Tjena
Har försökt läsa mig fram till hur jag hittar Top Dead Center ”tdc” på min Typ 4 2,0 liters motor utan tur. Räcker det att cylinder 1 är i ”toppläge”? Så om jag vrider runt motorn och lyser ner i tändstifts eller alternativt känner försiktigt med något när cylindern är så nära toppen som möjligt? Är det Top dead center? Jag har inte något tdc utmärkt på fläkten så jag ska märka ut ett när jag väl håller på.
Kanske dum fråga.. men... har du en verkstads handbok för din motor typ? Jag vet inte men ibland är märkningen på ställen som man inte visste om.
Som sedan blir helt självklara....
Oftast har man nytta av en dylik fler än en gång mao väl investerade pengar.....
Har högar av dylika... dock inte för den motor typen. . Då jag försöker köpa på mig literatur vid behov...
Dock ingen tillsalu... dom gånger jag sålt har jag behövt själv sedan 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
på den motorn ska det finnas et lite lock i fläktkåpan .. der hittar du et märke på fläkten .. sen att du inte har 180 gr. fel ser du på ventilerna , att dom inte väkslar men e stängda i en längre tid .. ( hittar 1 án höger fram , av med ventilkåpan ) ....Även att rotorn pekar på 1án i fördelarn ..
Mvh/E
Den vanligaste metoden om man inga märken har brukar kallas positive stop.
Vanligtvis tar man ett gammalt tändstift som töms på porslin, gängas invändigt och förses med en gängad stång som kan låsas med mutter.
Idén är att stoppgrejen tar i kolven lika många grader från tdc oavsett vilken riktning motorn vrids runt.
Precis mittemellan är tdc!
/lite mer än 5 öre från S
Den vanligaste metoden om man inga märken har brukar kallas positive stop.
Vanligtvis tar man ett gammalt tändstift som töms på porslin, gängas invändigt och förses med en gängad stång som kan låsas med mutter.Idén är att stoppgrejen tar i kolven lika många grader från tdc oavsett vilken riktning motorn vrids runt.
Precis mittemellan är tdc!/lite mer än 5 öre från S
En liknande lösning om man har svets, men ingen lämplig gängtapp:
6 2022-03-25 08:38:17 Senaste redigerad av Sten vW (2022-03-25 08:40:14)
Sten vW skrev:Den vanligaste metoden om man inga märken har brukar kallas positive stop.
Vanligtvis tar man ett gammalt tändstift som töms på porslin, gängas invändigt och förses med en gängad stång som kan låsas med mutter.Idén är att stoppgrejen tar i kolven lika många grader från tdc oavsett vilken riktning motorn vrids runt.
Precis mittemellan är tdc!/lite mer än 5 öre från S
En liknande lösning om man har svets, men ingen lämplig gängtapp:
En bra lösning med svets o mutter!
Precis som i videon bör man runda gängstångsändan för att inte få onödiga småjack i kolvtoppen..
---------------------------------------------------------------------
Ett annat alternativ är två muttrar och ingen svets men den kan då behöva rättså spinkig gängstång för att muttern som hamnar i förbränningsrummet behöver gå fri genom tändstiftsgängorna i toppen..
---------------------------------------------------------------------
..och innan någon annan petimeter än jag tar upp det, med "desaxe" motorer ger positive stop metoden inte exakt TDC, jag använde "petimeter" avsiktligt, rent praktiskt har det nog ingen betydelse (=åsikt!)....
/S
Om du ska ha exakt TDC så måste du använda indikatorklocka. Om du ska justera ventilerna så använder märkesverkstan tändmärkningen eller tittar på vipporna. ex när 3 ans vippor växlar så justerar man 1ans ventiler och tvärt om. och när 2 an växlar justerar man 4 an och tvärt om.
Mvh Ove
Indikatorklocka och typ 4 är inte så lätt utan att ta loss topparna, tändstiften är kantade bortåt 80 grader mot cylindercentrumlinje.
Vippindikator kanske kan gå igenom tändstiftshål men då skulle en väldigt kufisk mätspets behövas..
Kan inte föreställa mig någon noggrannhetsskillnad mellan positive stop och indikatorklocka (mätning vid två vevlägen som flankerar tdc).
Att direkt mäta TDC med indikatorklocka är sämre eftersom det blir ett dödband ett antal grader nära tdc pga nödvändiga spel i systemet vev-kolv..
/S
Den vanligaste metoden om man inga märken har brukar kallas positive stop.
Vanligtvis tar man ett gammalt tändstift som töms på porslin, gängas invändigt och förses med en gängad stång som kan låsas med mutter.Idén är att stoppgrejen tar i kolven lika många grader från tdc oavsett vilken riktning motorn vrids runt.
Precis mittemellan är tdc!/lite mer än 5 öre från S
Tack för tippset! jag har läst runt yttligare och din metod var den som rekommenderades mest på alla sidor jag kunde hitta! Körde på den och hopps det funkar!
Många sjyssta förslag, jag körde på positive stopp metoden som ett par skrev! Förhoppningsvis så gjorde jag som jag skulle och det blev rätt
