Säljer nu min VW-buss av 1976 års modell (tillverkad sent 1975 och registrerad som en 75:a) som jag ägt i ca 3 år, då jag helt tappat intresset för bilar.
Besiktigad, nästan rostfri och körbar. Jag har lagt ned extremt mycket arbete på den, har inte räknat timmar på exakt mängd, men uppskattningsvis omkring 500 timmar (och en massa pengar) nedlagda, på bland annat rostlagning och underredsbehandling, samt motordelar.
Bytt alla domkraftfästen, bitar av tvärbalkar, inner och yttertrösklar, bältesinfästningar, bitar av lastgolv, med mera. Färdigrostlagad från hyttgolvet och bakåt. Hyttgolvet har några småhål i sig och skulle kunna bytas av estetiska själ (ny plåt medföljer). Ett litet hål mitt på passagerardörren, ca 2 x 3 cm, två små hål längst ned på varje framskärm och förardörren är lite rostig i nederkant, detta är dock bara estetiskt och inget som egentligen behöver åtgärdas, och så lite ytrost här och där.
Underredet renskrapat från underredsmassa och har fått en helt ny underreds- och hålrumsbehandling, lär vara skyddat många år framöver. Det är dock inte gjort under hyttgolvet då jag tänkt laga det, men allt annat är gjort - man skulle nog kunna säga att underredet är rostfritt.
Ny plåt målad med 2k epoxy, lastgolvet renslipat, epoxygrundat och sprutat med body.
Inredningen helt original, vilket är rätt så ovanligt. Alla soffor, bälten, inredningspaneler, innertak och sånt finns bevarade och är dessutom i fint skick. Finns någon mindre reva här och där, men inget som är särskilt allvarligt. I det stora hela är inredningen riktigt fin och skulle kunna bli ännu finare om man gav den en djup rekond.
Bussen funkar maskinellt sett, han som hade den innan hade fixat bromsarna, dessa är i mycket gott skick. Bränsletanken ska vara urtagen och målad invändigt. I samband med att jag köpte den 2019 fick den ny cylindersats i motorn + en ny topp. Fördelaren bytt mot bättre begagnad, tändspolen ny, bränslepump ny, vindrutetorkare nya, batteriet ganska nytt, tändstift nya, bra däck. Spolning, lysen och allt sånt funkar. Värmen ska funka enligt tidigare ägare (har aldrig haft igång den själv).
Motorn startar lätt och bussen går att köra med, har kört längre sträckor med den, men tyvärr funkar inte den vänstra förgasaren som den ska. Detta gör att motorn inte får så mycket kraft som den ska och den går därav trögt i uppförsbackar, plus att det är svårt att komma upp i höga hastigheter med den. Jag har fått upp den i motorvägsfart, men jag skulle nog inte våga mig på att köra milslånga sträckor på motorväg med bussen i det skick som den är nu. På mindre vägar (villakvarter, landsvägar och så vidare) funkar den dock bra. Det medföljer två stycken begagnade förgasare som ska fungera, dock inte monterade och jag överlåter till den nya ägaren att montera den/dessa.
Nya gummilister finns med till alla fönster och dörrar förutom till bakluckan. Dessa gummilister är av bra, dyr kvalitet. Även dragkrok, reservhjulshållare och lite sånt finns med.
Besiktigad till och med sista Maj 2022 och jag ser ingen anledning till att den inte skulle gå igenom igen då allt som behöver funka för besiktning funkar.
Har säkert missat något, men är man intresserad på riktigt så kan man komma och kolla på bussen och provköra och inspektera.
Finns i Täby
Pris: 95 000 kronor