1

Hej,

Bytt generator till en helt ny 6v, dock laddar den inte på tomgång utan sticker i väg upp till ca 7,5v vid varvning av motorn, vill minnas att det var så även med den gamla generatorn.

Ska det vara så? Laddlampan lyser inte.

/Robert

2

Har något minne av att laddningslampan behöver vara hel för korrekt funktion i laddkretsen (DC generator) med original mekanisk laddregulator, finns säkert andra som har mer erfarenhet som kan ge mer info och hejja dig fram!

/S

3

Hej,

Nu är denna fråga aktuell igen efter att jag blev ståendes ikväll, mitt batteri på tomgång ligger på 6,35v, dvs vilospänning, vid lite belastning kommer jag upp i 6,45-6,55v och när jag ger på ordentligt med varv landar på vi på 6,90-6,95.

Frågan är hur mycket bör man få fram vid batteriet? Över 7v?

4

19610101 skrev:

Hej,

Nu är denna fråga aktuell igen efter att jag blev ståendes ikväll, mitt batteri på tomgång ligger på 6,35v, dvs vilospänning, vid lite belastning kommer jag upp i 6,45-6,55v och när jag ger på ordentligt med varv landar på vi på 6,90-6,95.

Frågan är hur mycket bör man få fram vid batteriet? Över 7v?


Det ska ligga på 7-7,2 volt över batteriet. Kolla kol i generatorn , anslutningar etc.
Våra kära 6 volt bilar kan få många lustiga fenomen när det är spänningsfall.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

kisavw skrev:
19610101 skrev:

Hej,

Nu är denna fråga aktuell igen efter att jag blev ståendes ikväll, mitt batteri på tomgång ligger på 6,35v, dvs vilospänning, vid lite belastning kommer jag upp i 6,45-6,55v och när jag ger på ordentligt med varv landar på vi på 6,90-6,95.

Frågan är hur mycket bör man få fram vid batteriet? Över 7v?


Det ska ligga på 7-7,2 volt över batteriet. Kolla kol i generatorn , anslutningar etc.
Våra kära 6 volt bilar kan få många lustiga fenomen när det är spänningsfall.


Är NOS generator men begagnad laddningsregulator; symtom vid defekt laddningsregulator?

6

Hej,

Hittat en felande länk,

Nyladdat batteri på tomgång 6,45v.
Vid varvtal utan halvljus 7,85v.
Vid varvtal med halvljus 6,75v.

Parkering påverkar inte volten.

Orsak? Sitter vanliga 6v 35w lampor i.

7

Ja , om du håller lite koll på tradera så kommer det ut 6 v laddrelä för vettiga pengar .
Jag har haft problem med ärgade kablar till lyktor etc . Ju fler kablar i dålig kondition dess större effektförlust , när man mäter .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Sådär ja, Köpte en ny eftermarknads regulator och montera i kväll, nog laddar den på varvtal men luktar svavel i bilen och kom upp i 8,8-8,9 volt innan jag släppte av... tok för mycket och en solklar reklamation va? ICQ/ai

Testa flera gånger och kommet upp i samma spänning.

9

19610101 skrev:

Sådär ja, Köpte en ny eftermarknads regulator och montera i kväll, nog laddar den på varvtal men luktar svavel i bilen och kom upp i 8,8-8,9 volt innan jag släppte av... tok för mycket och en solklar reklamation va? ICQ/ai

Testa flera gånger och kommet upp i samma spänning.

Då är det stor risk att batteriet tar stryk !
Kolla tradera , det kommer ut regulatorer för vettiga bud !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10 Senaste redigerad av Sten vW (2022-05-13 09:05:14)

19610101 skrev:

Sådär ja, Köpte en ny eftermarknads regulator och montera i kväll, nog laddar den på varvtal men luktar svavel i bilen och kom upp i 8,8-8,9 volt innan jag släppte av... tok för mycket och en solklar reklamation va? ICQ/ai

Testa flera gånger och kommet upp i samma spänning.

Batteriet är en viktig del i laddkretsen, den skall hjälpa till att hålla laddspänning vid lagom nivå.
Jag säger inte att din nya reg är ok, bara att batteri, generator och regulator samverkar och att ibland symtomen gör det svårt att veta vilken/vilka som felar..

/S

11

Min bil har haft problem med laddning under 1200rpm. Renoverad generator hjälpte ej. I går tog jag och sandpapprade rent alla kontaktpunkter samt plockade av locket och körde lite 400 papper på "brytarspetsarna". Nu funkar det fint på låga varv också! Kanske vårt att testa?

12

Sten vW skrev:
19610101 skrev:

Sådär ja, Köpte en ny eftermarknads regulator och montera i kväll, nog laddar den på varvtal men luktar svavel i bilen och kom upp i 8,8-8,9 volt innan jag släppte av... tok för mycket och en solklar reklamation va? ICQ/ai

Testa flera gånger och kommet upp i samma spänning.

Batteriet är en viktig del i laddkretsen, den skall hjälpa till att hålla laddspänning vid lagom nivå.
Jag säger inte att din nya reg är ok, bara att batteri, generator och regulator samverkar och att ibland symtomen gör det svårt att veta vilken/vilka som felar..

/S

Batteriet är också nytt och uppladdat samt Funktionstestare samt belastningsprövat innan montage. Inte den felande länken.

13

19610101 skrev:

Sådär ja, Köpte en ny eftermarknads regulator och montera i kväll, nog laddar den på varvtal men luktar svavel i bilen och kom upp i 8,8-8,9 volt innan jag släppte av... tok för mycket och en solklar reklamation va? ICQ/ai

Testa flera gånger och kommet upp i samma spänning.

Var mäter du spänningen?

Det är viktigt att man jordar mellan generator och laddrelä.

Sen är det då att generatorer laddar inte på låga varv, när lampan slocknar indikerar det att generatorn ger lika hög spänning som batteriet,
Och det betyder inte att batteriet laddas, så man behöver inte vara orolig om lampan blinkar lite på tomgång.
Så fort du kör iväg borjar den ladda.

Post's attachments

relä.JPG, 173.71 kb, 1207 x 911
relä.JPG 173.71 kb, 158 downloads since 2022-05-13 

"ljushuvud"