1

Varför tappar min motor t4 -77 trycket på hydraulika lyftarna och börjar ticka ICQ/bl  ICQ/bl

2

Dåliga lyftare eller dåligt oljetryck. Är motorn nyrenoverad?

3

Hans Landelius skrev:

Dåliga lyftare eller dåligt oljetryck. Är motorn nyrenoverad?

Motorn är inte renoverad bara nya lyftare.

4

Hur är är hålena där lyftarna går Även dom slits i längden så dom blir 0vala

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Hur är är hålena där lyftarna går Även dom slits i längden så dom blir 0vala

Dom känns riktigt fin när man är å grejar med lyftarna..

6

Fyllde du lyftarna med olja innan du stoppade i dom?

7

Hans Landelius skrev:

Fyllde du lyftarna med olja innan du stoppade i dom?

Japp

8

Hur länge har du kört efter bytet?
Ja körde min flera provsvängar i en vecka,
10-15min svängar innan mina vart tyst.
Efter nya lyftare.

9

Vwbug1973 skrev:

Hur länge har du kört efter bytet?
Ja körde min flera provsvängar i en vecka,
10-15min svängar innan mina vart tyst.
Efter nya lyftare.

Skulle gissa 60 mil..

10

Kammen i en orenoverad Typ4 brukar vara väldigt sliten när man åkt med dåligt oljetryck en längre tid. ofta har lyftarna nött igenom den härdade ytan och du är nere i själva gjutgodset som försvinner ganska fort och ger ventilspel hela tiden. På den tiden när jag byggde typ4 gick jag ifrån hydrauliska lyftare till stela och tog stötstänger från 1700 motorn. Jag tror du är tvungen att ta isär motorn och kolla upp skicket innan du förstör ett nytt set lyftare. Om det är stora lagerspel så lär du aldrig få upp oljetrycket.

11

Hans Landelius skrev:

Kammen i en orenoverad Typ4 brukar vara väldigt sliten när man åkt med dåligt oljetryck en längre tid. ofta har lyftarna nött igenom den härdade ytan och du är nere i själva gjutgodset som försvinner ganska fort och ger ventilspel hela tiden. På den tiden när jag byggde typ4 gick jag ifrån hydrauliska lyftare till stela och tog stötstänger från 1700 motorn. Jag tror du är tvungen att ta isär motorn och kolla upp skicket innan du förstör ett nytt set lyftare. Om det är stora lagerspel så lär du aldrig få upp oljetrycket.

Jo är också inne på att kammen är slut för den går som en påse nötter på mer än 1/3 gas.. Vad är det för skillnad på stötstänger från en 1700? Längden?

12

Rev800 skrev:
Vwbug1973 skrev:

Hur länge har du kört efter bytet?
Ja körde min flera provsvängar i en vecka,
10-15min svängar innan mina vart tyst.
Efter nya lyftare.

Skulle gissa 60 mil..

Om kamaxeln gått ner sig som de brukar göra så har du förmodligen redan förstört dina nya lyftare om du kört 60 mil.

13

Dom är i alu och funkar bra med stela lyftare och hårdare fjädrar.

14

Hans Landelius skrev:

Dom är i alu och funkar bra med stela lyftare och hårdare fjädrar.

Ok tack bra att veta blir en ny motor till nästa sommar ICQ/ay

15

Mätning av kamaxelslitaget går bra att göra genom att ta bort ventilkåpan och mäta upp ventilernas lyft.

16

Kjell T skrev:

Mätning av kamaxelslitaget går bra att göra genom att ta bort ventilkåpan och mäta upp ventilernas lyft.

Ok. Vet du vad det skall vara för lyft på en 2l insprutare?

17

skulle tro runt 9- 9,5 mm på ventilen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke