Detta inlägg kanske inte är optimalt här men jag trivs bäst på boxerville, jag köpte ikväll en riktigt fin Volvo 245a 93a otroligt fin, den skulle skrotas och jag fick köpa bilen utan katt och batteri, med vetskapen om att den hade en skatteskuld på över 10 tusen, jag skulle bara ha bilen som reservdelsbil utan papper, men jag får ta papprena om jag vill, frågan är försvinner alla skulder efter årsskiftet När den blir skattefri? Kan jag behöva betala dom pengarna? Om jag ändå inte ska använda bilen? Vill inte åka på en skatteskuld på över 10k hur är bäst att göra? Väldigt tacksam för svar
alla säger olika så man är lite kluven och vill inte riskera något eller att fogden kommer och hämtar bilen för mig 
1 2022-04-06 23:36:02 Senaste redigerad av Oldjunk (2022-04-06 23:40:43)
Detta inlägg kanske inte är optimalt här men jag trivs bäst på boxerville, jag köpte ikväll en riktigt fin Volvo 245a 93a otroligt fin, den skulle skrotas och jag fick köpa bilen utan katt och batteri, med vetskapen om att den hade en skatteskuld på över 10 tusen, jag skulle bara ha bilen som reservdelsbil utan papper, men jag får ta papprena om jag vill, frågan är försvinner alla skulder efter årsskiftet När den blir skattefri? Kan jag behöva betala dom pengarna? Om jag ändå inte ska använda bilen? Vill inte åka på en skatteskuld på över 10k hur är bäst att göra? Väldigt tacksam för svar
alla säger olika så man är lite kluven och vill inte riskera något eller att fogden kommer och hämtar bilen för mig
En skuld är en skuld.
Har du dragit på dig en skuld så finns den alltid där.
Men skattefri efter årsskiftet gör bara dig fri mot "nya" skulder.
Bäst är väl att aldrig bli ägare och sedan låta bilen skrotas med del 2 i regbeviset.
Skulden kommer bli kvar hos den nuvarande skuld innehavaren.
Oldjunk skrev:Detta inlägg kanske inte är optimalt här men jag trivs bäst på boxerville, jag köpte ikväll en riktigt fin Volvo 245a 93a otroligt fin, den skulle skrotas och jag fick köpa bilen utan katt och batteri, med vetskapen om att den hade en skatteskuld på över 10 tusen, jag skulle bara ha bilen som reservdelsbil utan papper, men jag får ta papprena om jag vill, frågan är försvinner alla skulder efter årsskiftet När den blir skattefri? Kan jag behöva betala dom pengarna? Om jag ändå inte ska använda bilen? Vill inte åka på en skatteskuld på över 10k hur är bäst att göra? Väldigt tacksam för svar
En skuld är en skuld.
Har du dragit på dig en skuld så finns den alltid där.
Men skattefri efter årsskiftet gör bara dig fri mot "nya" skulder.
Bäst är väl att aldrig bli ägare och sedan låta bilen skrotas med del 2 i regbeviset.
Skulden kommer bli kvar hos den nuvarande skuld innehavaren.
Ja det är sant får nog bli att hoppa papprena iallafall så man inte drar på sig massa skulder, lite synd att bilen ska behöva slaktas i delar men jag måste ha i åtanke att det är faktiskt inte jag själv som har skapat den skulden, så man får ta den för vad den är och glädja sig åt dom fina delarna man får ut på den både för eget bruk och även säkert glada köpare, av delar, den blev inte mosad på skroten iallafall 
Är bilen riktigt fin är den lätt värd 10000!? Bra 245or växer inte på träd. Säg till om du vill sälja den 
Skatteskulden står kvar på den tidigare ägaren och bilen har brukandeförbud tills den är betald (Om det inte ändrats sen jaget var i samma sits)
Faran lurar bakom nästa krök
en fin 245:a är väll värd betydligt mer än 10k kanske värt betala skulden så är bilen fri sedan 
7 2022-04-07 12:09:06 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-04-07 12:11:40)
Enl Transport styrelsens hemsida.
"Vem är egentligen betalningsskyldig?
Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift uppkommit alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte om fordonet byter ägare, men som ny ägare kan man drabbas av att Kronofogden kan ta fordonet i anspråk även fast det är tidigare ägare som är betalningsskyldig. Läs mer på Kronofogdens webbplats."
Så här säger Kronofogden.
"Vad händer om jag köper ett fordon med obetalda skulder?
Vi kan ta fordonet i anspråk om det finns fordonsrelaterade skulder, även om du som köpt fordonet inte orsakat skulderna. Vi måste alltid först försöka få betalt av den som orsakat skulderna. Är det inte möjligt kan vi i stället ta fordonet för att betala skulderna.
För att undvika att vi tar fordonet måste du betala skulderna som är kopplade till fordonet – om skulderna är beslutade efter den 1 juli 2014."
Som jag tolkar det så kan Kronofogden ta bilen, om de hittar den, och den har nått värde.
Men du har ingen skuld, eller ärver nån skuld.
Lättast är ju om du undviker att skriva den på dig.
Oldjunk skrev:Detta inlägg kanske inte är optimalt här men jag trivs bäst på boxerville, jag köpte ikväll en riktigt fin Volvo 245a 93a otroligt fin, den skulle skrotas och jag fick köpa bilen utan katt och batteri, med vetskapen om att den hade en skatteskuld på över 10 tusen, jag skulle bara ha bilen som reservdelsbil utan papper, men jag får ta papprena om jag vill, frågan är försvinner alla skulder efter årsskiftet När den blir skattefri? Kan jag behöva betala dom pengarna? Om jag ändå inte ska använda bilen? Vill inte åka på en skatteskuld på över 10k hur är bäst att göra? Väldigt tacksam för svar
Är bilen riktigt fin är den lätt värd 10000!? Bra 245or växer inte på träd. Säg till om du vill sälja den
Ja igentligen är den det men är less på allt förutom VW vad gäller bilar 6000kr vill jag ha finns i norra Skaraborg 
Enl Transport styrelsens hemsida.
"Vem är egentligen betalningsskyldig?
Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift uppkommit alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte om fordonet byter ägare, men som ny ägare kan man drabbas av att Kronofogden kan ta fordonet i anspråk även fast det är tidigare ägare som är betalningsskyldig. Läs mer på Kronofogdens webbplats."Så här säger Kronofogden.
"Vad händer om jag köper ett fordon med obetalda skulder?
Vi kan ta fordonet i anspråk om det finns fordonsrelaterade skulder, även om du som köpt fordonet inte orsakat skulderna. Vi måste alltid först försöka få betalt av den som orsakat skulderna. Är det inte möjligt kan vi i stället ta fordonet för att betala skulderna.För att undvika att vi tar fordonet måste du betala skulderna som är kopplade till fordonet – om skulderna är beslutade efter den 1 juli 2014."
Som jag tolkar det så kan Kronofogden ta bilen, om de hittar den, och den har nått värde.
Men du har ingen skuld, eller ärver nån skuld.Lättast är ju om du undviker att skriva den på dig.
Tack det är så jag har förstått det hela också efter lite noggrannare läsning ja den får bli skrotat på papper 
Tack för alla bra svar ska knacka lite i underredet och se om den är värd att göra iordning och betala skatten eller om det är bättre att ta delar så det får bli skicket som avgör här 
Berätta hur det gick 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för alla bra svar ska knacka lite i underredet och se om den är värd att göra iordning och betala skatten eller om det är bättre att ta delar så det får bli skicket som avgör här
Topp! Hojta till om du får bra delar till salu
Är det en Classic?
Oldjunk skrev:Tack för alla bra svar ska knacka lite i underredet och se om den är värd att göra iordning och betala skatten eller om det är bättre att ta delar så det får bli skicket som avgör här
Är det en Classic?
Absolut ingen classic men mycket fina delar
Oldjunk skrev:Tack för alla bra svar ska knacka lite i underredet och se om den är värd att göra iordning och betala skatten eller om det är bättre att ta delar så det får bli skicket som avgör här
Är det en Classic?
Absolut ingen classic men mycket fina delar