1

Är av en slump nybliven ägare till en bubbla.
Sitter en 1600cc motor dubbel port i med ormbo. I övrigt orginal.
I en av kartongerna jag fick med låg en weber 36 idf förgasare samt insug 
Kan man få bra gång på motorn med denna samt hur skall den bestyckas i sådanafall? Vad för fördelare skall jag använda?

Post's attachments

Attachment icon 20220921_210239.jpg 855.96 kb, 6 downloads since 2022-09-21 

20220921_210257.jpg, 544.4 kb, 1209 x 1612
20220921_210257.jpg 544.4 kb, 26 downloads since 2022-09-21 

20220921_210308.jpg, 412.19 kb, 1612 x 1209
20220921_210308.jpg 412.19 kb, 16 downloads since 2022-09-21 

Attachment icon 20220921_210347.jpg 936.54 kb, 6 downloads since 2022-09-21 

2

förgasaren har suttit på en alfaromeo.. där det var 2 styck..
dom kan vara knepiga att få att lira bra ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Föresten du skrev att du fått med ett insug. ..bild på det?
Obs det som sitter på ovansidan av förgasaren är bara en böjd insugstratt som ledde luften från ett centralt placerat luftfilter på alfa s boxer motor. .

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Vet ej varför det blev som det blev men ligger 2 klickbara bilder, en överst och en underst.
Nummer 210239 samt 210347,

5

Är den så knepig att få att lira så det inte är lönt.?
Har en bredbandslambda att mäta med, så kan ju få svart på vitt hur den ligger blandnings mässigt iaf.

6

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=81199&download=0

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Om vi tar lite info
Att det är ett jäkla massa jobb med en ALFA Idf  är att alfa körde med dellorto tills fabriken brann upp
Då fick Weber uppgiften att ta fram en förgasare som var samma tänk som Dellorto  Det är anledningen att dom är knepiga att bestycka
Är inte samma  E rör o kanalsystemet är annorlunda mot en Vanlig IDF
Om man har en IDF centrum monterat  är det olika länder på insugen och dom två förgasarna i den bör ha olika bestyckning på höger kontra vänster sida   ( har man två IDF/IDA Är det som 4st förgasare en till varje kanal )
Om man vill köra med en Centrum monterad förgasare bör det finnas blandnings kammare på insuget så man jämnar ut pulserna från h-v sida
En lämplig förgasare är weber Dcnf/Dcd/Ddes/Dgav för sådant insug 
Utan att slita loss håret så brukar dom funka nastan uta bestycka om  Men IDF o sitta i mitten brukar man bli gråhårig av problem
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tack för förklaringen.
Om jag förstår rätt så finns det fler varianter av weber idf, och att dom från alfa skall man hålla sig undan?
Hur ser man skillnad på dom?

9

Oloff skrev:

Tack för förklaringen.
Om jag förstår rätt så finns det fler varianter av weber idf, och att dom från alfa skall man hålla sig undan?
Hur ser man skillnad på dom?

Det är bara 36an som kommer från alfa
Den som är stora skillnaden är dom små hålen vid spjället typ 5 st på alfa men på en std idf är det 3st
Det är det lättaste sättet att se om dom är som en dellorto 
Finns mera saker som choke på dom 
Men det är ingen dålig förgasare MEN det kräver en del av sin ägare som mycket kunskap som ofta inte finns i vw svängen
Alla tror det är bara att hänga dit o det funkar
Det med förgasare är en konst att få till även om det är en STD solex 
Som jag brukar förklara till dom som frågar hur mycket pengar o tid har du att lägga ned för det skall funka jättebra
På 80 talet sa dom på misab ( agent för weber/dellorto/ solex) typ 4timar behövde dom för det skulle bli bra med massor av kundskap o delar
Det lättaste är en två ports förgasare att få till 
Kan ta en modell som heter IDA Där har jag ofta med mig delar (munstycke o annat ) för 10000 o en bredbandslambda och en bromsbänk för det skall bli bra inställt
Då kanske du förstår hur mycket jobb det är o vad det kostar för det skall funka bra 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Är det verkligen sant Micke? Att det bara är 36or som kommer från alfa?
Det finns ju 40or som är typ identiska med 36or, lågfarten i toppen, 5 hål vid spjället, in & ut vid bränsletillförseln osv.
Vilken bil satt dom på om inte alfa?

Jag har fått dubbla 36or att gå bra en gång, men det krävdes en jävla massa jobb, justeringar och lite ombyggnad. Inte värt det såhär i efterhand…
Och jag skulle aldrig ens försöka få en idf 36 att gå med ett singelinsug. Det är svårt nog att få att lira med en ny idf 40…

En sak jag gjorde för att få mina 36or att gå var att löda igen och borra om(förminska) luft ”munstycket” till lågfartsmunstycket. Om jag minns rätt så är det typ 2-3mm på alfa idf, men knappa mm på nyare.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

lasslo skrev:

Är det verkligen sant Micke? Att det bara är 36or som kommer från alfa?
Det finns ju 40or som är typ identiska med 36or, lågfarten i toppen, 5 hål vid spjället, in & ut vid bränsletillförseln osv.
Vilken bil satt dom på om inte alfa?

Jag har fått dubbla 36or att gå bra en gång, men det krävdes en jävla massa jobb, justeringar och lite ombyggnad. Inte värt det såhär i efterhand…
Och jag skulle aldrig ens försöka få en idf 36 att gå med ett singelinsug. Det är svårt nog att få att lira med en ny idf 40…

En sak jag gjorde för att få mina 36or att gå var att löda igen och borra om(förminska) luft ”munstycket” till lågfartsmunstycket. Om jag minns rätt så är det typ 2-3mm på alfa idf, men knappa mm på nyare.

på alfsuden satt det bara 36or
Men det finns mer modeller som Alfa använde Weber ( kan inte Alfa o Alfa garaget har brunnet ned här i Gbg så man kan inte fråga)
Ja snålheten bedrar visheten  Det är en av anledningen som det typen av förgasare letar sig in i Vw svängen
Vad skrev jag om Dellorto kontra Weber Lasse  det är en hybrid förgasare som Alfa byggde ihop med sin spec
Det finns flera sådana men dom  Typ FERARI DINO=WEBER DNCF (3 st på en sådan) ( finns även kina kopia på dom också som inge får att funka bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke