1

Hejsan! Är super ny i den luftkylda världen. Min 1200 som sitter i min 66a bubbla tok skar igår påvägen från besiktningen. Har då fått tag på en 2L buss motor med dubbla förgasare. Vad krävs för att montera den? Alla tips och tricks mottages med öppna armar. Mvh!

2

Hej,
Slå upp ett glas av din favoritwhisky och slå dig ned i favoritfåtöljen. Googla sedan "VW type 4 engine in type 1"

Det korta svaret är: Det går att montera en 2l bussmotor i en bubbla.
Men, det kommer att kräva en hel del jobb, och en hel del pengar.

VW har egentligen bara gjort tre grundtyper av de luftkylda motorerna:

25/30 hk. Urmodern. Utvecklad i slutet av 30-talet, och satt i bubblor och bussar t o m 1960.

1200 34hk/1300/1500/1600. Bubbla, buss och typ 3 från 1961. På typ 3 med annat kylsystem, men i grunden samma motor.

1700/1800/2000. Först i typ 4 (VW 411 1968), och i bussarna 1972-1983. Höll på att glömma Porsche 914... Det är denna motorfamilj man brukar kalla "typ4".

Det du kommer att stöta på är att motorn med originalkylning är på tok för lång för att få plats i motorutrymmet i en bubbla. Det finns olika sätt att bygga om den. Ett alternativ är att bygga om till Porschefläkt, med specialbyggd fläktkåpa. Ett annat alternativ är att bygga om till stående fläkt på samma vis som typ1-motorerna. Detta kräver speciella kylplåtar över cylindrarna, men du kan använda en fläktkåpa till en bubbla. Det finns generatortorn som passar att köpa. Oljekylaren måste flyttas. Ett nytt avgassystem behöver byggas, eller köpas ganska dyrt. Svänghjulet på en 2-liters bussmotor passar inte i växellådan. Inte ens om du fräser ut, som man behöver göra om man ska montera en motor med "12-voltssvänghjul" i en äldre växellåda.
Naturligtvis går allt att lösa. Det funkar med ett svänghjul från en VW411/412, men då måste du skaffa ny tryckplatta och lamell. Dessutom måste man fixa ett nytt stödlager för ingående axel.

Det jag räknat upp är bara en del av allt man måste tänka på. Jag har säkert glömt hälften... Det är i alla fall fullt möjligt.
Men, räkna med att det tar tid och kostar pengar. Dessutom är en 2-liters bussmotor inte så lämplig att bygga vidare på om du vill trimma. Topparna är långt ifrån optimala. Ska du få lite snurr på prylarna får du nog räkna med nya toppar, kolvar och cylindrar, kamaxel med mera. Originalkammen från en bussmotor är garanterat sopslut.

Det är nu det blir fråga om religion.

VW-världen är uppdelad i två läger. Ena sidan svär trohet till typ4-motorernas bättre hållbarhet, och deras trimningspotential. Dessa hängivna typ4-entusiaster hänvisar gärna till den tyska VW-scenen, där "German-look" bubblor med trimmade typ 4 motorer på 2,4 liter kör timme in och timme ut på autobahn och retas med Porschar. Men, grejorna är dyra. Kolvarna är skålkolvar original i en 2-liters bussmotor. För en sats "flattop" får du hosta upp 7000 kronor ungefär.

Den andra sidan pekar på den ekonomiska verkligheten, och inte minst det faktum att flertalet av trimprylar är utvecklade för typ1-motorer. En typ1-motor, gärna en lätt trimmad 1600, ger dig mycket nöje för pengarna. Den är dessutom mycket billigare att bygga, och inte lika tung. Dessutom är det busenkelt att montera en 1600 i en sextiotalsbubbla!

Som du kanske räknat ut finns det förespråkare för båda synsätten på detta forum. Jag vill inte ta ställning (fegis!) till vad som egentligen är "bäst". Det får du själv fundera över när du googlar runt. Tänkte bara ge dig en kort bakgrund.

3

Tack så hemskt mycket för svaret, det gav mig nog information för att kunna bestämma att det blir att leta vidare efter en liknande motor som sitter i!

Jean Passepartout skrev:

Hej,
Slå upp ett glas av din favoritwhisky och slå dig ned i favoritfåtöljen. Googla sedan "VW type 4 engine in type 1"

Det korta svaret är: Det går att montera en 2l bussmotor i en bubbla.
Men, det kommer att kräva en hel del jobb, och en hel del pengar.

VW har egentligen bara gjort tre grundtyper av de luftkylda motorerna:

25/30 hk. Urmodern. Utvecklad i slutet av 30-talet, och satt i bubblor och bussar t o m 1960.

1200 34hk/1300/1500/1600. Bubbla, buss och typ 3 från 1961. På typ 3 med annat kylsystem, men i grunden samma motor.

1700/1800/2000. Först i typ 4 (VW 411 1968), och i bussarna 1972-1983. Höll på att glömma Porsche 914... Det är denna motorfamilj man brukar kalla "typ4".

Det du kommer att stöta på är att motorn med originalkylning är på tok för lång för att få plats i motorutrymmet i en bubbla. Det finns olika sätt att bygga om den. Ett alternativ är att bygga om till Porschefläkt, med specialbyggd fläktkåpa. Ett annat alternativ är att bygga om till stående fläkt på samma vis som typ1-motorerna. Detta kräver speciella kylplåtar över cylindrarna, men du kan använda en fläktkåpa till en bubbla. Det finns generatortorn som passar att köpa. Oljekylaren måste flyttas. Ett nytt avgassystem behöver byggas, eller köpas ganska dyrt. Svänghjulet på en 2-liters bussmotor passar inte i växellådan. Inte ens om du fräser ut, som man behöver göra om man ska montera en motor med "12-voltssvänghjul" i en äldre växellåda.
Naturligtvis går allt att lösa. Det funkar med ett svänghjul från en VW411/412, men då måste du skaffa ny tryckplatta och lamell. Dessutom måste man fixa ett nytt stödlager för ingående axel.

Det jag räknat upp är bara en del av allt man måste tänka på. Jag har säkert glömt hälften... Det är i alla fall fullt möjligt.
Men, räkna med att det tar tid och kostar pengar. Dessutom är en 2-liters bussmotor inte så lämplig att bygga vidare på om du vill trimma. Topparna är långt ifrån optimala. Ska du få lite snurr på prylarna får du nog räkna med nya toppar, kolvar och cylindrar, kamaxel med mera. Originalkammen från en bussmotor är garanterat sopslut.

Det är nu det blir fråga om religion.

VW-världen är uppdelad i två läger. Ena sidan svär trohet till typ4-motorernas bättre hållbarhet, och deras trimningspotential. Dessa hängivna typ4-entusiaster hänvisar gärna till den tyska VW-scenen, där "German-look" bubblor med trimmade typ 4 motorer på 2,4 liter kör timme in och timme ut på autobahn och retas med Porschar. Men, grejorna är dyra. Kolvarna är skålkolvar original i en 2-liters bussmotor. För en sats "flattop" får du hosta upp 7000 kronor ungefär.

Den andra sidan pekar på den ekonomiska verkligheten, och inte minst det faktum att flertalet av trimprylar är utvecklade för typ1-motorer. En typ1-motor, gärna en lätt trimmad 1600, ger dig mycket nöje för pengarna. Den är dessutom mycket billigare att bygga, och inte lika tung. Dessutom är det busenkelt att montera en 1600 i en sextiotalsbubbla!

Som du kanske räknat ut finns det förespråkare för båda synsätten på detta forum. Jag vill inte ta ställning (fegis!) till vad som egentligen är "bäst". Det får du själv fundera över när du googlar runt. Tänkte bara ge dig en kort bakgrund.

4

Jag byggde om en typ4 motor som ja har i min bubbla, byggde om till stående fläktkåpa

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 0&p=16