Hjälpte min kompis att rädda denna 1967a från döden, hade varit i familjen i över 30 år så kul att hjälpa. 6 år senare blir det jag som fick äran att ta över projektet och siktar in mig på att hålla den original så långt det går.
1 2022-09-11 14:35:47 Senaste redigerad av Freddy85 (2022-09-11 14:38:56)
2 2022-09-11 14:43:23 Senaste redigerad av Freddy85 (2022-09-11 14:50:27)
Hjälpte min kompis att rädda denna 1967a från döden, hade varit i familjen i över 30 år så kul att hjälpa. 6 år senare blir det jag som fick äran att ta över projektet och siktar in mig på att hålla den original så långt det går.
Lite blästring
Fortsatt blästring och lack
Tjena! Keep up the good work!
Vi fortsätter med lite motor, av med cylindrar och bättre dem lite. Ska blästra och lackas innan honing
Tack! Det ska jag göra
Tjena! Keep up the good work!
Det ser mycket trevligt ut, men jag är en smula orolig för kylluftsspjällen i din fläktkåpa.
På bilden av den nyblästrade kåpan ser det ut som om staget som ska förbinda vänster och höger spjäll är bortvridet.
Spjällen ser inte ut att ha plockats bort från kåpan?
Det är inte ovanligt att de rostar fast. Då de rostar fast gör de det i stängt läge, dvs i läge "kall motor," dvs så lite kylluft som möjligt leds ned till block, cylindrar och toppar.
När motorn värms upp försöker termostaten förtvivlat att öppna spjällen. Förgäves.
Kolla för säkerhets skull att de funkar som de ska! Leta upp ett fräscht stag (om du inte redan har gjort det).
Tack för att du noterade det
Såg det också innan jag lackerade den sista vändan svart och ordnade till spjällen så d fungerar och staget är rakt. Ska se vilken vajer som går till den och koppla på rätt.
Det ser mycket trevligt ut, men jag är en smula orolig för kylluftsspjällen i din fläktkåpa.
På bilden av den nyblästrade kåpan ser det ut som om staget som ska förbinda vänster och höger spjäll är bortvridet.
Spjällen ser inte ut att ha plockats bort från kåpan?
Det är inte ovanligt att de rostar fast. Då de rostar fast gör de det i stängt läge, dvs i läge "kall motor," dvs så lite kylluft som möjligt leds ned till block, cylindrar och toppar.
När motorn värms upp försöker termostaten förtvivlat att öppna spjällen. Förgäves.
Kolla för säkerhets skull att de funkar som de ska! Leta upp ett fräscht stag (om du inte redan har gjort det).
Lite mer pill på dem lösa delarna tills man kan börja montera ihop.
Lite mer sido spår
Trevligt med frächa grejer, snyggt jobb
Tack så mycket!
Ja det är roligare med fräscha grejer, även att försöka rädda det mesta som går
Trevligt med frächa grejer, snyggt jobb
Innan och efter några varv med poler maskinen.
Luftfiltret fick lite kärlek, underdelen är rejält plombad så inget som kommer in där vid glasblästringen.
Tömde även värme röret till förgasaren då det var obefintlig passage för luft.
Dags för lite kärlek på den ledsna toppen. Passade även på att polera ändrören jag fyndade i helgen.
Nu är luftfilter lackerat och insug rensat på sot och lackerat det med.
Vad för färg!. Blankt
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Får fråga lackeraren vad han använde för förg
Blankt vart det verkligen, är sugen på att lacka resterande kåpori sammal kulör och blankt
Vad för färg!. Blankt
Vart till att blästra ljuddämparen och grunda innan värmelack åker på och nypolerade ändrören
Lite mer har blivit färdigt, fläktkåpa och lite andra plåtar är lackerade och nu fick backspegeln fick sig en bra polering
Kul att följa dina framsteg. Ser kanonbra ut!
Mvh Mikael
Fint det blir
Tack! Det ökar på ens självförtroendeatt andra tycker det man gör är bra
Kul att följa dina framsteg. Ser kanonbra ut!
Mvh Mikael
Tack! Kommer bli kanon i slutändan
Fint det blir