1

Hej
Har införskaffat en hydrokopter med en VW 124a industrimotor.
Vid ett tidigare haveri har propellern slagit sönder delar av motorn och bland annat en del av infästningen runt svänghjulet där motorn skruvas fast har skadats.

Vilken legering är det i motorblocket och går det att svetsa? Svetsmetod, tig?

Tacksam för alla tips och råd hur jag ska gå tillväga?

2

För rätt människa så går det mesta att svetsa..... fast... kan man inte göra någon sorts gördel  som fäst i hela bult förband. .. eller skaffa ett annat block.
Bil på eeelendet kanske kan ge bättre tips..
Växellådor kan brinna bra.. och har för mig att motorerna har liknade eller samma legering... fast kanske finns någon "klurig gammal gubbe som kan.."
Slipade på en generator fot med vinkel Harry och spånorna brann så fint... ICQ/ai

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hydrokopter skrev:

Hej
Har införskaffat en hydrokopter med en VW 124a industrimotor.
Vid ett tidigare haveri har propellern slagit sönder delar av motorn och bland annat en del av infästningen runt svänghjulet där motorn skruvas fast har skadats.

Vilken legering är det i motorblocket och går det att svetsa? Svetsmetod, tig?

Tacksam för alla tips och råd hur jag ska gå tillväga?

Det är magnesium i blocket   
Svetsa  Ja men det är mycket stor risk det slår sig  av värmen i lagerlägena
Metod Tig
Det är lättare att skaffa ett nytt block
Små delar som fäste för värmeplåtar p sådant är ide att laga men vid större arbete är det så mycket maskin jobb att få rätsida på blocket
Så vida man inte har maskin park för sådana jobb
Ps runt svänghjul är känsligt område
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Hydrokopter (2022-02-07 19:36:57)

Tack Micke för ditt inlägg. Det är runt 20 cm som behöver svetsas och det blir mycket värme och inte lätt om det är en magnesium legering. Men med det du beskriver så låter svetsning inte som en framkomlig/rimlig väg.

Bästa alternativet är nog att få tag på en begangnad motor. Alternativt att hitta ett begangnat block.

Någon där ute som har några tips?

5

Hej
Jag såg en bild på det där igår.
Ska den sitta i en hydrokopter så skulle en stålring räcka givet att det inte är några sprickor eller brottanvisningar i skadorna.
Slipa ner och runda av och snygga till och skaffa en stålring som stöder.
Motorn är ju inte trimmad och kommer inte utsättas för hårda uppvarvningar eller tappade kopplingar på fullgas så marginaler finns.
Och för att mildra den befogade osäkerheten så kan du leta upp en frisk motor till nästa säsong i god tid om du börjar nu.
Jag medger att det med stålringen inte är världens bästa förslag, men så skulle jag gjort om jag skulle ut och åka nu.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

I tidningen Wheels var det skrivet om svetsning av magnesium när Sture Torngren byggde motorcykeln med VW motor och växellåda. Det var Castolin tillsats som användes vid TIG svetsningen, osäker på numret, kan ha varet 1852 eller något annat fyrsiffrigt nummer.

7

Hydrokopter skrev:

Tack Micke för ditt inlägg. Det är runt 20 cm som behöver svetsas och det blir mycket värme och inte lätt om det är en magnesium legering. Men med det du beskriver så låter svetsning inte som en framkomlig/rimlig väg.

Bästa alternativet är nog att få tag på en begangnad motor. Alternativt att hitta ett begangnat block.

Du kan söka här på forumet(köpes)  Det är samma block från 1300 till 1600
Men ofta är dom inte friska i ramlagerlägena  Men då kan man arborra blocket
Som skrev att du har haft haveri på proppen skulle jag kontrollera  veven så den inte är skev för det kan vara en av andledningana att det blev problem
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Hej. Om maskinen ska flygas igen Så måste vevhuset bytas. Tag reda på vilken säkethetsklassning koptern har. Om den är Experimental klassad så får man göra vissa arbeten om man är mycket erfaren fordonstekniker på motorfabrikatet.  Är den klassad flyg (högre) så måste en flygtekniker göra jobbet och i båda fallen måste Vevhuset bytas och alla motordelar måste mätas med micrometer och dokumenteras ( 6 A4 sidor ska skrivas om allt i motorn. Det är väldigt noga och jag har flertalet gånger dömt ut nya delar.
Mvh Ove

9

hmm trodde detta var en vattenburen farkost?? hydro----

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

OHmek skrev:

Hej. Om maskinen ska flygas igen Så måste vevhuset bytas. Tag reda på vilken säkethetsklassning koptern har. Om den är Experimental klassad så får man göra vissa arbeten om man är mycket erfaren fordonstekniker på motorfabrikatet.  Är den klassad flyg (högre) så måste en flygtekniker göra jobbet och i båda fallen måste Vevhuset bytas och alla motordelar måste mätas med micrometer och dokumenteras ( 6 A4 sidor ska skrivas om allt i motorn. Det är väldigt noga och jag har flertalet gånger dömt ut nya delar.
Mvh Ove

Det är en hydrokopter och jag är glad och tacksam om vi kan hålla oss på vatten och is ;-)

11

PPRMicke skrev:
Hydrokopter skrev:

Som skrev att du har haft haveri på proppen skulle jag kontrollera  veven så den inte är skev för det kan vara en av andledningana att det blev problem
/// Micke

Tack för info om blocken lutar åt att byta block om jag inte hittar en lämplig ersättnings motor. Har vridit runt motorn utan problem så jag tror att vevstaken är ok. Möjligen att det gick lite för lätt attt vrida runt och det kanske tyder på dålig komp. Om jag byter är det sart att flytta över ramlager? Tänkte att lager och axel är redan inslipade. Hur sitter lagret fast i blocket?

12

Hydrokopter skrev:
PPRMicke skrev:
Hydrokopter skrev:

/// Micke

Tack för info om blocken lutar åt att byta block om jag inte hittar en lämplig ersättnings motor. Har vridit runt motorn utan problem så jag tror att vevstaken är ok. Möjligen att det gick lite för lätt attt vrida runt och det kanske tyder på dålig komp. Om jag byter är det sart att flytta över ramlager? Tänkte att lager och axel är redan inslipade. Hur sitter lagret fast i blocket?

Lagrena  sitter med kläm kraft
Ramlager sitter med 0.05-0.07 mm passning
Ja  man byter lager
Nä det är ingen inslipning på lager
Men man måste vara mycket noga med att mäta vad det är för storlek på vev kontra ram lager
Om jag var dig skulle jag ta isär mäta vad som sitter i den och hur skadat det är innan man tänker på att är ok
Det brukar ofta vara värre än man  tror om man har spräckt blocket
Det låter som det har varit en kraftig sak som har hänt om propellern har gått i bitar skulle tro att veven har fått en kraftig stukning
Jag skulle vara glad om vev o andra saker internt har klarat sig om man maskin har stoppat från 2000 var ner till noll brukar det hända mycket tråkigt
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke