Mycket fint skick. Mått: 23 x 20 x10 cm.
Finns i Frövi.
1 2022-01-15 08:52:03 Senaste redigerad av caesar (2022-01-15 09:02:25)
Mycket fint skick. Mått: 23 x 20 x10 cm.
Finns i Frövi.
Pris? Funkar den ?
3 2022-01-15 17:42:31 Senaste redigerad av caesar (2022-03-16 16:57:56)
800 kr inklusive frakt. För 30 år sedan fungerade den men jag vet inte vart kablarna försvann.
Mvh
Jan
1500 kr inklusive frakt. För 30 år sedan fungerade den men jag vet inte vart kablarna försvann.
Mvh
Jan
Den tål att tänkas på
Du har PM.
Glöm inte att som säljare upplysa kunden om att för att få den att fungera krävs ett 90 Volts Anodbatteri. Lämna gärna tips om var kunden får tag i ett sådant också...
Anodbatteriet är det minsta problemet. Det absolut vanligaste sättet att strömförsörja gamla rörbestyckade reseradioapparater är att knäppa ihop vanliga 9-voltsbatterier till större block.
https://www.sm7ucz.se/Anodbattei/Anodbatteri.htm
Om man ser till hur händiga och fiffiga de flesta på detta forum är så är detta en baggis! Man kan också seriekoppla ett lämpligt antal batterihållare för AA eller AAA-batterier, men 9-voltslösningen tar mindre plats.
Eftersom en batteriradio inte har någon nätdel finns det inga gamla torra glättningselektrolyter. Jag hade dock oroat mig för hur kopplingskondensatorerna mår. Det är en spridd missuppfattning att man kan "spraya bort" det spakande ljudet som uppstår när man vrider på volymkontrollen på gamla rörapparater. Detta missljud beror inte det minsta på att potarna är skitiga. Det beror på att kopplingskondensatorerna är slut, och läcker högspänd likström till gallret i nästa steg.
Gamla reseradioapparater med rör är otroligt läckra! Det är mycket roligare med en fungerande sådan än en vanlig bilmottagare.
Problemet med R141:an från 1955 är att den inte har något FM-band, utan bara AM på mellanvåg och långvåg. Det är ganska begränsat utbud av AM-sändare att lyssna på. Köparen får nog skaffa en lång antenn, och ett rejält jordspett att driva ned i marken bredvid picknickfilten