Jag kollade min vw typ1 1961 på transportstyrelsen och jag såg att under fabrikat står det VOLKSWAGEN LIMOUSINE 114 jag undrar vad vad 114 står för ? Mvh
Export modell (utan soltak) och borde vara högerstyrd. 113 heter den som vänsterstyrd.
Tack för ett snabbt svar !
Jag kollade min vw typ1 1961 på transportstyrelsen och jag såg att under fabrikat står det VOLKSWAGEN LIMOUSINE 114 jag undrar vad vad 114 står för ? Mvh
Väcker den här frågan till liv igen, min 61a är även den modell 114 enligt transportstyrelsen men sist jag kolla satt ratten på vänster sida
Någon som kan förklara?
Känner också till en vänsterstyrd 61:a som är reg som 114.
Det finns många bilar som har fel modellbeteckning och det beror nog på den mänskliga faktorn när det skrevs in. Det vara samma typgodkännande oavsett var ratten satt och då var det inte viktigt. Jag har exempelvis en 1302 som heter 4302 för att någon tryckte fel på 70-talet.
Samma med datum för första registrering. Många bilar har 1/1 som datum trots att det var tvärstängt på vägverket den dagen.
Ali G
Det är nog bara den mänskliga faktorn. Jag har två typ 1 från 1961, båda är vänsterstyrda men båda två heter "114" i registreringsbeviset. Det tycks vara åtskilliga vänsterstyrda 61:or som felaktigt blivit "114".
Samma här! 61:a vänsterstyrd men heter 114.