1

Med ett nymålat chassi börjar man ju genast tänka på nästa steg i processen; hur man ska "kleta ner" det redan chassiet?

På en sommarbil, vad anser ni behövs i form av rostskydd och ljuddämpning?

Jag hade tänkt linolja i balkar, vrår och prång, där jag kommer åt helt enkelt.

Asfaltsmatta i kupén för ljuddämpning? Underredsmassa i hjulhusen för ljuddämpning samt stenskottskydd?

Något ni hade gjort annorlunda, eller adderat till dessa tankar?

Kladda in hela chassiet i underredsmassa? ICQ/bn

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Vad ser du för fördel med Linolja kontra ML som innnehåller rostinhibitorer? (Ingen kritik, jag är nyfiken...)

Jag hittade en mycket intressant artikel: http://www.porsche356klubb.se/forum/viewtopic.php?t=555

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

3

Jag epoxi grundade min platta målade med Biltemas tröskelskyddsmassa, sen ,målades allt med mattsvart färg.
Samma metod inuti skärmarna, men då tog jag karosserifärgen.

Sen körde jag med kommersiella rostskydd i balkarna.

"ljushuvud"

4

Jag är egentligen inte särskilt påläst, det är mest ett fall av "monkey see monkey do" och linolja har ju traditionellt använts som rostskydd i hålrum och balkar.

Tröskelskyddsmassa var ju intressant, det kanske dämpar lite vibrationer, men inte är lika kladdigt och trist som underredsmassa?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Introteknik verkar ha lagt ner en hel del tid på det här med att rostskydda metall ...

https://www.introteknik.se/sv/

“2008 gjordes en ny besiktning av de nitade fackverksbroar som ommålades 1989 på haprandabanan för 19 år sedan. […] Bortsett från smärre påkörningsskador, mindre spaltkorrosion och rostrinningar är broarna helt intakta och har därför kunnat upgraderas till stax 25 ton (största tillåtna axellast).”

–Banverket

Fler omdömen här:

https://www.introteknik.se/sv/referense … tlatanden/