1

Hej,

Har sen många år haft intresse för marknaden gällande försäljning av folkvagnar äldre än 1980, (mitt intresse ligger främst på vagnar fram till mitten av 1960 ICQ/bs )

Skulle vara intressant att höra era åsikter vad som gör en bil extremt lättsåld och intressant? Givetvis är priset oftast det man gör först på men finns andra aspekter som ni uppskattar.

Ibland dyker bilar upp som man förväntar sig gå på några timmar vilket många gör men inte alla, undra varför?

Ös på med synpunkter gällande era "villhöver"  ICQ/bp

Jag uppskattar och värderar nedan främst,

Mil, inte speciellt intressant då det oftast inte stämmer eller är svårt att säkerställa.

Pris, givetvis avgörande men spelar ofta inte alltid sanningen på skick mm( vet själv då man köp gris i säck ett par gånger)

Antal ägare och dess historik, tycker jag är den viktigaste aspekten, bilar med lågt antal ägare är för mig väldigt intressant.

Korta intervaller mellan ägarbyten, kan ibland känna att det avskräcker köp. 

Rost eller inte, beror helt på historiken, är rostig bil som är ärlig utan massa försök till lagningar som är dolda eller övermålade kan vara väldigt intressant trots allt.

En totalrenovering utan bilder eller annan beskrivning går bort då det känns konstigt varför man inte har det med, undantag om renoveringen gjordes för 15år sen eller mer och bilen är i fint skick fortfarande.

Som sagt, tror lågt ägarantal och en bil som inte är renoverad är mest tilltalar mig, vad säger ni? ICQ/ad

2

Inredningens skick. En fin originalinredning är guld värt. Visst kan man köpa nån ersättnings inredning från nån obskyr importfirma, men det är bara original en gång.

Osänkt bil, alt en bil som byggts om med kärlek o inte yxa.

Rosten... finns den där den brukar vara eller är det ett lapptäcke med ömson plåtbitar o ömsom spackelkakor?

För mej kvittar följande; Milen, Går motorn? Funkar bromsarna? Detta är värdsliga ting som kan användas vid prisförhandling, men i övrigt så är det hyfsat lättfixat.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Inredningens skick. En fin originalinredning är guld värt. Visst kan man köpa nån ersättnings inredning från nån obskyr importfirma, men det är bara original en gång.

Osänkt bil, alt en bil som byggts om med kärlek o inte yxa.

Rosten... finns den där den brukar vara eller är det ett lapptäcke med ömson plåtbitar o ömsom spackelkakor?

För mej kvittar följande; Milen, Går motorn? Funkar bromsarna? Detta är värdsliga ting som kan användas vid prisförhandling, men i övrigt så är det hyfsat lättfixat.

Trevlig input, bromsar mm tänkte jag inte ens på då jag resonera som du när det gäller dom bitarna ICQ/ad  Inredning är såklart oxå väldigt trevligt och man lätt glömmer bort som en bisak.