1

Hej Ni kunniga och erfarna VW mekaniker.

Pga oljeläckage ur navet på höger bakre trumman så demonterade jag trumman och kåpan över lagret för att byta tätning och upptäcker att jag kan dra drivaxeln ett par cm rakt ut och då följer även lagret med.

Vad har hänt och hur åtgärdar jag detta ?

2

Hej!
Det är helt normalt, det är lagret (tillsammans med överfallet/"kåpan") som håller ordning på lagret axiellt! Så byt tätningarna, glöm inte o-ringen som sitter på axeln mellan yttre distansen och lagret, och montera ihop med överfallet/"kåpan", och då kommer Du inte längre kunna dra drivaxeln ut och in. Tänk även på att kronmuttern på drivaxeln ska dras hårt, kommer inte ihåg momentet i huvet men typ 30kg eller så!
Lycka till!
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Tack för information. Blev lite konfunderad eftersom vänstra sidan inte gick att dra/skjuta axialt. Men det beror troligen på att lagret sitter fast i huset som det ska.

4

360 Nm
36 hylsa ( man brukar säga så här samma storlek som muttern är skall det dras fast )3/4 drag o en meter rör behöver man till det
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke