1 Senaste redigerad av mettis (2022-03-19 22:28:39)

Jag har genom åren stött på DP-toppar som renoverats med ventilstyrningar av järn.
I flesta fall har de dessutom flyttat sig i läge, alltså tappat "passning" ?
Finns både 8 & 9mm avgas, med olika yttermått. De jag tittat på ikväll är 8mm, 14mm ytter..
Ofta är dessa toppar grovslipade i förbränningsrummer och  svetsade i avgaskanalerna (men spruckit igen), tror jag har 4 par sådana obrukbara liggandes ,-(

Frågan är hur det funkar med blyfritt, dvs smöjning med gjutjärn? Glappfritt är det ju....

Översta bilden är samma topp, innan blästring.


https://i.imgur.com/QWyQfUb.jpg

https://i.imgur.com/OBuVY3q.jpg

https://i.imgur.com/5JkBID5.jpg

https://i.imgur.com/C4rVLUl.jpg

https://i.imgur.com/xRUART1.jpg

2

Toppar med gjutjärnsstyrningar kom från Mexico. Det finns styrningar i brons med större yttermått som passar i toppar med 13mm yttermått. Jag brukar hålla mig borta från dessa toppar då avgassätet är för litet. Gjutgodset är även lite sprött och sätena sitter lite löst ibland=dålig kvalitet.

3

gjutjärn o blyfri soppa = tillsats för att inte gutet skall gå ner sig
Dom locken som jag har kommit i kontakt med har styrningen krypit upp mot ventilbrickan ( fel krymp mått på styrningen)
Sen har sätena blivit uppslagna
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Blytillsatsen var till för att skydda sätena, så man inte fick "microwelds" då ventilen svetsades fast i sätet, och lämnad en liten bit på ventilen, som sen slipade ner sätet.

Så hårdmetallsäten är att föredra, med detta sagt så går det många veteranbilar med vanliga säten utan problem, då körsträckorna är korta.

Sen finns det ju kaliumtillsatser att hälla i soppan, som ska göra samma som blyet.
Jag har kört min små trimmade b20 i tusentals mil utan att behöva justera ventilerna för att sätet sjunkit, trots att jag inte hällt i nått extra i bensin.

Så gjutjärnsstyrningar är nog Helt OK.
Det är väl värre om topparna spricker och eller sätena släpper.

"ljushuvud"

5

Gjutjärnsstyrningar i mina luftkylda MC motorer med AL-toppar är helt ok men kan behöva lite annanens mer grepp-passning för att sitta bra.
Kolet i gjutjärn gör att det inte kan skära, verkar inte slitas mycket mer än Al-brons, Colsibro etc...

VW's lösning med styrningar utan "steg" som förlitar sig på att man positionerar styrningarna på lagom djup (när allt är hetsigt med svinvarm topp och frusna styrningar) har jag aldrig älskat.
Fann en egen lösning (säkert inget nytt under solen) som förenklade när jag byggde sist genom att ha styrningsmonteringsdorn med inbyggd stopp som tillät montage utan allt för mycket drama..

Ett par gånger med stopp-fria styrningar har jag försett styrningar med stopp så de inte skall kunna vandra in mot kanalen under drift.

Ena gången var det en fjädrande ring i svarvat spår, andra gången var det en extra hylsa monterad utanpå en styrning och lite svarvjobb (för stort hål för styrning och ingen öd-styrning).


/fem öre från S

6

Jag nämnde inte det, men jag har kasserat dom ,-!