1

Hej, jag håller på med en renovering av en typ 1 1600 motor som skall sitta i min buss.

Jag mätte upp kolvbult, kolvbultshål i kolv och lilländan på en vevstake, måtten är enligt nedan:

Kolvbult 21.98
Vevstake 22.015
Kolv 22.006

Mitt spel mellan kolvbult och vevstake är alltså 0.035, jag hade ju tyckt att det vore bättre om kolvbulten hade hållt måtten (som jag tror är originalspec.) 21.996-22.00

Enligt Haynes får spelet vara 0.01 till 0.04, borde jag försöka hitta kolvbultar med bättre mått, eller är det ok att ligga mot maxtolerans?

Jag kan tillägga att alla delar är nya.

Mvh. Micke J
https://thumbs2.imgbox.com/61/f9/vs6iQ9kX_t.jpg

2

Det skall inte vara något kännbart glapp mellan kolvbulten och bussningen i vevstaken. Inte heller något glapp mellan kolvens hål och kolvbult. Du får byta bussningen i vevstaken och få den honad så att det går trögt att trycka i kolvbulten.

3

Det skall inte vara något kännbart glapp mellan kolvbulten och bussningen i vevstaken. Inte heller något glapp mellan kolvens hål och kolvbult. Du får byta bussningen i vevstaken och få den honad så att det går trögt att trycka i kolvbulten.

4 Senaste redigerad av Kjell T (2022-07-06 08:41:11)

Med hjälp av Sunnen heningsmaskin och tillhörande mätapparat brukar jag försöka få spelet till 0.00032" = 0,0076mm. Då blir det glidpassning i stakens bussning. Tyvärr är det lite si och så med måtten i vevstakar som säljs, har kontrollmätt en del.

5

Hej, Jo det känns som om jag vill ha ett litet mindre spel mellan delarna, men om jag bara bussar om vevstakarna så är ju spelet mot kolvarna oförändrat, är inte det också av intresse? Eller är spelet 0.026 ok där?

Vore det inte bäst i detta fall att försöka hitta kolvbultar som ligger mer mot originalspec. (enligt Haynes 22.00-21.996)?

Då kommer ju nästa fråga, är det någon som vet var jag hittar kolvbultar som är inom önskade mått? Dom affärer (webshoppar) som jag kollat säger ju bara nominellt mått 22mm.

Mvh. Micke

6

MickeJ skrev:

Hej, Jo det känns som om jag vill ha ett litet mindre spel mellan delarna, men om jag bara bussar om vevstakarna så är ju spelet mot kolvarna oförändrat, är inte det också av intresse? Eller är spelet 0.026 ok där?

Vore det inte bäst i detta fall att försöka hitta kolvbultar som ligger mer mot originalspec. (enligt Haynes 22.00-21.996)?

Då kommer ju nästa fråga, är det någon som vet var jag hittar kolvbultar som är inom önskade mått? Dom affärer (webshoppar) som jag kollat säger ju bara nominellt mått 22mm.

Mvh. Micke

En fråga
Är det beg kolvar
Om det är beg kolvar skulle jag mäta upp ring landen för dom brukar vara uppslagna före kolvbulten hålet är uppslitet ( då får kolvringen ett jobbigt liv ) (man kan svarva dom till en anpassad ring
Även måttet på kolven 15-20 mm från under kant är bra att mäta storleken på kolven sen får man räkna plus vad cylindern är sliten typ 10 mm från överkant  o se vad total måttet är  vid 12 hundringar brukar det slamra o det är lite jobbigt för kolvringen att täta bra 
Skulle det vara beg henade cylindrar  med en sunnen honings maskin skulle jag tro det är förstort mått  skulle feltema honings pryl används så är dom garanterat 0vala o ojämna
Skulle det vara nya AA så har man tum måttsättning typ 0.866 tum ( cirka 22 mm)
Nya Gjutna mahle med nya cyllar  brukar vara en bra invenstering för en vettig summa pengar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

hur gick det med kolvarna

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Hej, kolvarna är nya, och det ända jag mätt på dom än är hålet för kolvbulten, och det måttet (22.006) känns ju rimligt. Kolvarna är från Kolbenschmith. Min plan nu är att chansa och köpa nya kolvbultar, och hoppas dom ligger mer mot originalspec, tyvärr är ju dom flesta affärer dåliga på att skriva faktiska mått på delar. Mvh. Micke

9

Jag tror mer på att byta bussningen i staken och hona till rätt passning för kolvbulten.