1

Hej!
Mätte upp mina ringar innan jag beställde 83x2x2x4
Får hem ett kitt från vwcsp med märket grant.
Väl när jag ska kontroll mäta dem nya ringarna i cylindrarna så är gapet större än på dem gamla ringarna.
I handboken så står det optimalt 0.3 och max 0.9, men dem nya sträcket sig upp till 1!

Trycker den dem gamla ringarna och dem är tightare med ett max på 0.5.

Även så saknas en fasad kant på ena ringen som ska släpa oljan med sig.

Alltså jag har 2 identiska ringar och oljering i nya förpackningen.
Tittar jag runt så finns det inga större ringar men fetare. Dem finns i 1.5mm
2mm
3mm

Är det så att det ska vara då med mina nya ringar att dem inte är lika täta i gapet som mina äldre? För just nu så verkar dem äldre passa bättre än dem nya och jag har inte borrat-honat dessa tills döds.

2

Nya ringarna är gapet på 1.7mm
Gamla 0.5

3

Inte så att din cyl sats är 83,5mm ?
Jag har själv en sådan på hyllan, från en utbytesmotor...
kolla det instämplade måttet på kolvtoppen ?

4

Ska kolla imorgonvad som står på toppen.
Men  mätte med skjutmått och 83 exakt var det visat

mettis skrev:

Inte så att din cyl sats är 83,5mm ?
Jag har själv en sådan på hyllan, från en utbytesmotor...
kolla det instämplade måttet på kolvtoppen ?

5

8346 står det allra högst upp på kolven.
Kan du ha någon aning om hur jag hitta ringar till dem? Hittar inga hur jag än söker.

mettis skrev:

Inte så att din cyl sats är 83,5mm ?
Jag har själv en sådan på hyllan, från en utbytesmotor...
kolla det instämplade måttet på kolvtoppen ?

6

Freddy85 skrev:

8346 står det allra högst upp på kolven.
Kan du ha någon aning om hur jag hitta ringar till dem? Hittar inga hur jag än söker.

mettis skrev:

Inte så att din cyl sats är 83,5mm ?
Jag har själv en sådan på hyllan, från en utbytesmotor...
kolla det instämplade måttet på kolvtoppen ?

Då är det första öd. 83,5.Du ska mäta cylindern eller längst ner på kolven, för annars blir det fel.

7

Uppmätt cylinder i botten och toppen av den
Cylinder nr instämplad är 311.101.301D

Post's attachments

20220917_090605_copy_1209x1612.jpg, 391.51 kb, 1209 x 1612
20220917_090605_copy_1209x1612.jpg 391.51 kb, 98 downloads since 2022-09-17 

20220917_090647_copy_1209x1612.jpg, 371.13 kb, 1209 x 1612
20220917_090647_copy_1209x1612.jpg 371.13 kb, 110 downloads since 2022-09-17 

8

Så hur jag än mäter på alla 4 så får jag 83mm på skjutmåttet.
Har skrivit till dem jag köpt av och inväntar svar, men man måste utesluta alla möjliga scenario innan man tappar skallen  ICQ/bu 

Freddy85 skrev:

Uppmätt cylinder i botten och toppen av den
Cylinder nr instämplad är 311.101.301D

9 Senaste redigerad av stickan (2022-09-17 09:42:24)

311.101.301D ska vara std 83 mm. Har du mätt kolven nertill?

10

Har inte kolven tillgängligdå dem ligger på jobbet, tog hem cylindraroch nya ringar för att ha något att pyssla med under helgen. Menar du nedre delen av kolven eller nedre ring spåret?

stickan skrev:

311.101.301D ska vara std 83 mm. Har du mätt kolven nertill?

11

Det närmaste jag hittar är porsche ringar som är
83.5x1.5x1.5x4 och swt är helt off för det man behöver.

12

Freddy85 skrev:

Har inte kolven tillgängligdå dem ligger på jobbet, tog hem cylindraroch nya ringar för att ha något att pyssla med under helgen. Menar du nedre delen av kolven eller nedre ring spåret?

stickan skrev:

311.101.301D ska vara std 83 mm. Har du mätt kolven nertill?

Nedre delen av kolven. Mäter du upptill blir det fel eftersom kolven är mindre där.

13

Är ju logiskt att kunna mäta kolven, men det utesluter inte att dem har för stort gap i den tänkta cylindern.
Är gapet för stort så spelar det ingen roll hur stor kolven är?
Verkar som att det är mindre ringar jag har fått än vad som behövs för den här motorn. Men letar jag runt så finns det enbart 83mm men visa olika som är tjockare eller tunnare.

14

Freddy85 skrev:

Är ju logiskt att kunna mäta kolven, men det utesluter inte att dem har för stort gap i den tänkta cylindern.
Är gapet för stort så spelar det ingen roll hur stor kolven är?
Verkar som att det är mindre ringar jag har fått än vad som behövs för den här motorn. Men letar jag runt så finns det enbart 83mm men visa olika som är tjockare eller tunnare.

Cylindrarna kan ju vara slitna långt över toleransgränsen. Men det borde ju synas...

15

Men då hade jag fått ett större mått än 83 när jag mäter cylindrarna kan jag tycka. Mätt dem i ovan kant och nederkantoch får exakt 83mm. Cylindrar ser inte ut som kaos heller.
Får kanske ta och hitta andra kolvar/Cylindrar istället för att leta ihjäl mig efter ringar som inte finns  ICQ/bw 

stickan skrev:
Freddy85 skrev:

Är ju logiskt att kunna mäta kolven, men det utesluter inte att dem har för stort gap i den tänkta cylindern.
Är gapet för stort så spelar det ingen roll hur stor kolven är?
Verkar som att det är mindre ringar jag har fått än vad som behövs för den här motorn. Men letar jag runt så finns det enbart 83mm men visa olika som är tjockare eller tunnare.

Cylindrarna kan ju vara slitna långt över toleransgränsen. Men det borde ju synas...

16

Nu har jag mätt kolvar och cylindrar än en gång med ett annat skjutmått.
Övre kolv area är 83mm och nertill 83.4mm
Övre cylinder mått 83.4 och nära samma nertill.

Jag prövade även att mäta gamla ringar mot dem nya

Gamla ringarna 4x2x2 bredd 3.7mm
Nya ringarna   4x2x2 bredd 3.56

Dessa cylindrar är inte borrade eller sjukt slitna.

Post's attachments

20220918_144607_copy_1612x1209.jpg, 471.71 kb, 1612 x 1209
20220918_144607_copy_1612x1209.jpg 471.71 kb, 97 downloads since 2022-09-18 

20220918_144636_copy_1209x1612.jpg, 541.84 kb, 1209 x 1612
20220918_144636_copy_1209x1612.jpg 541.84 kb, 111 downloads since 2022-09-18 

20220918_152852_copy_1612x1209.jpg, 430.51 kb, 1612 x 1209
20220918_152852_copy_1612x1209.jpg 430.51 kb, 103 downloads since 2022-09-18 

17

Efter att man krigat med ungarna och stökat färdigt med alla andra bestyr så kom jag på att lägga ringarna bredvid varandra.
Skiljer sig rätt mycket i gapet, oljeringen för dem nya kunde man nästan släppa ner i cylindern utan att behöva pressa in den.
Ena bilden visar nya och gamla ringen i samma cylinder... rätt stort gap på nya.

Post's attachments

20220918_203431_copy_1209x1612.jpg, 395.08 kb, 1209 x 1612
20220918_203431_copy_1209x1612.jpg 395.08 kb, 108 downloads since 2022-09-18 

20220918_204219_copy_1209x1612.jpg, 234.34 kb, 1209 x 1612
20220918_204219_copy_1209x1612.jpg 234.34 kb, 109 downloads since 2022-09-18 

20220918_204340_copy_1209x1612.jpg, 453.58 kb, 1209 x 1612
20220918_204340_copy_1209x1612.jpg 453.58 kb, 91 downloads since 2022-09-18 

18

Du borde nog ta ett snack med de du köpte ringarna från.
Kan ju var nån som stoppat/plockat fel.

Jag killgissar att det är såna här som du ska ha:
https://www.classicvw.se/kolvringsats-8 … ts_id/3308

"ljushuvud"

19

Blir att ringa imorgon

Post's attachments

20220917_150247_copy_1209x1612.jpg, 403.32 kb, 1209 x 1612
20220917_150247_copy_1209x1612.jpg 403.32 kb, 98 downloads since 2022-09-18 

20

Om det står 83.46 på kolven så är det första överstorlek dvs 83.5. Att mäta gamla slitna cylindrar är helt onödigt då alla säkert håller olika mått och antagligen har en rejäl vändkant. Kolvar är koniska annars skulle dom värmenypa efter några minuters gång. Man mäter alltid längst ner på kjolen och det är ringarna som håller kolven rak i loppet med måttet nertill på kolven. Om du tänker köra med gamla cylindrar med vändkant så kommer nya ringar att slå i vändkanten och gå sönder. Bättre att göra rätt från början och köpa en ny cylindersats. Om du skaffar en trepunktsmikrometer så lär du upptäcka att dom gamla cylindrarna är ovala och det går inte att köpa ovala ringar så det blir aldrig tätt utan blåryker. Tänk på att motorn blir inte bättre än den sämsta delen du sätter in i den.

21

Jo börjar förstå att det verkar vara överdimensionerade kolvar i dennna motorn,men jag har ingen elak vändkant då cylindrar är honade? Skulle det kännas lönlöst att försöka hitta ringar som passar? 
Är inte super original jag är ute efter utan vill helst slippa riva motorn igen när den är klar  ICQ/ay

Hans Landelius skrev:

Om det står 83.46 på kolven så är det första överstorlek dvs 83.5. Att mäta gamla slitna cylindrar är helt onödigt då alla säkert håller olika mått och antagligen har en rejäl vändkant. Kolvar är koniska annars skulle dom värmenypa efter några minuters gång. Man mäter alltid längst ner på kjolen och det är ringarna som håller kolven rak i loppet med måttet nertill på kolven. Om du tänker köra med gamla cylindrar med vändkant så kommer nya ringar att slå i vändkanten och gå sönder. Bättre att göra rätt från början och köpa en ny cylindersats. Om du skaffar en trepunktsmikrometer så lär du upptäcka att dom gamla cylindrarna är ovala och det går inte att köpa ovala ringar så det blir aldrig tätt utan blåryker. Tänk på att motorn blir inte bättre än den sämsta delen du sätter in i den.

22

Jag  vill inte vara taskig mot dig Men
Om du inte henar cyllindrana så kommer du glasa kolvringen o den tätar mycket dåligt
När man henar(hona i folkmun) så kommer dom bli större o troligvis utanför max vad den slitna kolven klarar av
Om jag inte minns fel är det 0,05 mm som max Typ 83,05 eller 85,505 Skulle du räkna på omkretsen på ringen 82,94x 3.14=260,43 eller 83,05x3,14 = 260,77  så förstår du hur mycket större kolvring man behöver till en utsliten Cylinder
Sådana cylindrar skall ligga i skrot lådan sen går det inte mäta med skjutmått i cylindern( man mäter cirka 50mm in i cylindern i undrkant o 10mm fråntoppen)   Det är cylinder mätare eller trepunkts mikrometer
Kolven går att mäta med digitalt skjutmått Då mäter man 10-15 mm från bottenkant Där är slitaget på kolven
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Om man tror att man honar en cylinder med biltemas cylindervisp så tror man fel. Vispen ökar bara ovaliteten eftersom den följer det ovala mönstret. Vispen är till för att sätta krysspår i en rund cylinder för att ringarna skall slita in sig bättre med oljesmörjning. Om det är originalcyllarna från 1900-talet så är skrotlådan bästa stället för dom. Om du honar dom runda kommer det inte att finnas ringar som kommer att täta. Köp nya. Man skall passa på medans det fortfarande finns nya att köpa då det inom en inte allt för lång framtid inte kommer att finnas några nya delar till VW som passar (Kina). Jag har byggt motorer sen 1978 och köper alltid nya cyllar om det finns att få. Man får en helt annan gång på motorn med nya delar.

24

Hans Landelius skrev:

Om man tror att man honar en cylinder med biltemas cylindervisp så tror man fel. Vispen ökar bara ovaliteten eftersom den följer det ovala mönstret. Vispen är till för att sätta krysspår i en rund cylinder för att ringarna skall slita in sig bättre med oljesmörjning. Om det är originalcyllarna från 1900-talet så är skrotlådan bästa stället för dom. Om du honar dom runda kommer det inte att finnas ringar som kommer att täta. Köp nya. Man skall passa på medans det fortfarande finns nya att köpa då det inom en inte allt för lång framtid inte kommer att finnas några nya delar till VW som passar (Kina). Jag har byggt motorer sen 1978 och köper alltid nya cyllar om det finns att få. Man får en helt annan gång på motorn med nya delar.


Äsch, Hans

Det är inte fel att "hona" med t ex Biltemas slipstenar, om man ändå "bara skall byta ringar"....
Ser man att vändkanter är för djupa, så kan man kassera...

25

Nej och det står i texten att man kan hona runda cylindrar för att få krysspår för dom nya ringarna. En oval cylnder blir bara ovalare och en cylinder med vändkant får en midja på mitten som gör att ringarna inte tätar. Det finns vertktyg för att ta bort vändkanter men det bästa och billigaste i längden är nya kolvar och cylindrar.