1

Ska byta motor i min bubbla från 59. Har en industrimotor från 62 blir det strul med svänghjul, start, koppling m.m ( orginalmotor är tokslut )eller är det bara att flytta över dom delarna från orginalet som sitter i.????Funkar det med svänghjulet som sitter på industrimotorn??

2

Det finns olika sätt att se på det, men min uppfattning är att det alltid är bäst att ersätta en 25/30-hästare med en 25/30-hästare. Naturligtvis bara så längde du inte önskar trimma, utan bara vill ha en motor att kunna köra med. De fyra extra hästkrafterna märks knappt i praktiken om du hänger i en 34-hästare i en femtiotalare. Utväxlingarna i lådorna från 1954-60 är valda för att passa vridmomentkurvan på 30-hästare, så skillnaden blir i praktiken ännu mindre än "4 hästkrafter".

Har du en bil från 1961 eller senare ser det naturligtvis annorlunda ut. Där passar inte bara 34-hästare rakt i, utan även 13/15/1600 utan större problem. Skillnaden ligger främst i att motorutrymmet är något större (längre) på bilar från 1961 och framåt. 34-hästare och senare är nämligen längre än 25/30-hästare. Även plåtprofilerna för gummilisten i motorutrymmets framkant har ändrats under åren. Om man ska hänga i en 15/1600 med friskluftsvärme kan det vara bökigt med att få värmekamrarna att gå fritt vid främre tätningslisten. Det är ofta enklast att hänga på värmekammare och ljuddämpare när motorn väl är på plats.

I ditt fall är svänghjul, startmotor och koppling det minsta problemet. Det funkar rakt av. Däremot kan du inte flytta över svänghjulet från din originalmotor. Det är olika dimension vid vevaxeln.
Ska du ha värme så får du leta upp ett par värmekammare till en 34-hästare med "gaskammare", dvs 1961-62. Din fläktkåpa på industrimotorn har inte utblås för "friskluftsvärme". De flesta industrimotorer saknar däremot termostat och kylluftskona/-spjäll. För att funka i en bilmotor är det bäst om motorn får en lagom uppvärmning, så det bör du också leta upp.

Du kommer att få kapa till den bakre kylplåten så att den får plats i motorutrymmet, om du envisas med att köra 34-hästare i din 59:a. En annan sak som inte många tänker på är att bilar från 1960 (ja, inte 1961) har växellåda och motor vinklat ett par grader framåt. Det gör att nivåmarkeringarna på oljestickan på industrimotorn inte kommer att stämma ett dugg. 1960 var sista (förutom standard) året med 30-hästare, men första med vinklat drivpaket. Det är därför dessa motorer har röd oljesticka. Det är inget customtrick från åttiotalet, utan ett sätt att skilja 30-hästarsoljestickor för vinklat drivpaket från de övriga.

Det är ganska många som letar fräscha industrimotorer till tidiga sextiotalare. Min syn på det hela är att det är bättre att leta upp en fungerande 30-hästare i stället. Om man vill passa på att höja effekten är det en helt annan sak, men då får man vara beredd på att smidigheten att kunna lyfta ut en 30-hästare på 10 minuter utan att demontera något förutom el, wirar, bränsleledning och fyra skruvar försvinner...

Det är många som har en annan åsikt, och lovordar 34-hästare. Jag vill bara peka på de problem som uppstår om man tror att det "bara" är att ersätta en 30-hästare med en 34.

3

Kan bara instämma i vad Landelius säger. Utväxlingen på de "gamla" bilarna blir fel med en 34 hästare. Jag körde min 58 Ghia med 34 hästare ett tag och jag tycker inte det var en harmonisk upplevelse. En frisk 30 hästare i en 50-talare är däremot underbart! Gör rätt även om det kostar lite mer och/eller tar lite längre tid!

4

Jag kör med 34hk industrimotor från -69 i min -58. Passade skitbra ICQ/ad

Typ 1: -50 -52 -53 -64