1

Hallå.

Jag tänkte försöka få till ett bromsservo på bussen i vinter. Har fått lite tips om T3 servo på en splitbuss.
Kör med skivbromsar runt om utan servo.

Funderar lite på vacuum från insugen. Jag för dubbla IDF, så det finns inga uttag i insugen nu.
Ska man ha ett uttag per insug?
ska uttagen kopplas ihop med en T koppling, så att vacuumsignalen kommunicerar mellan sidorna?

Dimension? 10mm slang fram? eller grövre?

Jag har gjort denna operationen på min systers bay för ett antal år sen när jag monterade IDF på den, minns inte om jag tog signal från båda insugen då, eller hur det är org på baybussar?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Skulle jag göra det så skulle jag koppla ihop slangar från båda insugen till ett T-rör och sen till vacuumklockan. Samma dim på slangen som uttaget på vacuumklockan.

3

Köp en elektrisk vakuum pump från en Volvo td5 på skroten och sätt den sidan om bromservot så slipper du allt krångel med långa slangar till insug osv    ICQ/bs

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Jag fick tips om vacuumpump från Volvo V40 för nått år sen. Men jag har inte forskat mer i det.
Det låter som en smidig idé.
Hur funkar en sån pump? Ligger den och pumpar vacuum hela tiden när tändningen är på?
Är det en stor pjäs?

Får försöka googla. Även om jag nog får helt andra grejor om jag söker på vacuumpump  ICQ/ag  ICQ/bj

Buss 65
Ghia 57

5

Den bygger upp vakuum, sedan stannar den tills man använder vakuumet igen, är ca 10cm i diameter

6

https://www.google.com/url?sa=t&sou … sQfdrsjFAF

7

Det med vaccum o dubbla förgasare o frän kam är ofta en dålig lösning
På en 108 lopvinkel kam är mycket mindre vaccum än med en 112 lopvinkel kam
Men har man ett insugs rör med ett spjäll  kan man skapa mer vaccum  under förgasaren
en std kam har runt 264grader( lop vinkel på 112  o hur närmare 300 grader är det dåligt med vaccum Skulle man gå över 300 grader som jobbar maskin med pulser
  Skulle man vilja köra med sprut      Är det nästan omöjligt att köra med mappsensor  då är det spjäll vinkel som är viktig
Typ 123 ing med en vaccum kanal då får man samla ihop signalen från dom4 rören till en vaccum kammare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Det med vaccum o dubbla förgasare o frän kam är ofta en dålig lösning
På en 108 lopvinkel kam är mycket mindre vaccum än med en 112 lopvinkel kam
Men har man ett insugs rör med ett spjäll  kan man skapa mer vaccum  under förgasaren
en std kam har runt 264grader( lop vinkel på 112  o hur närmare 300 grader är det dåligt med vaccum Skulle man gå över 300 grader som jobbar maskin med pulser
  Skulle man vilja köra med sprut      Är det nästan omöjligt att köra med mappsensor  då är det spjäll vinkel som är viktig
Typ 123 ing med en vaccum kanal då får man samla ihop signalen från dom4 rören till en vaccum kammare

Precis vad jag tänkte med ICQ/bm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

9

Såklart att jag ska ha en vacuumpump istället  ICQ/ay 
Tack för tipset, jag hade glömt hur jag planerade förut.

Jag var på dynoday idag, och mitt emot Johannes verkstad ligger en självplock bilskrot med fastpris på allt.
Jag passade på att kolla efter pump där.
Hittade en  ICQ/ay  Kostade 130kr och funkar kanon.

Tyvärr så fattades backventilen på slangen. Så den får jag köpa ny. Dom brukar väl endå vara kassa om jag fattat det rätt?
Nån som vet vad man ska ha för backventil?
Nått annat som behövs, förutom själva servot då?

Post's attachments

39B4A08E-392A-4BD5-AB36-AF446242B2CE.jpeg, 448.15 kb, 1008 x 1344
39B4A08E-392A-4BD5-AB36-AF446242B2CE.jpeg 448.15 kb, 117 downloads since 2022-10-15 

Buss 65
Ghia 57

10

Backventilen brukar sitta i vinkel anslutningen på bromsservon på de flesta bilar så bara att hitta på skroten  ICQ/bs

11

Nja, så bara är det väl inte?
På skroten jag var idag fanns det 20+ nyare Volvo, men bara en med vacuumpump. Alla andra hade insugsvacuum.
Eller har alla backventilen, oavsett vacuumpump eller insug?

På Filips bild i den andra tråden(den skåningen länkade till) är det en ventil? Eller nått med sladd? Vad är det och varför?

Behöver jag bara pumpen och en backventil och sen rakt in i servot?

Buss 65
Ghia 57

12

Det löste sig med backventil snabbare än jag hade trott…
Jag och min dotter skulle på handbollsmatch imorse.
Laget samlas alltid på en samåkningsplats hemmavid.
Vi var lite tidiga. På samåkningsplatsen hade nån ställt en rejält kvaddad(totalt skrot) Volvo v70, med öppen motorhuv. Den hade en sån backventil.
Det har den inte längre   ICQ/bj

Buss 65
Ghia 57

13 Senaste redigerad av speedwagen (2023-02-28 21:19:48)

Tänkte också skaffa mig en Volvo´s up28 vakuumpump, kabelreglaget och ventil till min Bay.
.
Någon som kan göra ett enkelt kopplings schema med relä där man kan se var kablarna från relä och ventil ansluts.
.
Vilken sorts relä kan man använda ?
.
Säkert inte svårt - men jag mycket lite om el (i heller)  ICQ/bc
.
Hitta lite på YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=jVLeZM-1-mE

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

14

Nu börjar bromsservo montering och slang mm bli klart.
Det enda jag inte löst än är en givare som bryter pumpen vid rätt undertryck. Det finns ju org på Volvo och andra bilar med elektrisk pump, men jag har googlat och letar mycket…… utan att hitta vad det heter eller var jag kan köpa
Nån som vet vad den givaren heter? Eller om jag kan ha nått annat.

Hittade detta på eBay och aliexpress

https://www.ebay.com/itm/374524307526?m … media=COPY

Verkar vara precis vad jag behöver, men det lär väl ta en månad att få hem, minst. Så länge vill jag ju inte vänta.

Buss 65
Ghia 57

15

lasslo skrev:

Nu börjar bromsservo montering och slang mm bli klart.
Det enda jag inte löst än är en givare som bryter pumpen vid rätt undertryck. Det finns ju org på Volvo och andra bilar med elektrisk pump, men jag har googlat och letar mycket…… utan att hitta vad det heter eller var jag kan köpa
Nån som vet vad den givaren heter? Eller om jag kan ha nått annat.

Hittade detta på eBay och aliexpress

https://www.ebay.com/itm/374524307526?m … media=COPY

Verkar vara precis vad jag behöver, men det lär väl ta en månad att få hem, minst. Så länge vill jag ju inte vänta.

Hur gick de med det här? Vart de köp på EBay?
Jag har nämligen skaffat en pump som ska monteras   ICQ/bs

Post's attachments

106CAE7B-AF3D-4A6D-8026-09E80109E169.jpeg, 298.66 kb, 1280 x 513
106CAE7B-AF3D-4A6D-8026-09E80109E169.jpeg 298.66 kb, 111 downloads since 2023-07-24 

16

Hallå.

Jag hittade ett komplett kit på Tradera, så jag köpte och monterade det.
Ett sånt här :
https://www.amazon.com/Dracarys-Electri … B07JM19XZ8

Funkar kanon, bromsen är riktigt mycket trevligare nu. Även om det blev en del tvärbromsningar första veckorna.... ICQ/be  ICQ/ag

Det enda jag behöver göra om är att pumpen måste hängas upp i bättre gummi/vibrationsdämpare. Där jag har den(vid sidan om tanken på min split) var det inte plats att höja pumpen så dämparna fick plats. Så den väsnas lite mycket nu. Får hitta på nått i vinter.

Buss 65
Ghia 57

17

Ah, de var ju fel svar för mig, hade ju hoppats du fått fart på volvopumpen  ICQ/bs

18

Jag hade faktiskt tänkt använda Volvopumpen, och ta styrningen från kittet jag köpte.
Volvopumpen är mindre och lättare att placera bra.
Så jag byggde ett fäste till den och hade plan för vart den skulle sitta. Men när jag kopplade upp allt för test på golvet så visade det sig att den inte sög som den skulle… Så då fick det bli den andra pumpen.
Jag ordnar kanske en ny pump i vinter när jag endå måste rota med att flytta pumpen.

Buss 65
Ghia 57

19

Ok
Hann du forska nå i hur volvopumpens backventil funkar? Tänkte på el anslutningen som sitter på ventilen.

Misstänker att den anslutningen måste kopplas in för att pumpen inte ska pumpa ihjäl sig, för nu så kan ja plugga slangen men pumpen bara går å går

Post's attachments

8004A467-1267-4DE9-B8F7-792528350954.jpeg, 245.44 kb, 1280 x 960
8004A467-1267-4DE9-B8F7-792528350954.jpeg 245.44 kb, 91 downloads since 2023-08-01