1

Har problem med att oljetrycket försvinner när jag varvar ur på växlarna. Oljemängden var mittemellan streckan när jag startade. Hänt en gång tidigare då gissade jag på att det berodde på att jag just bytt olja och det var någon luftficka i slangen till eller från oljefiltret.
Motorn är nyrenoverad, arborrad, ny vevaxel, nya lager.
Ikväll kastade den ur sig några deciliter olja också.
Verkar ha fått ökad vevhus komp. Inte hunnit ta kompprov än.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

2

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

3

Hans Landelius skrev:

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

4

Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

Har du kört på ren  E85 eller  95 oktan som är 10% etanol ??

5

zimba27 skrev:
Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

Har du kört på ren  E85 eller  95 oktan som är 10% etanol ??

Ren E85 då jag kör med AMR 500 kompressor. Tänkte jag att det var bra då den är 108 oktan.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

6

Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

E85 är som den är
Jag använder mjuka ringar så dom stackarna kan slita in sig
Sen brukar jag hena med grova stenar först sen finare o ännu finare
Man skall ha klart för sig att cylindrana  blir spegel blanka ändå
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:
Hans Landelius skrev:

När man kör på e85 i en folka så smörjs inte cylidern utan alkoholen tvättar bort oljefilmen så att ringarna inte tätar. Du får släppa på topparna och kolla ringgapet och hona om cyllarna och montera nya ringar. Om det var min motor skulle jag ta isär i vinter och byta alla lager och montera ihop och byta till vanlig soppa. Om man lämnar en e85 motor över en vinter händer det att ringarna rostar fast i cylindern då e85 drar åt sig vatten.

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

E85 är som den är
Jag använder mjuka ringar så dom stackarna kan slita in sig
Sen brukar jag hena med grova stenar först sen finare o ännu finare
Man skall ha klart för sig att cylindrana  blir spegel blanka ändå
/// M

Jag kan förstå det kring slitaget av kolvringar och ev. slitage på lager. Men jag tycker att den inte gått så mycket. Sedan att oljetrycket ska försvinna när jag drar den på växlarna förstår jag inte.......
Men jag kanske finner anledningen när jag river motorn...

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

8

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:

Ja jag är komplös på trean. Så det blir att riva och bygga om.
Har bytt bränsle nu till 98 ICQ/bk

E85 är som den är
Jag använder mjuka ringar så dom stackarna kan slita in sig
Sen brukar jag hena med grova stenar först sen finare o ännu finare
Man skall ha klart för sig att cylindrana  blir spegel blanka ändå
/// M

Jag kan förstå det kring slitaget av kolvringar och ev. slitage på lager. Men jag tycker att den inte gått så mycket. Sedan att oljetrycket ska försvinna när jag drar den på växlarna förstår jag inte.......
Men jag kanske finner anledningen när jag river motorn...

Om du har haft otur så har du haft mycket sprit i oljan 
Kan du ha spots i lagrena (spots där det har gått ur bitar ur lagerytan )
Räser lagrena som vi använder har en annan yta för slippa detta problem Men dom är dyrare o svårare att finna som är för sprit( vevlager typ 250kr halvan
Men det går att byta oljan oftare typ 50 mil om man slippa problem med lagrena

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Kan ju vara avgasventilen som gett upp och slagit hål i kolven?
Ta isär och analysera därifrån.

"ljushuvud"

10

PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

E85 är som den är
Jag använder mjuka ringar så dom stackarna kan slita in sig
Sen brukar jag hena med grova stenar först sen finare o ännu finare
Man skall ha klart för sig att cylindrana  blir spegel blanka ändå
/// M

Jag kan förstå det kring slitaget av kolvringar och ev. slitage på lager. Men jag tycker att den inte gått så mycket. Sedan att oljetrycket ska försvinna när jag drar den på växlarna förstår jag inte.......
Men jag kanske finner anledningen när jag river motorn...

Om du har haft otur så har du haft mycket sprit i oljan 
Kan du ha spots i lagrena (spots där det har gått ur bitar ur lagerytan )
Räser lagrena som vi använder har en annan yta för slippa detta problem Men dom är dyrare o svårare att finna som är för sprit( vevlager typ 250kr halvan
Men det går att byta oljan oftare typ 50 mil om man slippa problem med lagrena

Ja de kan nog vara så. Har väl kört 70 - 80 mil sedan senaste oljebytet.
Funkar de lagren på gatan?
Får nog följa råden och köra på 98 oktan istället.
Blir att riva och se vad som är skadat.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

11

Mr 56 skrev:

Kan ju vara avgasventilen som gett upp och slagit hål i kolven?
Ta isär och analysera därifrån.

Tveksam till det, borde ha hört något.

Men ska göra som du skriver, riva och undersöka vad som hänt.
Kommer skriva i min projekttråd kring det.  ICQ/bv

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

12

Bert Sundin skrev:
Mr 56 skrev:

Kan ju vara avgasventilen som gett upp och slagit hål i kolven?
Ta isär och analysera därifrån.

Tveksam till det, borde ha hört något.

Men ska göra som du skriver, riva och undersöka vad som hänt.
Kommer skriva i min projekttråd kring det.  ICQ/bv

Gör det, vi är nyfikna.

Vad det gäller E85 har jag en kompis som körde sin Volvo 245 runt 1000mil, på sommaren i 5 år.
Och det enda han gjorde var munstycksbyte vår och höst.
och vanlig service givetvis.
Sen slarvade han bort munstyckena som han borrat upp, och det lönade sig inte tyckte han:
Men bilen har rullat nu på bensin sen åtta år tillbaka efter det.

"ljushuvud"

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-07-31 08:51:09)

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:

Jag kan förstå det kring slitaget av kolvringar och ev. slitage på lager. Men jag tycker att den inte gått så mycket. Sedan att oljetrycket ska försvinna när jag drar den på växlarna förstår jag inte.......
Men jag kanske finner anledningen när jag river motorn...

Om du har haft otur så har du haft mycket sprit i oljan 
Kan du ha spots i lagrena (spots där det har gått ur bitar ur lagerytan )
Räser lagrena som vi använder har en annan yta för slippa detta problem Men dom är dyrare o svårare att finna som är för sprit( vevlager typ 250kr halvan
Men det går att byta oljan oftare typ 50 mil om man slippa problem med lagrena

Ja de kan nog vara så. Har väl kört 70 - 80 mil sedan senaste oljebytet.
Funkar de lagren på gatan?
Får nog följa råden och köra på 98 oktan istället.
Blir att riva och se vad som är skadat.

Inget man kan rekommendera  att använda (skulle tro folk tycker det är också tro för dyra 2000 kr för 8 halvor 4 lager)
Men dagerns mjuka lager är det si o så med kvaliteten 
Hur har du med lagerlägena i ditt block på ramana  Har du mätt upp dom för det räcker med några hundringar över mått o tunn olja så tappar man tryck 
Du skall ha klart för dig att E85 kan göra så man sliter hårdare på tapparna på vevenen ( kanske billigt bränsle men det sliter hårt på prylana)
Bara för info Vi som tävlar med det bränslet har ofta stora oljepumpar med högt flöde i genom lagrena för tvätta (större lagerspel )                 Högre oljetryck typ 1 bar per 1000varv  o torrsump ( 8- 10 l olja
Det är som Hasse L skriver det tar på prylana o det krävs en del av sin ägare
Men skulle det varit en vatten kyld maskin så är det snällare att köra med E85

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke