När Fan blir gammal, blir han religös sägs det.
Idag har jag köpt mig en Velocette MAC350,i originalskick.
Till mitt försvar vill jag anföra att jag hade en likadan 1973-74 som enda fordon.
Jag körde den året om då jag var för lat att ta bilkörkort.
Och Velocette är ett kul udda märke som jag fick smak på då.
350cc och effekt som en trimmad moppe 15hk, men vem har brått?
Jag har gått och tänkt på att skaffa en under åren som gått, men förra veckan dök det upp en på Blocket.
Så idag blev det hämtning.
Nu får vi se om man kan uppleva ungdomen igen efter 50 år
1 2022-09-04 19:18:02 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-09-06 06:10:30)
2 2022-09-04 20:05:46 Senaste redigerad av michaelth (2022-09-04 20:07:14)
trevligt med "spättan" bakpå..
klart du skulle köpa den... klockrent...!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
3 2022-09-05 08:23:19 Senaste redigerad av Sten vW (2022-09-05 08:27:20)
Ser bra ut!
Märkeskonsulenten (Velocette för MCHK o MCV) ger godkänt!
Den borde lätt kunna få en veteranförsäkring, det mesta är original, bara ett par detaljer jag kan notera som exv BTH istf Lucas magnet (bra val!).
Liten varning för oljekranen+glömska, original satt det en mjukt förspänd backventil istället, dessa åldras inte med värdighet med den 1/4" lagerkula de har men om man sätter i en nitrilgummikula istället funkar de perfekt!
Gratulerar!
/S
Ser bra ut!
Märkeskonsulenten (Velocette för MCHK o MCV) ger godkänt!
Den borde lätt kunna få en veteranförsäkring, det mesta är original, bara ett par detaljer jag kan notera som exv BTH istf Lucas magnet (bra val!).
Liten varning för oljekranen+glömska, original satt det en mjukt förspänd backventil istället, dessa åldras inte med värdighet med den 1/4" lagerkula de har men om man sätter i en nitrilgummikula istället funkar de perfekt!
Gratulerar!
/S
Jo den är rätt bra, renoverad 1995 i Karlstad.
Fälgbanorna är bytta de med:-)
Moppe hel och halvljus knapp på styret.
Men man är ju en Hot Rodder :-)
Det där med kranen är enluring, men ska försöka lägga mig till att lossa locket på oljetanken vid start för att se att returen funkar ;-)
Gjorde det för 50 år sen har jag för mig...
Men ska forska lite i backventilen.
Har samlarfordons försäkring via IF.
En av mina standard moddar är att sätta en stump armerad transparent slang mitten på oljeröret till toppen, så länge som slangen är fräsch kan man med en snabb blick se om man har feed!
Oljeretur till tank är initialt gammal olja som samlat sig i vevhuset, man bör vänta någon minut för att vara säker att returen är den nya oljan!
/S
En av mina standard moddar är att sätta en stump armerad transparent slang mitten på oljeröret till toppen, så länge som slangen är fräsch kan man med en snabb blick se om man har feed!
Oljeretur till tank är initialt gammal olja som samlat sig i vevhuset, man bör vänta någon minut för att vara säker att returen är den nya oljan!
/S
Mycket att lära kan man tro :-)
Fast har man kran blir det väl inte mycket olja i vevhuset?
Sten vW skrev:En av mina standard moddar är att sätta en stump armerad transparent slang mitten på oljeröret till toppen, så länge som slangen är fräsch kan man med en snabb blick se om man har feed!
Oljeretur till tank är initialt gammal olja som samlat sig i vevhuset, man bör vänta någon minut för att vara säker att returen är den nya oljan!
/S
Mycket att lära kan man tro :-)
Fast har man kran blir det väl inte mycket olja i vevhuset?
2-3dl brukar det bli i botten av vevhuset när allt fungerar som det är designat, mestadels från olja som ackumuleras bakom registerkåpan i drift.
På en racerifierad MAC kan man addera en borrning i vevhuset som extra drän.
Iaf inget problem på en vägcykel om man vet att den första returslatten är gammal olja.
Våtsumpning brukar fenomenet kallas, fenomenet kan variera från omärkligt till att man hör och känner olja som vrids runt av veven när man kickar och i värsta fall att man har all olja på backen under hojjen.
Detta är inget speciellt fel på dessa cyklar utan ett gemensamt fenomen hos de flesta engelska hojjar med torrsumpssmörjning.
Biltemas classic olja (20W50) använder jag i alla mina, blaskigare olja kan ge mer våtsumpning.
/S
Jag har haft en Harley Parkinsson så jag vet allt om våtsumpning :-)
Tyvärr verkar det som Biltema slutat/slutar sälja 20w50 oljan.'
Körde med det i HD'n.
Ligger lite lågt nu medan ägarbytet sker via posten, förre ägaren vad old school ;-)
Och jag ska leverera skrotbilen och begrava min far i veckan, så de två hjulen får vänta.
Vet du om att man kan spara ner. Velocette Owners klubbtidning?
https://www.velocetteowners.com/resourc … /FT471.pdf
Det är bara att byta FT471 till FT470 för att kunna spara numret innan.
Om man mot förmodan skulle behöva nån reservdel, har du några handlare som du kan rekommendera?
Beklagar sorgen..
begravde min mor i somras -94år.....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
10 2022-09-06 16:11:00 Senaste redigerad av Sten vW (2022-09-06 16:16:43)
Den handlare jag brukar använda som man inte behöver någon klubb för att nyttja:
https://www.groveclassicmotorcycles.co.uk/
Sen bör man ha relevant partlist samt service manual om du inte fick något med i köpet.
Lite on-line alternativ: https://dunhackin.com/index.php/public-velo-stuff
Nya delar kan ibland kräva "fettling" om man får utrycka sig snällt, det mesta är ok men inte allt, lite samma som i VW världen.
Hmmm, classic oljan fanns nyss bara tillgängliga i två b-tema varuhus, får hoppas att det bara är temporärt, har gått åt en hel del sådant i alla mina forndon..
Tråkigt att höra om din Far!
/S
Den handlare jag brukar använda som man inte behöver någon klubb för att nyttja:
https://www.groveclassicmotorcycles.co.uk/
Sen bör man ha relevant partlist samt service manual om du inte fick något med i köpet.
Lite on-line alternativ: https://dunhackin.com/index.php/public-velo-stuff
Nya delar kan ibland kräva "fettling" om man får utrycka sig snällt, det mesta är ok men inte allt, lite samma som i VW världen.
Hmmm, classic oljan fanns nyss bara tillgängliga i två b-tema varuhus, får hoppas att det bara är temporärt, har gått åt en hel del sådant i alla mina forndon..
Tråkigt att höra om din Far!
/S
Bra groveclassicmotorcycles hade jag inte hittat.
Fick med en kopierad reservdelskatalog.
Dunhacking hade jag hittat, men verkar jobbig att läsa. Fast har man ett problem är det bättre än inget:
Amerikan bolt on känner man till, British bolton kan nog vara samma kan jag tro ;-)
Tror vi kan glömma Biltema 20W50, det står utgått.
Har vi tur hittar de på nått nytt namn...
Pappa blev 92år och han har varit dålig sen sjuttiorsåldern. Så han hängde i länge.
Men visst blir det tomt.