Så snyggt!
Är det tre riktigt renoverade och fina Ghior på väg ut i Sverige nu
Nyfiken på vilka dessa tre är förutom denna då :-)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 20 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så snyggt!
Är det tre riktigt renoverade och fina Ghior på väg ut i Sverige nu
Nyfiken på vilka dessa tre är förutom denna då :-)
Härligt att se din fina renoveringen , så fin blir inte min men får ju god inspiration.
Intressant läsning angående TMI inredningen, även om det är långt dit så har jag blrjat kolla på ev. alternativ, men verkar inte finnas så många
Nästa steg är att börja kitta skarvar med karosserikit.
Hittade denna tryckluftsdrivna pistolen på Amazon som anlände häromdagen.
https://www.amazon.com/Astro-Pneumatic- … mp;sr=8-25 och började att testa den idag.
Såg dessutom detta klipp på tuben med tips på hur man enkelt kan modifiera munstycket för att få snygga strängar av kit.
https://youtu.be/ToaF0oil4YM
Måste säga att resultatet blev över förväntan. Kittet är Biltemas karosserikit. Har även en tub kit från Hagmans som jag skall testa. Har läst att den flyter ut mer än vad Biltemas variant gör.
Kul att du fått grund på bilen, bra jobbat.
Att klämma ihop pipen lite för att få en lägre och bredare sträng är en klassiker.
Men varför man vill ha en räfflad sträng förstår jag inte riktigt. Men men.
Kanske en smaksak.
Länge sedan sist men arbetet har inte stått stilla.
Efter grunden och lite mer justeringar av spacklingen ligger nu slipgrund på kaross samt alla lösa delar.
Tänker att slipgrunden får stå och ’vila’ i någon månad innan jag påbörjar sista finslipningen..
Gjorde även bokstavligen ett ’litet’ fynd på Tyska EBay häromdagen.
Hittade ett NOS täcklock som täcker låscylindern på ett Sperrwolf växelspakslås.
Säljaren har flera täcklock så passa på ifall Ni är sugna..
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz … nt=app_ios
Små små steg tas framåt, tank lackad.
Som dom säger, det är tanken som räknas…
Även arbete med plåtfälgarna pågår i bakgrunden. Epoxi lagd.
Ett litet steg är är också ett steg.. Bra jobbat,
bra jobbat...
Lite trädgårdsarbete idag (dvs satt i trädgården och monterade ihop en backspegel)..
Har haft isär hela spegeln och kromat om fot och ’pinne’.
Tillverkade en ny spegel med den gamla som mall..
Nyfiken fråga.... Hur fick Du ur det gamla glaset utan att skada huset? Som jag uppfattat det så är väl kanten på aluminiumhuset valsat runt glaset?
Nån gång borde jag göra det här jobbet på min Ghia som har dåligt krom på både fäste och pinne......
/ Hella
Stämmer att kanten är typ valsad kring glaset.
Jag tog ett plastredskap, typ sådana man kan använda till demontera bilinredning och successivt vidgade kanten runt om till glaset kom ut. Tog en bra stund då jag tog det väldigt försiktigt.
När glaset väl var ute återställde jag kanten en aning, inte fullt till ursprunget så att det skulle gå att få in ett nytt glas.
När nya spegelglaset satt på plats använde jag typ samma redskap och ’valsade/tvingade’ tillbaka kanten så gott det gick..
Intressant! Får nog prova på nån gammal Typ 1 spegel innan jag vågar mig på Ghia-spegeln!
/ Hella
det där blev ju riktigt bra Viktor . . !!
Länge sen sist men har slitit riktigt hård med den sista klossningen av karossen för att kunna lacka bilen i höst…
Vilket nu har skett!!!
Hittade i våras Mats Öberg på Mats Öberg Automotive billack i Billesholm på internet https://obergsautomotive.com Hade lite kontakt och stämde av upplägget vilket tilltalade mig som gillar att ha gjort så mycket som möjligt själv.
Mats hyr ut sina lokaler med lackbox men den stora poängen är att man får ha Mats som mentor/instruktör under tiden man är där. Så förutom bra förutsättningar med lokalen, tillgång till bra material så stöttar Mats en där han ser att det behövs så att resultatet blir så bra som man själv önskar. Plus att Mats själv är en glad social kille.
Så funderar ni på att lacka själv men saknar förutsättningarna, kolla med Mats!
Så i torsdags kväll anlände jag efter en liten färd från Jönköping till Billesholm med en färdigspacklad, grundad och klossad kaross.
Hade även själv hemma i garaget lagt färg på insidan av karossen på ytor som mestadels döljs av inredning och dyl.
Vi startade med en översyn av mitt förarbete vilket glädjande fick med beröm godkänt. Dock så hittade ändå Mats men sin erfarenhet några ställen där justering var på sin plats.
Vi startade ta oss an dörrar och luckor vilka lackades först under fredagen.
Jag själv in action med att lägga klarlack…
Innan läggdags (sent) gjordes lite justeringar och ny grund lades..
Här är stora poängen med Mats hjälp, dessa ställen hade jag själv missat men efter lite genomgång hur man känner så insåg (kände) tom jag defekter..
Lördagen startade med lite slipning av fredagens grundning och därefter startade ett mödosamt arbete med maskning. Pga att jag ville ha tvåtonslack så blev maskeringen mer komplicerad..
Efter första etappen med maskningen lades svart bas på taket..
Efter lite torktid så avlägsnades delar av maskeringen för att kunna lägga bas på nedre delen av karossen.
Först mer maskering för inte få upp lack underifrån in i karossen. Här rann tiden ifrån oss lite så vi tog kväller och stoppade här..
Söndagen startade med ny färg..
Och därefter på med mycket klarlack.. här tappade jag fokuset och skärpan så Mats bröt in och räddade upp situationen vilket gjorde att slutresultatet blev helt otroligt!
Efter tre lager klarlack och bränning så uppenbarade sig ett helt otroligt slutresultat.
Sen söndag eftermiddag påbörjades monteringen och dörrar och huvar. Mats hjälpte också till med att fixa några dammkorn som inte var många till antalet.
Efter lastning söndag kväll så bar det av hemåt mot Habo/Jönköping…
Några timmar senare stod karossen återigen hemma i garaget.
Nu väntar många roliga timmar med montering av alla prylar som inhandlats och fixats till under många års tid..
Så ett Stort Tack till Mats för support under denna korta och intensiva lackeringsupplevelse..
Hoppas kunna uppdatera lite oftare nu när det kommer att hända en del…
Härligt Viktor, kul att få kunna spruta själv men med ett proffs som bistår med hjälp och så snyggt det blev, Nu är du inne på upploppet !
Låter som ett trevligt konsept med lack lärlingskap. .vadkostardet?
Slutresultatet ser ju helt klart bra ut.... mycket bra... fast väntar mig inget sämre heller
Bra jobbat och kanonsnygg lack kombo!
Grattis, blir bra och vilken skön känsla att ha gjort det själv.
Grattis ser superfint ut, vilket jobb du gjort
Vilken milstolpe, snyggt jobbat!
mkt snyggt!! kollar lite i smyg . . .
vad heter kulören? färgnummer? (på den beiga, ja.)
SKIT SNYGGT!
-Junte, kulören är original 'Sea sand' VW 568. Kulören fanns -66, -67.
En liten motivationshöjare..
en liten inspirationskälla!
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 20 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia -66
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.