1

Jag monterar ihop en 1300 ep som får dubbla typ3 fuggar.

H.r 21.5
Huvud 125
luft 180

Har lite funderingar kring fördelare, har kikat igenom mina 20 fördelare som ligger men inte EN enda var från en typ3 med förgasare. ICQ/ab

Det närmaste jag kom var en Bosch 0231168005, eller på VW-språk 021 905 205 P , enligt vad jag har kunnat läsa mig till från en Typ2 buss med förgasare.

Är det vettigare att satsa på en sådan än en original Typ1 fördelare, avsedd för enkelgasare?

2 Senaste redigerad av Sten vW (2022-10-17 13:23:37)

Jag skulle nog i dina skor hoppa över vacuum och använda någon 009 eller liknande utan vacuum, en enkelförgasar fördelare med vacuum skulle jag nog sätta sist på kandidatlistan, det finns olika varianter av vaccumklockor.
En fördelare gjord för dubbla PDSIT (32?) med fungerande vaccum borde nog vara bäst (om vaccumklockan är hel)...

Lite om typ 3 fördelare...

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=9221876

Den jänkarna listar för en 64 1500S heter enligt tråden ZV/JCU4R3 och har både mek o vacuum förtändning.

Lite längre ned i tråden skrivs:

//

In the states starting in model year 1965 the type III was supplied with distributors specifically for the type III.

311 905 205 D 1965 1500 S
311 905 205 F 1966 1600 TL
311 905 205 G 1967 All

The major difference between the three above was the change in vacuum canister which changed the static timing for the engine.

There were other 311 distributors that filled in the three above like the 311 905 205 E. Many of them were supplied to type III's destined for places other than North America.

The above distributors are indistinguishable from the Type I, II counterparts with some discussion that the cams may be different because the # 3 lobe did not need to be retarded since the oil cooler on the type III was not in the way of cooling that cylinder like it is on the Type I, II.

//

Och som nämndes ovan så borde inte typ 3 ha sänkt tändning för cyl#3, som du kanske behöver om du inte har dog-house kyl...


Är inte typ 3-snubbe, bara läskunnig, kanske är relevant eller inte...

/S

3

Fördelaren jag nämnde ovan är ju avsedd för en typ2 med pdsit, om än 32/34.

Nåja, får testa med den först.

Har nog någon 009a liggande men då bara kopia, så passar på den.

Tack för svar!  ICQ/bf

4

Gissar att maskinen kommer i någon rolig vw... berätta mer om den ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Om jag inte minns helt fel så har olika 32 PDSIT olika vacuumsignal för olika fördelare. Det räcker alltså inte att hitta en Typ 3 fördelare, utan den måste också matcha förgasarna. Man skiljer de olika 32 PDSIT på en metallbricka som sitter på en av flottörhusskruvarna och om brickan är borta på ett inknackat nummer på sidan av flottörhuset.

6

Jo, har koll på att det är olika.
Problemet är att jag inte har någon typ3 fördelare alls, förutom en från 61 då dom hade enkelförgasare. ICQ/ab

Nåja, jag testar med den jag hittade i lådan från buss med liknande förgasare så får vi se! ICQ/ad

Tack för svar!