eller lagt sig mellan cylindrarna? vet att frågan har ställts tidigare men har du alla kylplåtar på plats och friska gummitätningar i motorrummet? Är det orginal fläkthus?
japp
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » (*Problemet löst)bygga om oljesystemet, olika alternativ
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
eller lagt sig mellan cylindrarna? vet att frågan har ställts tidigare men har du alla kylplåtar på plats och friska gummitätningar i motorrummet? Är det orginal fläkthus?
japp
Hm. Intressant tråd. F´låt om jag trashar den
Har inte direkt känt av något större problem med kylningen men varit lite förutseende och haft luckan öppen i nederkant iallafall.
Vad har ni för erfarenheter av öppen lucka om man åker 1600 i äldre bil? Vad är att rekomendera? Stand-offs i gångjärnen eller i låset?
Börjar bli dags för en liten genomgång av min AS 1600 snart och detta med oljekylningen kan ju vara en bra grej att kolla upp samtidigt. Att borra för fullflöde samtidigt som blocket delas är ju att rekomendera, men vad finns det för erfarenheter med adpter från reduceringsventilen? Motorn kommer inte blir nån racemotor utan en ren standard/glidare med 1641, kam??, lättare portning/säten. Förgasare original pict34 eller 32pdsit. Kom gärna med förslag på fler, enklare uppfräschningar då den egna erfarenheten inte är direkt stor och plånboken liten.
Vad jag har hört(vilket givetvis inte behöver vara sant) så får du en ejektorverkan om du öppnar luckan i underkant, det gör att luften kan sugas ut ur motorrummet istället...
Jag tycker att det säger inte så mycket om man snackar om oljetemperatur om man inte är 100% säker att mätaren visar rätt. Testa stickan och mätaren i en burk med kokande vatten och kollar om den visar 100 grader.
Jag kör med en sånt stickan och mätare från VDO och när det är sommar och jag kör 120km/h på motorvägen, då visar mätaren också 110-120 grader efter några km. Det gör det sedan jag köpte bilen, 5000 mil sen. Och motor funkar fin och förbrukar ingen olja.
Motorn är en std 1600DP och jag har gallar i luckan.
Det lättaste kanse bästa är att du tar upp ett hål i motor rums plåten framför fläkt insuget på cirka 100-120mm sen monterar en slang
framför plåten mot växelådan som går ner mot rambenet
/// Micke
Har du en bild av detta? Det låter som en bra lösning. Man får bara montera nån slags nät på slangen, så att den inte blåser in skit och löv från vägarna.
Jag tycker att det säger inte så mycket om man snackar om oljetemperatur om man inte är 100% säker att mätaren visar rätt. Testa stickan och mätaren i en burk med kokande vatten och kollar om den visar 100 grader.
Jag kör med en sånt stickan och mätare från VDO och när det är sommar och jag kör 120km/h på motorvägen, då visar mätaren också 110-120 grader efter några km. Det gör det sedan jag köpte bilen, 5000 mil sen. Och motor funkar fin och förbrukar ingen olja.
Motorn är en std 1600DP och jag har gallar i luckan.PPRMicke skrev:Det lättaste kanse bästa är att du tar upp ett hål i motor rums plåten framför fläkt insuget på cirka 100-120mm sen monterar en slang
framför plåten mot växelådan som går ner mot rambenet
/// MickeHar du en bild av detta? Det låter som en bra lösning. Man får bara montera nån slags nät på slangen, så att den inte blåser in skit och löv från vägarna.
Jag har inga bilder på det
Om du kollar var fläkten sitter mot plåten så är det inte så svårt
Man bör montera något nät i slutet av slangen
Var för är det höga oljetemraturer
Det kan bero på dålig oljekvalitet eller interna friktioner eller dåligt olje flöde i motorn
En olja som är så varm som 120c är i börjar sönderfalla i kocks
När man prässar en motor hårt krävsdet att oljesystemet inte är för litet
Om det är för litet ökar tempen till en nevå som är för hög
Nu skall jag ta på mig kortbyxerna och gå ut i värmen (florida)
/// micke
Jag borde också testa min tempgivare, för att mätaren visar 120 grader säger fortfarande ingenting om den inte är kalibrerad.
Jag minns att min Scirocco GTI 1977 visade 110 grader vid motorvägskörning på sommaren.
Hur viktigt tror ni att ha en cylindertopplocksgivare?
Jag sabbade en 1300DP pga av att jag satte fast en trasa i motorrummet som jag använde när jag kollade olja
och när jag låg i 110-120 så sögs trasan in i fläkten....upptäckte inte det innan det var för sent.........det lär jag inte göra om. Den vart tvärpall, vart två fina bromsspår.
Jag borde också testa min tempgivare, för att mätaren visar 120 grader säger fortfarande ingenting om den inte är kalibrerad.
Jag minns att min Scirocco GTI 1977 visade 110 grader vid motorvägskörning på sommaren.
Hur viktigt tror ni att ha en cylindertopplocksgivare?
Det är inte så dumt att ha koll på tempen i topparna. Jag har varit med om att motorer skurit i kolv/cyl med en oljetemp på bara 85-90 grader. (Formel Vee)
Hur och var fäster man en topp-temp-mätare? jag är helt säker på att min motor går för varmt i alla fall då jag redan lyckats smälta en av kolvarna en gång...
Det där med sletet och skitigt oljesystem kan ju vara något, finns det något sätt att göra rent? utan att plocka isär motorn helt, hälla i något medel eller nåt??
Att köra med lucka öppen har inte hjälp mig tillräckligt, kan bara ligga i 90 då och hålla tempen. (ja, tändningen är rätt inställd) :-P
Givaren har en ring som man monterar under tändstiftet. Helst på 3e cylinder eftersom den blir värmaste.
RAINIER skrev:Jag borde också testa min tempgivare, för att mätaren visar 120 grader säger fortfarande ingenting om den inte är kalibrerad.
Hur viktigt tror ni att ha en cylindertopplocksgivare?Det är inte så dumt att ha koll på tempen i topparna. Jag har varit med om att motorer skurit i kolv/cyl med en oljetemp på bara 85-90 grader. (Formel Vee)
Hur varm ska toppen vara och hur varm är för varm?
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » (*Problemet löst)bygga om oljesystemet, olika alternativ
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.