Hej. Håller på att sätta ihop en 25 hästarsmotor. På nyare vevstakar är det en liten knopp så man vet hur dom ska sitta. På dom här hittar jag ingen märkning alls.
Det beror på att VW inte införde vevstakar med offset förrän 15 februari 1963. 1 mm offset på 1200, och 1,5 mm på 1500.
Vevstakarna är alltså symmetriska, så det spelar ingen roll hur de monteras, förutom att det lilla hålet ska vara vid kolven och det stora hålet mot vevaxeln.
Att ha lite offset på stakar/kolvar hjälper till att minska ljud och slitage. Utan offset får man oönskade sidokrafter på kolven, och man riskerar ökad blow-by.
Offset kan däremot minska effektuttaget.
Du kan lugnt vända vevstakarna på en 25- och 30-hästare hur du vill!
Tusen tack för svaret. Nu har jag lite bättre koll.
Tänk vad man får lära sig.
Jaa det är en sanning med modifikationer. Jag har läst ett meddelande att man bör vända numren på stakarna uppåt och sen får man knacka på dom för att dom skall sätta sig rätt. Vet inte om det stämmer men det funkar för mig.
Det enda som anges i originallitteraturen är att siffrorna på överfallet ska sitta på samma sida som siffrorna på staken.
Det finns också en skillnad i vikttolerans mellan 25- och 30-hästare. Även om det är exakt samma vevstakar så får det skilja upp till 11 gram i vikt mellan stakarna i en 25-hästare. I en 30-hästare får det bara skilja 5 gram.
Glöm inte att låsa skruvskallen med ett slag med en mejsel.
Använder man inte mejseln VW124 så kommer motorn garanterat att rasa i förtid.
I min verkstadslitteratur står det också att numren ska vändas uppåt, varför vet jag ej..
7 2022-07-14 20:41:03 Senaste redigerad av Jean Passepartout (2022-07-14 21:35:53)
Mina vänner, nu blir jag nyfiken. Var hittar ni att det står att numren ska vändas uppåt i originalliteraturen?
Mina svenska VW original reparationshandböcker för typ 1 och typ 2 med 25- och 30-hästare nämner ingenting om att numren ska vändas uppåt. Inte heller Bentleys reprint av originalmanualen från 1952-1957 anger något annat än att ”the identification numbers stamped on the connecting rods and bearing caps must be on one side”.
Haynes (ursäkta) skriver i sin 1200-manual (all models from 1954 on with 6 volt electric…) att ”there is a forging mark… …which faces upwards. Och: ”If you are fitting new connecting rods, check with the supplier first about any changes which may possibly have occured in this principle of marking.”
Något skumt hände med min smiley...
Raymond Broads klassiska ”Volkswagen – a practical guide to all models from 1947” nämner ingenting om att numren ska vändas uppåt.
En av de allra första trimningshandböckerna – ”Souping the Volkswagen” – från 1959 anger inte heller någon information om hur vevstakarna ska monteras, annat än att man försiktigt ska knacka på överfallen med en hammare för att de ska hamna rätt.
Det enda ställe där någon anger att numren ska vändas uppåt är i den lite märkliga, svenska, kortfattade verkstadshandboken, den där all text verkar vara skriven på skrivmaskin, och där man även använder vissa bilder från verkets originalmanualer. På sidan 42 står: ”Alla märkta vevstakssidor skall ligga uppåt i motorn.” Det finns däremot inget skäl till detta.
John Muir, som skrivit boken ”How to keep your Volkswagen alive” skriver att ”each rod and cap has a number: match these numbers. Han skriver också att om man har de senare vevstakarna (offset) med en knöl på så ska knölen monteras uppåt. Sedan avslutar han med att skriva att de allra senaste vevstakarna (med mutter istället för skruvar) har numren på samma sida som knölen, och att denna markering ska vara uppåt.
Vad har jag missat? Var i VW:s originallitteratur redovisas skäl till att 25- och 30-hästarsstakar ska monteras med numren uppåt?
Förvisso, om man gör det som regel att alltid vända märkningen (och knölen) uppåt så blir det automatiskt rätt. Men ändå?
Det är i den på svenska skrivna boken som jag sett uppgiften därav mitt beslut att göra så. Om det spelar roll eller ej har för mig ingen betydelse men jag gör det ändå.
Här står det 
" Vänd alla märkta vevstakssidor uppåt i motorn"
Om det har någon praktisk betydelse vet jag ej men jag är en lydig pojk så jag gör som det står.. 
Tack för all kunskap. Den kommer behövas.
Bengt,
Intressant! I min verkstadshandbok - som ser exakt likadan ut som den du visar bilder på - står det annorlunda.
Under rubriken "Av- och påmontering av vevstakar" står under "påmontering":
Påmontering sker i omvänd ordning med iakttagande av följande punkter:
1 - Kontrollera vevstakarnas vikt...
2 - Kontrollera vevstaksbussningen...
3 - Kontrollera att vevstakarna är raka...
Vid samma bild som du visar - fast vänd åt andra hållet - står:
4 - Rengör noga lagerhalvorna och vevstaksdelarna. Anolja vevstakslagren och montera vevstakarna. Numreringen på vevstakarna och deras överfall vid delningsplanet måste ligga vända åt samma sida.
5 - osv...
Men...
Slår jag upp en senare handbok, VW Transporter 1953- III, så hittar jag samma text som du visar i bilden ovan!
Jag kapitulerar utan minsta prestigeförlust. Lovar att tänka på att vända numren uppåt nästa gång jag drar ihop en 25/30-hästare 
När jag tänker lite mer på det så undrar jag om det kan vara en översättningsgrej?
...måste ligga vända åt samma sida...
Det skulle kunna syfta både på att numret på stake och överfall ska vara på samma sida på varje vevstake, men det kan också syfta på att de ska vara vända åt samma sida i motorn.
Hjälp. Jag kommer inte att kunna sova förrän någon kunnat kolla i en original verkstadshandbok på tyska. Någon?
Hjälp. Jag kommer inte att kunna sova förrän någon kunnat kolla i en original verkstadshandbok på tyska. Någon?
Haha svenska duger för mig.... har någon tysk litteratur tryckt -54 har jag för mig, ska kolla den imorgon.
Bengt,
Intressant! I min verkstadshandbok - som ser exakt likadan ut som den du visar bilder på - står det annorlunda.
Under rubriken "Av- och påmontering av vevstakar" står under "påmontering":
Påmontering sker i omvänd ordning med iakttagande av följande punkter:
1 - Kontrollera vevstakarnas vikt...
2 - Kontrollera vevstaksbussningen...
3 - Kontrollera att vevstakarna är raka...Vid samma bild som du visar - fast vänd åt andra hållet - står:
4 - Rengör noga lagerhalvorna och vevstaksdelarna. Anolja vevstakslagren och montera vevstakarna. Numreringen på vevstakarna och deras överfall vid delningsplanet måste ligga vända åt samma sida.
5 - osv...Men...
Slår jag upp en senare handbok, VW Transporter 1953- III, så hittar jag samma text som du visar i bilden ovan!
Jag kapitulerar utan minsta prestigeförlust. Lovar att tänka på att vända numren uppåt nästa gång jag drar ihop en 25/30-hästare
Verkstadshandboken gavs ut i flera upplagor, den jag har har jag plockat ihop av flera utgåvor. Där det skilt sig mellan utgåvorna har jag med dom olika varianterna så min är smällfet 
mycket intressant källforskning, följer förstås! 
it would burn off both of your ears . . . "
Har alltid vänt låsskarven på vevlagren uppåt och skall kolla om det blir så när man har numren på ovansidan. Återkommer.
repleitfaden_52_57_kapitel_M Motor unt kupplung
VW Verkstadshandbok _Typ1_1953-59
VW verkstads handbok 1965