1

Hej, tänkte bara se om någon har en bättre ide än mig men ska höja bubblan mer bak och får kapa bort för att få spelrummet jag behöver. Hade ni kapat i svärdet eller viloytan under? Jag tycker det känns mest logiskt att ta bort nere och låta svärdet vara helt eller har jag fel? ICQ/ab

En Vw 1969 1300 bubbla med zwitter look.
Ett blivande offroad bygge på en bubbla.

Instagram @skolalfred

2 Senaste redigerad av michaelth (2022-01-05 00:00:38)

tja nu vet jag ju inte vad du har men buss Ti  (dvs första generationen typ "splitt" reduktions boxar satta på högkant skulle ju höja och göra utväxlingen för stora hjul lämpligare.. iofs pendelaxlar.. men allt går ju att bygga om... typ portal axlar..
fast har du IRS växellåda så vill man väl inte höja för mycket .. eftersom man då förmodligen behöver längre drivaxlar(mellanlägg) men framför allt knutar som tål större vinklar.. porsche 944 original drivknutar har (om jag fattat rätt möjlighet till större vinkel fel.. inte bra om knutarna sas bottnar..
ett nybyggt/tillverkat svärd med mer "s form" neråt borde kunna hjälpa till.. men varken uppåt eller neråt vill man ha för mycket vinkel, för "bra" fjädrings geometri ...
men för .. utseendet kan man offra mycket.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jacka i svärdet! ICQ/af

4

Jag tog där svärdet vilar mot.

En fråga till om irs bilar. Finns det två olika irs bakvagnar? Har sett på lite filmer på youtube där dom höjer och sänker men då verkar svärdet va "dubbelt" och en annan infästning till svärdet mot vad det är på min men enkelt svärd.

Ännu en fråga, sitter det ingen krängningshämmare bak på irs bakvagnen orignal?

En Vw 1969 1300 bubbla med zwitter look.
Ett blivande offroad bygge på en bubbla.

Instagram @skolalfred

5

Ja det finns både enkla och dubbla svärd. Har sett dubbla på Typ3 och Typ1 -68 automat men vanligast är enkla.

Finns mig veterligen inte kränghämmare bak på någon svansmotorfolka. Det som ofta kallas för kränghämmare är Z-staget som är en hjälpfjäder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Okej tack för svar, varför hade dom två olika och det låter som dom bygt båda versionerna parrallelt då? Va det beställningsfråga?

Okej är det staget som sitter fäst under karossen med två länkar ner till bakvagn på en swingaxel?
Det verkar inte vara fästen för dom på irs bakvagn så tänkte om jag ska plocka bort staget på
Karossen innan jag lyfter på den igen.

En Vw 1969 1300 bubbla med zwitter look.
Ett blivande offroad bygge på en bubbla.

Instagram @skolalfred

7

Tror knappast att det var ett option. Första gången IRS kom på Typ1 var på -68 automat och då hade de dubbla svärd, iaf de jag sett. På Typ3 har jag sett det på senare Varianter. Jag misstänker att det dubbla svärdet kom först men blev enkelt av besparingsskäl och levde kvar på tyngre bilar.

Ja det är det staget och det har aldrig funnits på IRS men fästena i karossen finns kvar pga man inte villa ha fler pressverktyg.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Okej, tack för svaren! ICQ/bs

En Vw 1969 1300 bubbla med zwitter look.
Ett blivande offroad bygge på en bubbla.

Instagram @skolalfred