1

Skulle vilja ha lite råd och tips gällande motortvätt på en 1600 motor. Motorn sitter fortfarande kvar i bilen men den har nog aldrig blivit tvättad sedan den var ny.
Har bara erfarenhet av motortvätt på nyare motorer och det känns lite obekvämt att gå på med högtrycken.
Bättre att fråga än göra fel är lite min devis.

2

Jackestrong skrev:

Skulle vilja ha lite råd och tips gällande motortvätt på en 1600 motor. Motorn sitter fortfarande kvar i bilen men den har nog aldrig blivit tvättad sedan den var ny.
Har bara erfarenhet av motortvätt på nyare motorer och det känns lite obekvämt att gå på med högtrycken.
Bättre att fråga än göra fel är lite min devis.

Jag brukar bara täcka generator och fördelare med en plastpåse, sen är det bara att gå på med lite bra avfettning och gärna en pensel så det verkligen blir runt ICQ/bs

3

Inget vatten iallafall!

4

Hej!

Om din motor är smutsig och kletig på utsidan och aldrig blivit rengjord, så är den garanterat mycket värre under kylplåtarna.
Där brukar det vara tjocka lager av damm och skräp, och igensatta kylflänsar på toppar, cylindrar och oljekylare.
Ska motorn bli ren får du ta ur den och plocka av alla plåtar. Skrapa, peta, borsta och tvätta.
Smutsigt och kladdigt, men du får en fungerande kylning efteråt!  ICQ/bf