1 Senaste redigerad av lasslo (2021-10-22 18:48:46)

Finns det?

Jag är sugen på att måla lite mattsvarta fält på en bil, men jag vill kunna ta bort det om jag ångar mig. Och då ska det inte skada lacken under.
Typ om man kan torka av färgen med nån sorts lösningsmedel som inte tar den riktiga lacken

Lacken jag vill måla på är 2 år gammal, riktigt billack.

Min tanke var att foliera, men efter att ha testat lite så inser jag att jag aldrig kan få till folien snyggt på riktigt runda former.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

kanske funkar det med blåtemas gummifärg?
körde den gunmetal-grå på fälgar, men har inte testat att ta bort,
o ingen lack under att vara rädd om, men den verkar kunna gå
att "gnugga" bort, om än inte jättelätt

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

De flesta vanliga 1k färger på sprayburk (t.ex biltemas bättringsfärg) brukar gå att få bort relativt enkelt med exempelvis aceton och ibland också med limborttagningsmedel. Aceton skadar väl ändå inte riktig 2k billack?

4

Är det inte plastidip-spray du menar? Matt så det förslår och enkel att dra bort, under förutsättning att du målade tillräckligt många (!!) lager, annars håller den inte ihop att kunna dras bort. Går att få i massa färger, jag la lite gulfblå fält på min Porsche en gång, avslutade fälten med en stripestejp. Höll bra men var så extremt gummimatt att den var lite äcklig att ta på  ICQ/bs

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

5

Ja, det är nog gummifärg eller plastidip jag ska testa. Det går ju bort om man jobbar lite, utan att skada lacken.
Bra idé, att jag inte tänkte på det själv  ICQ/an

Jag hade en nyare choppermoped som var nästan helt plastidipad matt svart.
Det tog nån timme att rulla av den färgen, sen var moppen kanonfin igen med sin fina flameslack  ICQ/ag

Jag har faktiskt en burk biltema mattsvart gummifärg i garaget. Kan det vara värt att prova med den, eller ska man satsa på plastidip, mer kvalitet kanske? Bättre vidhäftning?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

tycker nog biltemafärgen sitter rätt bra,
4 (?) säsonger på sommarfälgarna nu

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Hi

Om det endas är for att testa då vill ja Hi Om det endast är for att testa då vill ja använda färg utan härdera - då går det at törra bort efter, men fungera inte att köra med :-)använda färg utan härdera - då går det at törra bort efter, men fungera inte att köra med :-)

Mvh Jan Jensen
[email protected]
www.fixabil.se