Köpte denna 1965 Pickis av Tony Sandmark nångång 2011. Bilen såg väl hyfsad ut men hade en hel del fula lagningar och det mesta saknades. Nån tidigare ägare hade kapat främre delen av en Barndoor och kapat taket på pickisen. Även plats för pilar hade gjorts i b-stolparna och runda baklampshål. Bilen blev stående i garaget i många år ,men delar samlades sakta men säkert. Tanken var att denna skulle få ärva tekniken från "Leichtbau" när den skulle uppgraderas. I december 2020 meddelade Sam Sjövall att han kunde ta på sig plåtjobbet. Följande dag var bilen transporterad till Sams garage.
Ett till favorit bygge att följa 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Wow! Lycka till med projektet.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Sam gick systematiskt fram och började med att fixa rambalkar etc. Köpte ett kit av Fidde här på forumet för länge sen o nu kom de balkarna väl till pass.
Ramen boxades för att få den mer vridstyv.
Spännande, ska bli kul att se en värsting växa fram 
Någon tidigare ägare hade förmodligen flyttat lastluckan till vänster sida och på höger sida var bara ett stort hål. Dessutom var båda bakre skärmplåtarna i dåligt skick så nya delar beställdes hem från Autocraft precis innan Brexit. Det fick bli lastlucka på båda sidor och valde karossidor med luftintag och utvikt skärmkant. Detta är ju trots allt ingen riktig Barndoor och motorn som skall i senare behöver mycket luft.. 
Trevligt bygge.
Följes.........
9 2022-02-25 11:52:37 Senaste redigerad av Nikke911 (2022-02-25 17:10:08)
Naturligtvis fixade Sam en massa grejer enligt mina vilda planer. Saker som kanske inte syns så mycket men som tar en hel del tid. Frampartiet under stötfångaren tex. var bara en rak plåt som svetsats direkt i ytterplåten. Detta åtgärdades med nya Autocraftplåtar och Barndoortaket passades in slutgiltigt,och svetsades fast. Ett nytt Gersongolv svetsades oxå in i kupén. Ungefär här kom sommaren emot och stugsäsongen tog över. Bygget stod fram till hösten utan att något hände. samlade på mig lite mer delar som jag nu visste skulle behövas när vi väl kom igång igen.
Efter sommaren blev det ny fart hösten 2021. Undre golvet och flaket kom på plats liksom de nya karossidorna. Sam gjorde ett jättejobb med att passa in allt för att dörr- o luckspringor skulle vara jämna. När allt detta var helsvetsat och triangelförstärkningar svetsade i alla hörn ansågs karossen styv nog att flyttas över i vagga. Nu skulle det roliga börja med att börja passa in Porschedelar i ramen
Hela bakvagnen och torsionsröret kapades loss. Porsche 911 torsionsröret flyttades fram så att motor och vxl-låda skulle få plats. Noggranna mätningar gjordes på Leichtbau för att allt skulle hamna rätt. Porsche 911 växellådsbalken lyftes på plats mellan de nytillverkade bakre rambalkarna som naturligtvis boxades och hålborrades liksom resten av ramen. Biltemas verktyg användes flitigt för att få dendär snygga fasningen/inbockningen på alla hål för styrkans skull(o lite utseendet..
)
Motor och vxllåda från min -66 911:a användes som mall när allt skulle svetsas fast slutgiltigt för att få allt och sitta rätt. Även bakre bärarmarna och krängare bultades dit och fästen för krängaren gjordes.
11 2022-02-26 19:16:32 Senaste redigerad av Nikke911 (2022-02-26 19:17:11)

12 2022-02-26 21:10:21 Senaste redigerad av Mr 56 (2022-02-26 21:10:45)
Bra jobbat.
Mycket funderand innan allt sitter på plats.
såååå läckert !!! Mao en värsting Eh.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
För att kunna komma åt motorn behövdes ju nån form av lucka. De flesta byggen har använt en T3 servicelucka ovanför motorn och en sån med ramen runt införskaffades i ett tidigt skede. Ville dock inte att den skulle framträda tydligt mot resten av flaket. Detta betydde en massa extra jobb då jag ville att luckan skulle sitta flush med resten av flaket och dessutom kläs i samma profilplåt. Sam lyckades super som vanligt och jag blev jättenöjd med hela lösningen. När väl träribborna kommer på flaket kommer luckan att försvinna helt!
Flak med lucka
Du gillar att borra hål i grejjer du va?
Ska bli kul att följa ännu ett av dina kvalitetsbyggen! 
Kul med ännu ett bygge 
Grymt! Kommer att följas 
Oj, detta kan bli grymt! 
Så blev T3 luckan färdig modifierad. Ville ha avslutningen på luckan under bakre lämmen med samma rundning som flakets hörn.
Hade hela tiden gått o grubblat på frigången till skärmarna fram. Även om jag faktiskt kör med lite avsmalnad framvagn är det bara för att få in mera gummi under skärmarna. Ser varken bra ut eller gör köregenskaperna nåt bättre med smalnade framvagnar. jag menar,man tar en bil som är usel och köra och gör den ännu sämre med att smalna av framvagnen och montera så smala hjul som möjligt för att de ska hamna där skärmen är högst och inte skrapa mot skärmkanten vid rattutslag. Detta gäller både bubblor och bussar.
Eftersom jag skulle använda framvagnen från Leichtbau-panelen men kanske ville ha denna lite lägre,bestämde jag för uppflyttning av hela golvet/skärmarna med efterföljande modifiering av dörrarna som en naturlig följetång.
Sam gjorde ett kanonjobb igen och resultatet får tala för sig själv! Även T3 vinkelväxeln som sitter där styrsnäckan normalt sitter på en buss blev upplyft med ett knix i ramen.Är ju ändå den som smäller i först i asfalten men nu sitter den 50mm högre upp i ramen. 
Ser ut som det är gjort i Wolfsburg.. 
23 2022-03-02 09:09:32 Senaste redigerad av michaelth (2022-03-02 09:10:46)
Eller hos Porsche som en snell laster
för snabba material transporter till tävlingsbanan med trimm delar.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ska bli kul att följa 
Tack för alla kommentarer! Men det är nog plåtkonstnären Sam som ska ha det mesta berömmet. Jag har mina galna ideér som han gör till verklighet. Hade egentligen tänkt bygga om dörrarna för äldre handtag,men de är ju lite si och så med hur de hålls fast i farten när de bara har ett låsläge. Så nu blir det och hitta ett par fina nyare handtag med tillhörande nyckel istället.
Eftersom målning av underrede och lastutrymme skulle vara mycket enklare då karossen satt fast i grillen,hörde jag försiktigt med bilmålarfirman om de möjligtvis kunde få in den bokad. Det fixade sig,men nu blev det istället ett jävla sjå att komma ihåg allt som skulle fixas på chassiet så man varken behöver kapa eller svetsa när det väl är målat och klart.
Det blev att ligga vaken på kvällarna och tänka genom hela bygget. En massa större och mindre detaljer fixades liksom fästen för Porsche torrsumptanken precis bakom höger bakhjul.Väldigt trångt där på en pickis eftersom huvudbalkarna under flaket går precis där. Och så måste ju motorrummet avgränsas från lastrummet,så fästen svetsades för en snygg aluplåt som kommer till senare. Bakluckan som följde med (Barndoor) skulle inte passa med förstärkningsbalken mellan bakhörnen och hade inte mage att kapa i originalluckan,så en gjöts upp i glasfiber som får passas in senare.
Sen var det dethär med styrningen och framvagnen. 1303 kuggstångsstyrningen passades in i ramen och allt bultades fast för att vara säker på att det passar senare. Mycket jobb men trevligt sen när allt passar.
