Så, leakdown gjord,
Cyl 1 komp 8,2 läckage leakdown 7%
Cyl 2 komp 8,0 läckage leakdown 8%
Cyl 3 komp 7,5 läckage leakdown 8%
Cyl 4 komp 8,2 läckage leakdown 5%
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nyrenoverad motor misständer
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så, leakdown gjord,
Cyl 1 komp 8,2 läckage leakdown 7%
Cyl 2 komp 8,0 läckage leakdown 8%
Cyl 3 komp 7,5 läckage leakdown 8%
Cyl 4 komp 8,2 läckage leakdown 5%
Kommer ihåg en händelse för länge sedan när en person med motorkunskap, men inte så mycket VW kunskap, tyckte att motorn misstände när det smällde. Gjorde alla tänkbara försök med tändning och förgasare utan resultat. Det var ett litet läckage i avgassystemet som var orsaken till smällarna.
Kommer ihåg en händelse för länge sedan när en person med motorkunskap, men inte så mycket VW kunskap, tyckte att motorn misstände när det smällde. Gjorde alla tänkbara försök med tändning och förgasare utan resultat. Det var ett litet läckage i avgassystemet som var orsaken till smällarna.
Kan bara hålla med!
Skulle tillägga att läckage i någon av flänsarna på insuget kan ge lite misständning, här märks det vanligtvis mest vid låga varv och som puffar i förgasaren...
Skulle nog rekommendera att skicka i de nya stiften nu och testa om de förändrar misständnings beteendet?
Noterade att du justerat ventilerna med positiv effekt på kompressionstest (bra!).
Dina siffror på komp och leakdown är iallafall inte helt uppåt väggarna (med antagandet nybyggd motor med väldigt lite gångtid!).
Hejja
Hallå där;
Lite update,
Nu har bilen börjat gått sämre, som jag saft förut så misstände den men började gå sämre och sämre.
Nu vill den inte ens starta trots gnista, rätt justerade ventiler; soppa och allt i tändning kontrollerat.
Började när jag shimsat soppa pumpen som gav 0,27bar, shimsade den till 0,15 och efter det gick den sämre och sämre, dock tror jag inte det har något med det att göra.
Bilen får massa soppa och fugen är justerad flera gånger utan resultat.
Även gjort nytt komptest och nu ligger alla cylindrarna runt 8 bar.
Någon som kan tipsa om vad jag ska göra innan den åket in i hörnet på garaget för gått?
Var i landet bor du?
Att du får ställa den i en hörna finns ju INTE på kartan
Försök få tag i en annan förgasare att prova med.
Accpump membranet brukar hårdna och spricka och då blir de svårkörda.
Så en koll där kanske.
Hej,
Efter en natts sömn och lite vila kom jag på att efter jag hade plockat isär fördelaren i går och rengjort samt tajta till med nya fiberbrickor så hade jag lyckats vänt på medbringaren i botten så när jag trodde att den stod på ÖD på 1ans cylinder så stod den i verkligenheten på 2an... justerade efter det ventilerna och det blev givetvis fel och bilen startade inte såklart...
Tur man ibland kommer på sig själv
Nu går den igen med medbringaren åt rätt håll och justerade ventiler! 

Så då var det dags igen med mer huvudvärk, (kanske alltid förekommer hos Vw ägare
)
Status på bilen är följande,
Bilen har nu stått i garaget några veckor utan uppmärksamhet men börjar bli dags att provköra i dagsljus... dock har givetvis en del utmaningar uppstått igen, nu när jag drar igång bilen puffar det i avgasrören, den går orent och vill inte svara på gas utan bluddrar sig upp i varvtal, jag har prövat det mesta som jag listar nedan och idéerna är nu slut så funderar på om man skulle börja samla på frimärken istället för hobbybil
Bytt förgasare till en ny eftermarknads och oavsett om jag ställer ner eller ökar på soppan så bluddar den.
Prövat att byta från 120 till 125 huvudmunstycke men ingen skillnad.
Bytt till en NOS bränslepump för att se om det blev skillnad
Ställt tändning igen men den stod rätt
Kollat stift som sotar, gjort rent men samma gång på motorn
Mätt bränsletryck och shimsat med packningar så den nu ligger på 0,17-0,18 mot 0,22-0,23 innan.
Kollat brytarspetsar som ligger på 0,40
Kollat gap på tändstift, 0,7
Tändkablar ohmmätta utan anmärkning
Rotor; lock; kondning bytt innan dagens övning
Ventiler justerade till 0,15
Tankat upp tanken med 98 oktan om det var för lite i tanken innan men icke någon skillnad
Vad missar jag?
Update,
Cylindrar 3och 4 blir inte speciellt varma på avgassidan medans 1och 2 blir glödheta? 
Har du kopplat tändföljden rätt?
Kolla om kablarna sitter rätt på cyl 3 och 4. Tändföljd 1 4 3 2.
Om ett stift blivit blöt så kan det vara förstört. vissa stift är väldigt känsliga.
Mvh. Ove
Kolla om kablarna sitter rätt på cyl 3 och 4. Tändföljd 1 4 3 2.
Om ett stift blivit blöt så kan det vara förstört. vissa stift är väldigt känsliga.Mvh. Ove
Ja, dom sitter rätt
2 långskott,
Kan insugsröret ha något med att bilen puffar och smäller? Är ett nytt eftermarknadsrör
Kan slutrören påverka motorns gång pga lägre mottryck? har satt på lite grövre slutrör men orginal ljuddämpare.
Om inte rören blir het så går inte motorn på den cylindern, så då finns det bara stiftfel eller bränslefel- läckage insug.
Så, lite info om dagens meck.
Något sa mig att eftermarknads insugsröret inte gjorde sin sak då jag noterat att vid foten för förgasaren är ytan inte helt plan så slet ut röret och ersatte med ett orginal från en industrimotor vilket passformen var bättre.
Blåste även ur förgasaren, bytte huvudmunstycket från 125 till 130 satt i nya stift och nya packningar till insug, förgasarfot och montera ihop igen.
Resultatet blev att ställskruven för fuggen kunde skruvas in rätt långt och att bilen svara väldigt bra på gasen, fortfarande någon misständning eller bara ljuddämpare ljud då det är andra slutrör men betydligt trevligare gång på motorn. Mätte även tempen på avgassidan som låg på 114 resp 123 grader vilket känns rätt ok?
Mätte även vid ljuddämparens inlopp och där låg det på ca 85 grader på båda sidor.
Kanske gjorde mina ändringar susen
Bjuder på några bilder
Lärdomen av den här tråden är att det är väldigt svårt att få tag i eftermarknadsdelar som fungerar. jag kör med originaldelar så långt det går. det gäller även kylplåtar och värmekammare på tidiga 50-talare.
Är inte 130 i huvudmunstycke litet? Jag gick upp till 150 på min 1600 och då började den gå som faan. Iof ett fullflödessystem men….. 
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Nyrenoverad motor misständer
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.