1

Hei, kan justere ventilene, men etter ei lita stund så treng dem seriøst justeres igjen, hva trenges byttes for å ikke måtte justere i ett kjør,, (

1960 bubbla

Norsk

2

Amzoch skrev:

Hei, kan justere ventilene, men etter ei lita stund så treng dem seriøst justeres igjen, hva trenges byttes for å ikke måtte justere i ett kjør,, (

Är det en buss motor  eller har du bytt kamaxel

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Helt orginal 1600 motor, bubla motor

1960 bubbla

Norsk

4

Skulle tro att lyftare o kamaxelen går ned sig så det blir större spel hela tiden
Är det samma på båda sidorna typ  1ans insug o 3ans insug
Sen kan det även vara gropar i toppen på ventilerna Då går det inte justera riktigt
Ta bort vipparms bryggan o kontrollera
En gammal bil kräver en del av sin ägare 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Sten vW (2022-02-15 13:03:29)

Jag brukar ställa varje vår, nu när min 1600 typ 1 motor inte är nybyggd längre är justerbehovet vanligtvis att framförallt avgas spelet minskat något.

Circa hälften av alla ventilspelen brukar vara ok, spel innan justering kan som värst ligga på ca 0,05mm för avgasventil, insug kan vara vara ca 0,2mm.

0,15mm är rätt justermått för mig på både in och ut.

Jag har i stort sett original ventilsystem med std aluminiumstötstänger men har svivlande ställskruvar som inte äter sig in i ventiländarna..

När motorn var nyare behövde jag ibland ställa spelen oftare..
Motorn får gå ca 50-300mil/år

Mina 5 öre om vad jag upplever som normalt...

/S