1

Vad är det här för kablar som kommer från framsidan växellådan på en 1600 motor med irs bakvagn?

Post's attachments

8F331F91-488C-47F3-966D-6635A409F7C3.jpeg, 125.87 kb, 639 x 714
8F331F91-488C-47F3-966D-6635A409F7C3.jpeg 125.87 kb, 115 downloads since 2022-02-04 

1969 Bubbla fusksplit offroad bygge.
1 1950 november bubbla barnfind
1 1950 tidig februari bubbla skogsfynd

Instagram @skolalfred

2 Senaste redigerad av Björn J. (2022-03-29 16:10:11)

Jag skulle tro att det är en grej från "VW-Diagnos", en förhistoriskt helt analog felsökningsgrej som fanns i bilarna under några år till en bit in i "golf- och passattiden". På VW-verkstaden kopplade man in en multikabel i en dosa som sitter till vänster om motorn på brandväggen på typ 1, denna kabel gick sedan till ett ganska stort instrument där man kunde läsa av några parametrar.
Just denna gissar jag går till en hallgivare som läser av varvtalet, det sitter tydligen en magnet i svänghjulet som påverkar denna magnetfältskänsliga givare.

Annars kommer det ju en eller två kablar ur växellådan som skall till plus på tändspolen via en hängsäkring och den andra till backljusen... alltså från backkontakten, men det är vanliga kablar med kabelskor på.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."