1

Har en bubbla -67 med 1500motor som inte vill sluta strula.
Problemet är att den går sämre och sämre såfort den blir varm, när den är kall så går den riktigt bra och är rapp på gasen.
När den börjar bli varm så låter den som om den kvävs den går ner i varvtal tills den dör om man inte tjuvhåller den på gasen, hostar ur förgasaren när man gasar till.

Det jag gått igenom om bytt nu i vinter är
12v konverterat
Ny förgasare
Nya tänddelar som stift, spole, rotor, fördelarlock, kondensator, brytarspetsar.
Ställt tändning

Någon som har varit med om liknande eller har tips på vad det skulle kunna vara som strular?

2

Har du kollat om han drar tjuvluft?
Ändra i din profil och skriv in vart du bor, finns alltid snällt VW folk som ställer upp och kan hjälpa dig annars  ICQ/bs

3

Fastback-69 skrev:

Har du kollat om han drar tjuvluft?
Ändra i din profil och skriv in vart du bor, finns alltid snällt VW folk som ställer upp och kan hjälpa dig annars  ICQ/bs

Japp har sprutat startgas runt hela insuget utan skillnad, verkade dra lite genom gamla förgasaren som va rätt slut där av bytet.
Håller till på norrsidan av Stockholm

4

Släpper automatchoken?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Släpper automatchoken?

Japp chokespjället öppnas

6

har du kompenserat för dagens sämre bränsle dvs större h munstycke??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av SlimJim (2022-01-04 17:55:10)

michaelth skrev:

har du kompenserat för dagens sämre bränsle dvs större h munstycke??

Nja det har jag iofs inte. Gamla solex 30 pict 1 förgasaren hade ett 125 munstycke och nya har 130.
Hur stort är rimligt att jag borde ha då?
Nya förgasaren är en 30/31 pict

Har 98 e5 i tanken

8

SlimJim skrev:

Har en bubbla -67 med 1500motor som inte vill sluta strula.
Problemet är att den går sämre och sämre såfort den blir varm, när den är kall så går den riktigt bra och är rapp på gasen.
När den börjar bli varm så låter den som om den kvävs den går ner i varvtal tills den dör om man inte tjuvhåller den på gasen, hostar ur förgasaren när man gasar till.

Det jag gått igenom om bytt nu i vinter är
12v konverterat
Ny förgasare
Nya tänddelar som stift, spole, rotor, fördelarlock, kondensator, brytarspetsar.
Ställt tändning

Någon som har varit med om liknande eller har tips på vad det skulle kunna vara som strular?

En fråga
Hur är det med luftrenare är det ett raggar filter eller Std filter
Samma med avgas systemet  är det modiferat något eller bytt till eftermarknas eller std
Dessa 2 frågor avgör om det klarar den 1.5% ökningen som E5 kräver
Skulle det vara något ändrat behöver man öka lite mer
Hur ser tändstiften ut i färg är dom  choklad bruna  är dom vita så får det förlite så det läcker igenom nålvetilen i förgasaren
Trycket skall vara 0.19 bar eller lägre (billiga kina pumpar är trycket 0.30bar då får man shimsa pumpen till rätt tryck )
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Justerat ventilerna?

"ljushuvud"

10

PPRMicke skrev:

En fråga
Samma med avgas systemet  är det modiferat något eller bytt till eftermarknas eller std
Hur ser tändstiften ut i färg är dom  choklad bruna  är dom vita så får det förlite så det läcker igenom nålvetilen i förgasaren
Trycket skall vara 0.19 bar eller lägre (billiga kina pumpar är trycket 0.30bar då får man shimsa pumpen till rätt tryck )
// M

https://www.classicvw.se/luftfilter-kro … ts_id/1928

Har typ sånt filter som på länken, original avgas.

Färgen på stift känns lite missvisande eftersom man aldrig kan köra den varm och man måste pumpa på gasen för att den ska gå. Men sotiga efter att jag haft den igång.
Bytte soppapumpen för två år sen, sen hur mycket den levererar har jag ingen koll på. Men det var motsvarande vad jag hade innan från vwupnorth.

Ventilerna ställdes för ca 100-150mil sen

11

Ånglås kan ställa till det på det viset
Har du ändrat dragningen av bränslerör/bränsleslang?

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

12

Fungerar förvärmningen på insuget?

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

13

RSK 718 skrev:

Fungerar förvärmningen på insuget?

Hur vet jag om den fungerar? Köra med en IR temometer på insuget?

Ingen omdragning av soppaledningar

14

SlimJim skrev:
PPRMicke skrev:

En fråga
// M

Färgen på stift känns lite missvisande eftersom man aldrig kan köra den varm och man måste pumpa på gasen för att den ska gå. Men sotiga efter att jag haft den igång.
Bytte soppapumpen för två år sen, sen hur mycket den levererar har jag ingen koll på. Men det var motsvarande vad jag hade innan från vwupnorth.

Det är lätt att skapa problem för sig själv
Med sådana saker på förgasaren ändrar man mycket ( raggar filter ) på bestyckningen av förgasaren
Den kommer gå snålt som fan
Då är det bara att sätta dit större munstycke för kompensera undertrycket som ett std luftfilter skapar
Nu köper jag inga saker på det företaget
Jag kommer ge några tips
Börjar med pumpen I verkstads boken står det så här  Vid byte av pump kontrolera alltid trycket
Hur man gör sådant Man sätter ett T rör mellan pump o förgasare på T röret sätter man en mätare ( finns på biltema för en hundring)
När man är klar med det kör man en bit o kollar hur tändstiften ser ut i färgen är dom vita är det inte bra för motorn Kan bli problem med ventiler o varmgång 
Nr2  Med ett sådant  luft filter måste an öka storleken på munstycke men minst 0.07 mm med dagerns soppa
Gärna sätta dit 0.10 mm sen provköra typ en km ( gärna mer) på jämn hastighet sen ut med tändstift kolla färgen  bör vara choklad bruna
Är dom ljusa i färgen i med  ännu större munstycke  Man kan se även på Co är det mindre än 2.5% är det något som är fel
Detta gäller alla luft motorer MINST 2.5% ( dagens nya bilar skall ha 1.0 )
Skulle tro att mer än 50% av alla luftkylda motorer går försnålt i dag
( finns inga genvägar med förgasar bilar som skruva på skruvar o så vidare Ser hur många kill gisningar det är på denna tråden
Lägger en länk till en bok som har lite info så kan man läsa o fundera lite http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:
SlimJim skrev:
PPRMicke skrev:

En fråga
// M

Det är lätt att skapa problem för sig själv
Med sådana saker på förgasaren ändrar man mycket ( raggar filter ) på bestyckningen av förgasaren
Den kommer gå snålt som fan
Då är det bara att sätta dit större munstycke för kompensera undertrycket som ett std luftfilter skapar
Nu köper jag inga saker på det företaget
Jag kommer ge några tips
Börjar med pumpen I verkstads boken står det så här  Vid byte av pump kontrolera alltid trycket
Hur man gör sådant Man sätter ett T rör mellan pump o förgasare på T röret sätter man en mätare ( finns på biltema för en hundring)
När man är klar med det kör man en bit o kollar hur tändstiften ser ut i färgen är dom vita är det inte bra för motorn Kan bli problem med ventiler o varmgång 
Nr2  Med ett sådant  luft filter måste an öka storleken på munstycke men minst 0.07 mm med dagerns soppa
Gärna sätta dit 0.10 mm sen provköra typ en km ( gärna mer) på jämn hastighet sen ut med tändstift kolla färgen  bör vara choklad bruna
Är dom ljusa i färgen i med  ännu större munstycke  Man kan se även på Co är det mindre än 2.5% är det något som är fel
Detta gäller alla luft motorer MINST 2.5% ( dagens nya bilar skall ha 1.0 )
Skulle tro att mer än 50% av alla luftkylda motorer går försnålt i dag
( finns inga genvägar med förgasar bilar som skruva på skruvar o så vidare Ser hur många kill gisningar det är på denna tråden
Lägger en länk till en bok som har lite info så kan man läsa o fundera lite http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Tack för utförligt svar, då har jag lite att kolla upp

16

Det där luftfiltret är nog inte nått att skriva hem om.
Prova utan filter eller med original vw filter.

"ljushuvud"