51

Så är det nog,jag är inte så insatt i ämnet:),men alltid kul att lära sig.

52

En fråga,har cabben helt vanliga sedan värmekanaler+cab förstärkningen i botten?

53

Fredrik.S skrev:

En fråga,har cabben helt vanliga sedan värmekanaler+cab förstärkningen i botten?

Cabförstärkningen är som en låda med div längsgående plåtprofiler innuti, sitter under dom vanliga trösklarna. Högertröskeln är dock något modifierad för där sitter ett rör som kabelstammen löper i.

54

Bengt H skrev:
Fredrik.S skrev:

Cabförstärkningen är som en låda med div längsgående plåtprofiler innuti, sitter under dom vanliga trösklarna. Högertröskeln är dock något modifierad för där sitter ett rör som kabelstammen löper i.

Ok.. jag var och sniffade på min cab,den är i två delar så jag vet inte
hur den ska se ut där under!

55

Har knappt nån aning själv heller. Då allt är fras. Det B skriver känns igen.
Har någon en hel eller halv räddningsbar fram stötfångare över?

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

56

Är den undre förstärkningen lika 50 till 74?skulle du kunna ta några kort på en lös förstärkning samt
en bild på hur dom ser ut inuti och tjockleken på plåten. Så man får en uppfattning hur mycket
jobb det är att tillverka ett par.

57

Vad tror ni om dessa färdiga förstärkningar?
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/3629539.jpg
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1089247

58

east skrev:

Vad tror ni om dessa färdiga förstärkningar?
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/3629539.jpg
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1089247

Sådana behöver jag... någon som är på G att beställa?

59

Dessa förstärkningar saknar de invändiga förstyvningarna som sitter i originalbalkarna. Jag gjorde egna balkar med förstärkningar istället...

60

JockeB skrev:

Dessa förstärkningar saknar de invändiga förstyvningarna som sitter i originalbalkarna. Jag gjorde egna balkar med förstärkningar istället...

Säker?

They are made from (avg) .042 cold rolled steel which is the same as NOS rail. They feature the internal strengthening support down the center of the rail.

61 Senaste redigerad av east (2011-02-10 19:49:41)

Jag ska beställa om dom ser ut att vara någorlunda original.Om man ska tillv och sälja
bör man göra så nos likt som möjligt tycker man?
Förlåt om vi använder din projekt tråd lasse ICQ/ab

62 Senaste redigerad av surfinsafari (2011-02-10 19:55:36)

JockeB skrev:

Sitter verkligen förstyvningen i dessa balkar.
Jag har dessa cab balkar, har inte sprättat upp dom för att kolla efter förstyvningar iofs mina har dock "lock" på sig fast det är väl botten på tröskeln egentligen..
Är tröskeln lika på en cab jämfört sedan? J För jag hittar även längsgående  förstyvningar inne i tröskeln?

............................................................................................

63 Senaste redigerad av JockeB (2011-02-10 21:04:08)

surfinsafari skrev:
JockeB skrev:

Jag har dessa cab balkar, har inte sprättat upp dom för att kolla efter förstyvningar iofs mina har dock "lock" på sig fast det är väl botten på tröskeln egentligen..
Är tröskeln lika på en cab jämfört sedan? J För jag hittar även längsgående  förstyvningar inne i tröskeln?

Sorry Lasse, det blir massa snack i denna annars trevliga projekttråd..  Ser nu att det sitter förstärkningar i dessa! Verkar ju lovande Betydligt bättre än de jag handlade en gång i tiden som var helt kass; tunna och utan förstärkningar. Tröskeln har jag inte hittat någon skillnad på, förutom kabeldragningen som Bengt redan nämnt och de inre förstärkningarna mot främre hjulhus och balken under baksätet samt matt-kanten.
// J

64

Dom är nog korrekt,här ser man förstärkningen.
Det är nog säkrast att kapa upp en inspektionslucka
och ta en titt i dina.

PunBB bbcode test

65

Ja ursäkta OT, från mig med,  Trevligt projekt, detta är en av det få trådarna jag tar mig tid att följa just nu.

66

surfinsafari skrev:
JockeB skrev:

Hur ser den längsgående förstärkningen ut inne i tröskeln? går den hela vägen? Vet att Hebmüllern hade någon plåt som stog upp ifrån botten på tröskeln, osäker dock om den gick hela vägen.

67

Bengt H skrev:
surfinsafari skrev:
JockeB skrev:

Hur ser den längsgående förstärkningen ut inne i tröskeln? går den hela vägen? Vet att Hebmüllern hade någon plåt som stog upp ifrån botten på tröskeln, osäker dock om den gick hela vägen.

Ja, den går i mitten hela vägen som du beskriver. slutar ca 7-8 cm före uppgången för defroster röret.

Så länge vi håller oss till ämnet så är det helt ok att highjacka tråden.

68 Senaste redigerad av Bengt H (2011-02-11 09:57:54)

surfinsafari skrev:
Bengt H skrev:
surfinsafari skrev:

Ja, den går i mitten hela vägen som du beskriver. slutar ca 7-8 cm före uppgången för defroster röret.

Så länge vi håller oss till ämnet så är det helt ok att highjacka tråden.

Ehh svaret hade jag visst själv....för en del år sedan hade Klaus Jakobsen en hemsida som hette kabriolet.com där fanns en del ritningar från Karmann själva daterade tidigt 50tal. Här är bla snittritning på tröskeln. Som synes finns mellanväggen med ICQ/ag
http://www.langaryd.nu/modeller/upload/data/ritningcabbalk.JPG

69 Senaste redigerad av surfinsafari (2011-02-11 19:04:46)

Så underbart. Att du har ritningar på dessa grejjor. Finns det mer? ICQ/ab

70

Oj dom där ritningarna var hardcore info,kul att se!

71

Håller med föregående. Kunglig kunskap på detta forum!
Går det att få fram ritningarna på nå vis är jag intresserad

72

east skrev:

Håller med föregående. Kunglig kunskap på detta forum!
Går det att få fram ritningarna på nå vis är jag intresserad

Dom där bygger vi hur lätt som helst!

73

Det ser ut som den trösken är väl skyddad för att rosta upp iallafall... ICQ/ad 

Undrar hur många cabbar som vinterkörts som är sjyssta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

74

Med en sån konstruktion är det i princip omöjligt att få en vinterkörd bil att överleva utan grava rostskador lägg därtill Karmann fabrikens obefintliga rostskydd på insidan!! Dom vanliga karosserna doppades ju i ett färgbad för rostskydd men det gjorde inte Karmann, blank plåt på insidan Default/yikes. Min -57 cab är likadan, inte konstigt att 98% av dessa bilar är skrotade ICQ/ad.

Det finns mer ritningar får väl ta ett kik på vad som kan vara bra att lägga ut ICQ/ag

75

Roligare med kromning än avkromning.
Mer plåt jobb. Denna gång är det bakre stötfångaren som ska riktas.
Det tar liksom aldrig slut ICQ/ad

PunBB bbcode test