1 Senaste redigerad av hamreus (2022-02-02 16:39:55)

Tjena!
Plockade ner motorn i min buss i veckan för att se varför den gick på 3 cylindrar och hittade ett hål i en kolv.
Har aldrig gjort något sånt stort jobb på en bil innan som att byta kolvarna + cylindrarna. Har ni några tips? Något jag ska hålla utkik efter?
Jag köpte ett packnings set till motorn så jag ska ha istort sett alla packningarna jag behöver. Har ni några erfarenheter av märken på cylinder kit?

Det är T4 2,0L Lyftkylda motorn

Tack!

2

hamreus skrev:

Tjena!
Plockade ner motorn i min buss i veckan för att se varför den gick på 3 cylindrar och hittade ett hål i en kolv.
Har aldrig gjort något sånt stort jobb på en bil innan som att byta kolvarna + cylindrarna. Har ni några tips? Något jag ska hålla utkik efter?
Jag köpte ett packnings set till motorn så jag ska ha istort sett alla packningarna jag behöver. Har ni några erfarenheter av märken på cylinder kit?

Tack!

Spännande att höra hur din olja såg ut.
Är de  massor med bensin i den tro.

3

Vwbug1973 skrev:
hamreus skrev:

Tjena!

Tack!

Spännande att höra hur din olja såg ut.
Är de  massor med bensin i den tro.

Den var relativt fin, den blev bytt nästintill direkt efter den började gå på 3 cyl. Sen har den knappt rullat något mer det

4

Du kan lägga upp bilder på toppen o kolven
Skulle tro att ventilen har fastnat i toppläge  då blir det hål
Sen kan även ventilsätet  lossat från toppen o låst ventilen ( vanligt på T4 motorer )
Skulle tro det är massa skit i blocket  från skadan när du öppnar  den
Kolla även hur kamen ser ut dom är känsliga på dessa maskiner
Det måste skramlat hårt innan det gjorde hål för det brukar gå långsamt   så vida inte det blir total stopp
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av hamreus (2022-02-03 20:31:02)

PPRMicke skrev:

Sen kan även ventilsätet  lossat från toppen o låst ventilen ( vanligt på T4 motorer )
Det måste skramlat hårt innan det gjorde hål för det brukar gå långsamt   så vida inte det blir total stopp
/// Micke

Har planer att öppna och kika hur kamen ser ut, har läst att dem är lite känsliga också. Jag köpte den i det skicket så jag ägde den inte när det hände, men jag laddar upp en bild på toppen och en på kolven så får du se

Post's attachments

68BC8535-DCFE-4F71-82C6-B42D847C261F.jpeg, 186.9 kb, 647 x 1400
68BC8535-DCFE-4F71-82C6-B42D847C261F.jpeg 186.9 kb, 152 downloads since 2022-02-03 

83DF7F33-D76A-49C2-B349-6D62C6F0A92A.jpeg, 211.44 kb, 828 x 1150
83DF7F33-D76A-49C2-B349-6D62C6F0A92A.jpeg 211.44 kb, 153 downloads since 2022-02-03 

6

Det går att plocka ut lyftarna på dessa motorer utan att blocket tas isär och då kan kammen studeras.

7

Kjell T skrev:

Det går att plocka ut lyftarna på dessa motorer utan att blocket tas isär och då kan kammen studeras.

Okej, det visste jag inte om! Tack så mycket! Hur mycke slitage är godkänt på kamen? Är det minsta lilla slitage som räknas eller får det vara en viss slitage?
Tack!

8

Det var ett otäckt hål, ser ut som om förbränningsgaserna hittade sig en liten passage förbi kolvringarna och sedan grävde sig en tunnel genom ringlanden....

Lite oroande är det hackiga utseendet på både kolv och topp, hade det varit mer lokaliserat nedåt hade jag gissat på att något tappats ned i insuget.
Bilden kanske inte ger rättvisa åt skadorna?

Kan det vara detonationsskador pga oljan?

En postmortem analys kan vara bra för att lära sig saker samt ev ge idéer om vad som mer kan vara fel....

/S

9

hamreus skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Har planer att öppna och kika hur kamen ser ut, har läst att dem är lite känsliga också. Jag köpte den i det skicket så jag ägde den inte när det hände, men jag laddar upp en bild på toppen och en på kolven så får du se

När man tittar på dina bilder så ser man att toppen har läckt länge Skulle tro dom har varit skeva en längre tid
Den skadade toppen är inte kul att se Kanske går att rädda genom att fräsa rent
Det som har kommit in o dödat kolv o cylinder bör sitta fast i ringlandet på kolven
När det blir sådana skador är ofta vevlagret stampat
det blir så när något som har tagit i mot typ mellan kolv o topp
Har du riktig otur så är även veven skev (bör kontrolleras så den är rak )
Var någon som skrev hur oljan är den är skrot men den hade säkert bensin isig för så dåligt den har förbränt bör det luktat mycket bensin
Om det luktar bensin så är ringar o styrningana slut ( brukar vara så med dom om dom har gått mer än 10000mil
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Som vanligt zaggas dessa motorer. Jag börjar nog bli en ”sur gubbjävel ”
Jag har bara bra erfarenhet. Om man ger faan i service och oljebyte så går de flesta motorer sönder.
Det finns undantag ( läs Volvo, Toyota ,vissa diesel motorer osv) men…….
jag vägrar att tro att vw ingenjörerna väljer att göra en sämre motor än sin föregångare.
Bara mina 5 cent och ber om ursäkt för att jag trashar tråden ICQ/aq

11

snaken skrev:

Jag har bara bra erfarenhet. Om man ger faan i service och oljebyte så går de flesta motorer sönder.
jag vägrar att tro att vw ingenjörerna väljer att göra en sämre motor än sin föregångare.

Du har så rätt att service är bra saker
Men gamla saker kräver en del av sin brukare  o dessa maskiner kräver en del av sin ägare (kunskap o färdighet att skruva )
När man låg i lumpen gick det en maskin i veckan av denna typ
Det bästa man kunde göra var ta bort varvtals skyddet ( byta rotor) då gick det fortare men i bland stoppade dom o det låg bitar på backen  ICQ/bc
Denna avfallning av porsche maskinen(912/914) var ingen hitt  Men det finns saker som man kan göra så dom blir nästan skottsäkra
Då är det en annan prislapp på sakerna
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Menar du att de tyska ingenjörerna anno 1972 (?1700 cc) tar fram en ny motortyp som växer till 1800 cc och sedermera blir 2 liter……. Som dessutom får leva i 7 år är ett stolpskott?
ICQ/bc

13

PPRMicke skrev:
hamreus skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

När man tittar på dina bilder så ser man att toppen har läckt länge Skulle tro dom har varit skeva en längre tid
Den skadade toppen är inte kul att se Kanske går att rädda genom att fräsa rent
Det som har kommit in o dödat kolv o cylinder bör sitta fast i ringlandet på kolven
När det blir sådana skador är ofta vevlagret stampat
det blir så när något som har tagit i mot typ mellan kolv o topp
Har du riktig otur så är även veven skev (bör kontrolleras så den är rak )
Var någon som skrev hur oljan är den är skrot men den hade säkert bensin isig för så dåligt den har förbränt bör det luktat mycket bensin
Om det luktar bensin så är ringar o styrningana slut ( brukar vara så med dom om dom har gått mer än 10000mil
/// M

Jag köpte den i höstas med en slut startmotor så fick inte möjlighet att starta den förräns 1,5 månad efter. När jag väl fick igång den så tröck den ut stora mängder olja genom oljestick hålet och jag då komptesta jag den och insåg att den var helt komplös på en cyl. Sedan dess så har den stått.
Fräsa topplock, är det något som är möjligt att få bra gjort själv?
Ska dela på blocket idag och kolla lite närmre
Tack!

14

snaken skrev:

Verkligen! Synd nog så köpte jag den med död startmotor så hade inte en aning om hur läget var med motorn, väldigt tråkigt! Den har gått över 30 000 mil av en och samma gubbe sedan -82 så jag köpte den lite i blindo och höll tummarna. Men nästa gång kanske jag har mer tur ICQ/ay

15

Sten vW skrev:

Det var ett otäckt hål, ser ut som om förbränningsgaserna hittade sig en liten passage förbi kolvringarna och sedan grävde sig en tunnel genom ringlanden....

Lite oroande är det hackiga utseendet på både kolv och topp, hade det varit mer lokaliserat nedåt hade jag gissat på att något tappats ned i insuget.
Bilden kanske inte ger rättvisa åt skadorna?

Kan det vara detonationsskador pga oljan?

En postmortem analys kan vara bra för att lära sig saker samt ev ge idéer om vad som mer kan vara fel....

/S

Tack för svar! Toppen ser lite sämre ut på bild än vad den gör i verkligheten nu när den är rengjord.
Det är insprutning på den så känns inte som något skulle ha ramlat ner i första hand.

Kan det bli så om kolvringarna helt enkelt är slut? Att förbränningsgaserna hittade sig igen pga dåliga kolvringar och därav hålet?
Tack för svar!

16

snaken skrev:

Menar du att de tyska ingenjörerna anno 1972 (?1700 cc) tar fram en ny motortyp som växer till 1800 cc och sedermera blir 2 liter……. Som dessutom får leva i 7 år är ett stolpskott?
ICQ/bc

Det var inte vw som tog fram typ4 dom fick ärva den från porsche
Det finns massa delar som är svin bra men man tänkte fel på vissa saker som vw använde för den skulle passa i en lätt lastbil
Som porsche så går dom mycket länge
Det är som volvo gjorde med v8 som tog fram för båt utombordare av Yamaha  även den fick man ärva av ford
Eller v6an som även den ärvdes
När Vw tog om tag blev det en vattenbuffel med blandning av typ1 o typ4
För att få en typ 4 svin bra börja med öka flödet på oljan  sen gör om till typ1 lyftare sen en topp som man slipper att få sätena lösa
Man ändrade ventil vinkelen till 30 grader för slippa problem med sätena
Det är gaska intressant att läsa rapporter från vw (SAE )(https://www.sae.org/)

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke