1

Funderar att lägga ut Skrotbilen på www.bilwebauctions.se

Nån som haft med dom att göra?
Och kan ge lite feedback.

Post's attachments

036.jpg, 314.86 kb, 1014 x 768
036.jpg 314.86 kb, 124 downloads since 2022-08-10 

"ljushuvud"

2

Mr 56 skrev:

Funderar att lägga ut Skrotbilen på www.bilwebauctions.se

Nån som haft med dom att göra?
Och kan ge lite feedback.

Du lär ju få 3-4hundra tusen med dom  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ae  ICQ/ae
Lite ironi, men de ser ut som fantasi priser där ibland

3

Om du väljer dessa, redogör gärna hela processen och kostnader så vi kan lära oss.
Det absoluta skicket på vagnen kanske står i din tråd, men redogör gärna det med när affären är i hamn.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Mogge skrev:

Om du väljer dessa, redogör gärna hela processen och kostnader så vi kan lära oss.
Det absoluta skicket på vagnen kanske står i din tråd, men redogör gärna det med när affären är i hamn.

Jo det kommer jagnog att göra.
Men jag vill ju höra från nån som redan gjort det ;-).

Detta är vad som står på deras sida angående kostnad.
"Villkor:
Säljaren betalar 1875 SEK inkl.moms i uppläggningsavgift.
Vid försäljning avräknas vår provision på 12,5% inkl. moms av erhållet försäljningspris (dock lägst 4900 SEK inkl.moms)."

Men bemötande är ju viktigt också, därav min fråga.

"ljushuvud"

5

Jag bjuder på en gratis annonstext till din bil i typisk Bilweb-anda.
En blandning av pretentiöst dravel, okunskap och allmänt nonsens.

Vagnen såldes till en lärarinna i Skövde som brukade sin älskade VW sparsamt.
Det kom att bli turer till närmaste lanthandel och till kyrkan på söndagar.
Datum för första registrering är 560101.

Bilen hamnade efter många år uppställd och bortglömd i Norrköpingstrakten.
Nuvarande ägare har lagt stor möda vid att behålla den ärliga charm som bara en orörd VW kan erbjuda och ska ses som reparerad snarare än renoverad. Precis vad samlare och entusiaster eftersöker. Vissa slitdelar är utbytta och motorn på 30 Hk är av stark industrimodell.
Den för årsmodellen typiska ovala bakrutan bjuder ett visst ljusinsläpp och bakåtsikt.

Bilen ger ett homogent intryck där original lackering och dess slitage har bevarats.
Ett skick som är svårt att efterhärma på ett genuint sätt.
Levereras nybesiktad och med Eberspächer bensinvärmare.

Ägaren som är fullblodsentusiast säljer bilen för att banta sin samling av veteranbilar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

ICQ/av   ICQ/bj

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Jag hade inte anlitat bilwebbauktion , men vill bli av med 12,5% på klubbat pris  för att slippa sälja ngt själv . Då kan det vara ok .
Jag hade annonserat bilen på mobile.de eller thesamba .Eller hållit koll på köpes annonser där ngn söker  liknande bil !
Sen finns ju belgiska holländska uppköpare som kollar blocket , så det går ju testa där .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Men perfekt, jag anlitar dig när det blir dags  ICQ/ag

Phileas Fogg skrev:

Jag bjuder på en gratis annonstext till din bil i typisk Bilweb-anda.
En blandning av pretentiöst dravel, okunskap och allmänt nonsens.

Vagnen såldes till en lärarinna i Skövde som brukade sin älskade VW sparsamt.
Det kom att bli turer till närmaste lanthandel och till kyrkan på söndagar.
Datum för första registrering är 560101.

Bilen hamnade efter många år uppställd och bortglömd i Norrköpingstrakten.
Nuvarande ägare har lagt stor möda vid att behålla den ärliga charm som bara en orörd VW kan erbjuda och ska ses som reparerad snarare än renoverad. Precis vad samlare och entusiaster eftersöker. Vissa slitdelar är utbytta och motorn på 30 Hk är av stark industrimodell.
Den för årsmodellen typiska ovala bakrutan bjuder ett visst ljusinsläpp och bakåtsikt.

Bilen ger ett homogent intryck där original lackering och dess slitage har bevarats.
Ett skick som är svårt att efterhärma på ett genuint sätt.
Levereras nybesiktad och med Eberspächer bensinvärmare.

Ägaren som är fullblodsentusiast säljer bilen för att banta sin samling av veteranbilar.

Gubbjävel; dvs originalfantast

9 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-08-11 21:18:24)

kisavw skrev:

Jag hade inte anlitat bilwebbauktion , men vill bli av med 12,5% på klubbat pris  för att slippa sälja ngt själv . Då kan det vara ok .
Jag hade annonserat bilen på mobile.de eller thesamba .Eller hållit koll på köpes annonser där ngn söker  liknande bil !
Sen finns ju belgiska holländska uppköpare som kollar blocket , så det går ju testa där .

Förstår hur du tänker.
Mende gör ju ett arbete, och hur man ska värdera det kan man diskutera.
Men de verkar ju få höga slutpriser, och jag har inte hört nån klaga på nått annat än att de tycker det är dyrt.

och jag orkar inet tjafsa med bästa pris kompis eller export till övriga Europa, har gjort det förut.
Men jag har skickat in en ansökan till Bilweb så vi får se hur det går.

Phileas Fogg: Din text innehåller föredömligt med faktafel, Bilen såldes ny i Västerås tex :-)
Ulf Peder Olrog Konserverad gröt
https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

"ljushuvud"

10

Du kan inte ha letat mycket om du inte hört negativa saker om bilskojjarweb.....

Googla hur köparna tyckte efter "vw auktionen" i pålsboda. Flera utlänska köpare som blev helt blåsta, pga att man "råkat glömma" att fota rost och andra skavanker.
Detta är diskuterat långt efteråt, så det är fakta. Där lyckades tillslut köparna häva köpet, vilket nog blev en dyr affär för herr Luft och bilweb skojjarfirman.
De försökte hävda att du som köper har undersökningsplikt FÖRE KÖP osv. Men tydligen var tysk reklamationsrätt starkare, då tyskland har andra regler/krav.  ICQ/ag

Dom pumpar ut fett me cash av köpara, å döljer så mycket av det dåliga de kan. Ofta/alltid faktafel och andra felaktigheter, vilket är synd. Swe behöver en bra och seriös auktionssite för gamla bilar. Tyvärr faller bilweb på bra och seriös.

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Förstår hur du tänker.
Men de verkar ju få höga slutpriser, och jag har inte hört nån klaga på nått annat än att de tycker det är dyrt.

och jag orkar inet tjafsa med bästa pris kompis eller export till övriga Europa, har gjort det förut.

Phileas Fogg: Din text innehåller föredömligt med faktafel, Bilen såldes ny i Västerås tex :-)

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-08-12 16:14:29)

Nu var det ju feed back från säljare jag eftersökte, inte köpare.
Och jag vet hur olika förväntningarna kan vara.

Det verkar som de friskrivit sig angående undersökningsplikten.

"Bilarna säljs i befintligt skick utan garantier. Därför är det viktigt att du som köpare kommer till auktionsplatsen / förvaringsplatsen och tittar noga och godkänner bilen innan hämtning / leverans. När du ropat in en bil vill vi att du deponerar köpesumman på vårt klientmedelskonto. När du tittat på bilen på plats har du rätt att avstå köpet och få tillbaka inropsavgiften och depositionen om bilen inte motsvarar beskrivningen. Själva köpet genomförs alltså först efter att du besiktigat bilen på plats."

Så som köpare har man alla möjligheter att se fordonet, innan man låter köpet gå igenom.
Sen om man måste åka från Tyskland kan det ju vara surt, Och det borde väl vara Svenska lagar som gäller för det som säljs i Sverige.

Vad det gäller Pålsboda så var bilar redan upphausade när de stod i museumet om minnet inte sviker

Men som sagt har nån sålt en bil genom Bilweb, så vore det kul att höra PM går bra också.

50 split skrev:

Du kan inte ha letat mycket om du inte hört negativa saker om bilskojjarweb.....

Googla hur köparna tyckte efter "vw auktionen" i pålsboda. Flera utlänska köpare som blev helt blåsta, pga att man "råkat glömma" att fota rost och andra skavanker.
Detta är diskuterat långt efteråt, så det är fakta. Där lyckades tillslut köparna häva köpet, vilket nog blev en dyr affär för herr Luft och bilweb skojjarfirman.
De försökte hävda att du som köper har undersökningsplikt FÖRE KÖP osv. Men tydligen var tysk reklamationsrätt starkare, då tyskland har andra regler/krav.  ICQ/ag

Dom pumpar ut fett me cash av köpara, å döljer så mycket av det dåliga de kan. Ofta/alltid faktafel och andra felaktigheter, vilket är synd. Swe behöver en bra och seriös auktionssite för gamla bilar. Tyvärr faller bilweb på bra och seriös.

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Förstår hur du tänker.

"ljushuvud"

12 Senaste redigerad av Eklund (2022-08-18 13:25:55)

50 split skrev:

De va ju många som klagade på VW auktionen i Pålsboda En som klagade extremt mycke va en köpare från Tyskland som köpte en Golf mk1 .
klagade även här o på Boxerville Facebook men tittade man på bilderna på den auktionen på Bilweb såg man ju mycke av rosten som tysken klagade på.

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Förstår hur du tänker.

13

Jag kontaktade dem när jag skulle sälja min Porsche 911 men jag tyckte att de tog väldigt mycket betalt (50 000 i det fallet) för lite jobb. De ville inte ta den till sina lokaler och inte snygga till den inför fösäljningen utan ytterligare ersättning.  De var dåliga på att återkomma när de hade lovat också. Jag sålde den på annat sätt.
Jag köpte en Amazon kombi genom dem också, det skulle jag inte ha gjort...
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

14 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-08-19 17:59:25)

millstream skrev:

Jag kontaktade dem när jag skulle sälja min Porsche 911 men jag tyckte att de tog väldigt mycket betalt (50 000 i det fallet) för lite jobb. De ville inte ta den till sina lokaler och inte snygga till den inför fösäljningen utan ytterligare ersättning.  De var dåliga på att återkomma när de hade lovat också. Jag sålde den på annat sätt.
Jag köpte en Amazon kombi genom dem också, det skulle jag inte ha gjort...
/Anders

Jo det är mycket pengar, ,men du hade ju fått behålla 87,5% av försäljningspriset.

Vi får de hur det går återkommer med recension senare.

Post's attachments

Auktionen.JPG, 42.68 kb, 1356 x 202
Auktionen.JPG 42.68 kb, 168 downloads since 2022-08-19 

"ljushuvud"

15

Gick sådär???

Post's attachments

56.jpg, 203.63 kb, 1047 x 602
56.jpg 203.63 kb, 171 downloads since 2022-09-02 

16 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-09-02 20:32:17)

Sten vW skrev:

Gick sådär???

Närå, den är såld.
Krävde bara lite förhandling.
Men jag återkommer med rapport när den är levererad (hämtad).
Kan ta en vecka eller två.

Ska hämta en MAC 350 på Söndag ;-)
Återkommer med info om det äventyret också :-)

"ljushuvud"

17

ICQ/ay

18

Gott att det blev affär!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

19

Har lagt upp ett hur det gick/gick till i Skrotbilstråden.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 44#p520344

"ljushuvud"