Hallå håller på att bygga en lite roligare T4 motor till min pickis blir en 2,1 eller 2,3 har inte bestämt mig än hur stor den blir och topparna blir lite större ventiler och lite portnings jobb. Så frågan är vad skall man satsa på för förgasare??
Hallå håller på att bygga en lite roligare T4 motor till min pickis blir en 2,1 eller 2,3 har inte bestämt mig än hur stor den blir och topparna blir lite större ventiler och lite portnings jobb. Så frågan är vad skall man satsa på för förgasare??
En fråga skall du ha vrid eller en massa effekt utan vrid
Typ 4 är det bara välja rätt toppar för fila i dom är onödigt jobb om man inte skall ha över 200
Där i mot avgas sidan brukar vara problemet på dom
När du har valt toppar o kam och komp förhållande
IDF är oftas det lätta valet sen kommer storleken på dom En 44 så kan man komma långt med (det gäller hitta bra insugsrör till dom )
Sen vilken halsring man skall använda beror på dom 3 parametrarna
Det är även bra att veta vilket avgas som skall användas
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Rev800 skrev:Hallå håller på att bygga en lite roligare T4 motor till min pickis blir en 2,1 eller 2,3 har inte bestämt mig än hur stor den blir och topparna blir lite större ventiler och lite portnings jobb. Så frågan är vad skall man satsa på för förgasare??
En fråga skall du ha vrid eller en massa effekt utan vrid
Typ 4 är det bara välja rätt toppar för fila i dom är onödigt jobb om man inte skall ha över 200
Där i mot avgas sidan brukar vara problemet på dom
När du har valt toppar o kam och komp förhållande
IDF är oftas det lätta valet sen kommer storleken på dom En 44 så kan man komma långt med (det gäller hitta bra insugsrör till dom )
Sen vilken halsring man skall använda beror på dom 3 parametrarna
Det är även bra att veta vilket avgas som skall användas
Hade hoppats på runt 120-130 hk och har gärna vrid än hk.
Vad är rätt toppar då?
Jag vet inte vad du har att tillgå i toppar
Men för info så brukar det räcka med en 38 mm insug för att uppnå 160-200 hk
Om man vill ha vrid så små som möjligt för höga gashastigheter
Det är massa parametrar som spelar in
En sak som man alltid skall göra i en topp är Mira fräsa sätena så man har bra tätning o flöde i sätet
Tre vinklar är att föredra
Men på en Typ 4 är avgassystemet extra viktigt att det flödar bra
Nu är super gubbe på T4 men av erfarenhet i flödes bänken är alla toppar samma sak
Bara för info så får folk ut mer än 160 i en typ 1 1600cc med std ventiler på 35.5x32 men avgas kanalen är mycket bättre där
Det där med kam ja det är lite dåligt med utval till Typ4 med hydral kam men man kan alltid ringa Johannes (JP Motorsport i Helsingborg )
Men räkna med en 5k för en kam
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag vet inte vad du har att tillgå i toppar
En sak som man alltid skall göra i en topp är Mira fräsa sätena så man har bra tätning o flöde i sätet
Nu är super gubbe på T4 men av erfarenhet i flödes bänken är alla toppar samma sak
Bara för info så får folk ut mer än 160 i en typ 1 1600cc med std ventiler på 35.5x32 men avgas kanalen är mycket bättre där
Det där med kam ja det är lite dåligt med utval till Typ4 med hydral kam men man kan alltid ringa Johannes (JP Motorsport i Helsingborg )
Men räkna med en 5k för en kam
Så då bör det räcka med dubbla 40. Han som skall fixa topparna pratade om 44/38 ventiler och är std toppar som skall modifieras. Hittar inget avgassystem till t4 med liggande fläkt bara stående
PPRMicke skrev:Jag vet inte vad du har att tillgå i toppar
Men räkna med en 5k för en kamSå då bör det räcka med dubbla 40. Han som skall fixa topparna pratade om 44/38 ventiler och är std toppar som skall modifieras. Hittar inget avgassystem till t4 med liggande fläkt bara stående
Om du skall köra med så stora ventiler så kommer det taskigt vrid
Kan inte förstå varför man tänker på det sättet om man har en tung bil o inte skall varva som fan
Om du skall ha 40or så skall man inte ha ventil som är större än vad halsringen är i förgasaren om man skall ha körbarhet
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Rev800 skrev:PPRMicke skrev:Jag vet inte vad du har att tillgå i toppar
Men räkna med en 5k för en kamSå då bör det räcka med dubbla 40. Han som skall fixa topparna pratade om 44/38 ventiler och är std toppar som skall modifieras. Hittar inget avgassystem till t4 med liggande fläkt bara stående
Om du skall köra med så stora ventiler så kommer det taskigt vrid
Kan inte förstå varför man tänker på det sättet om man har en tung bil o inte skall varva som fan
Om du skall ha 40or så skall man inte ha ventil som är större än vad halsringen är i förgasaren om man skall ha körbarhet
Ok tack för den informationen det tar jag med mig