1

Hej har en fråga angående tidiga bubblor som hade vev för att starta har fått me en plåt me ett hål i plåten mellan bakskärmarna va dom bubblorna smalare eller byggde skärmarna mer

2

Nej, bredden på mellanplåten, dvs plåten bakom och nedanför motorluckan, är samma. Pressningen skiljer dock mellan tidiga (upp till 1960) och senare (1961-1966). Det finns små detaljförändringar även under dessa år, men i princip finns det bara två utföranden upp till 1966 års modell. De äldre plåtarna har en pressning som ser ut som bokstaven "H".
De allra äldsta har, precis som du nämner, ett hål ovanför beslaget för huvlåset där man sticker in startveven. I den bakre kylplåten i motorutrymmet finns det därför också ett litet hål. Detta kan stängas till med en liten "lucka" eller rättare sagt en plåtflik på gångjärn som man vrider undan när man ska veva.

Värdelöst vetande: Skruven till remskivan med klor för startvev satt även på alla bussmotorer till juni 1959 samt på industrimotorer ännu längre än så. Skruven till industrimotorerna har förutom klor även ett hål i mitten som veven sticks in i. Detta gör att veven styr lite bättre. En bubbla med original startvev har en liten plåtbit på kofångarens ovansida som funkar som lagring för veven, men en industrimotor har oftast ingen kofångare. Därav skruv med extra styrning. En vev till en industrimotor känns igen på att den har en liten tapp som styr i hålet på skruven ICQ/bs

3

Tusen tack för svaret    ICQ/bf