1

Hej, Jag har aldrig riktigt fastnat för vw bussarna, älskar utseendet men har bara hållt mig till bubblor. Har haft ett gäng bubblor och har flera än idag. Men nu har jag blivit lite sugen på en splitbuss men vill fråga er med mer erfarenthet och så vad som är för/nackdelar med bubbla/buss. Det jag är mest intresserad av är hur bussarna är i utväxlingen? Går det att marsha 100km/h eller tackar kolvarna för sig då? Och är det något speciellt man ska tänka på förutom rost? Vill helst köpa en körklar om jag ska ha en.

En Vw 1969 1300 bubbla med zwitter look.
Ett blivande offroad bygge på en bubbla.

Instagram @skolalfred

2

Om det en splitbuss med original motor typ 1200-1500 med reduktions växlar på lådan du tänker på --- slö...
Eller en splitbuss med  ej original låda/reduktionsväxlar tex bubbla låda med kanske 1600-uppåt... saker som avgör...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Håller med michaelth , om du är intresserad av splitbuss, då hade jag nog siktat in mig på en som redan är moddad med nyare motor och låda ! Kör själv en 67a med reduktion och 1300 cc spis
den är högljud vid farter runt 100 km .
Om jag ska vara riktigt ärlig så är ju min 70 bay buss betydligt trevligare att köra pga mindre oljud samt att den upplevs rymligare i förar/passagerar utrymmet!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Bussarna är långsammare, ja. Men om ni turas om att köra behöver ni inte ta in på hotell och på så vis kommer man fram snabbare ändå. ICQ/ap

Med en typ1-låda kan man marscha i 100 rätt bekvämt, original känns 80 ganska lagom. Rost är det stora problemet och idag även priserna.

För mig är ju valet mellan typ1 och 2 givet, men oavsett vem som svarar kommer du få ett färgat svar. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

kee skrev:

Bussarna är långsammare, ja. Men om ni turas om att köra behöver ni inte ta in på hotell och på så vis kommer man fram snabbare ändå. ICQ/ap

Med en typ1-låda kan man marscha i 100 rätt bekvämt, original känns 80 ganska lagom. Rost är det stora problemet och idag även priserna.

För mig är ju valet mellan typ1 och 2 givet, men oavsett vem som svarar kommer du få ett färgat svar. ICQ/ad

kör en 62 med redu 1500 maskin 80 är lagom hastighet

splitbuss 62a.bubbla.65a bubbla.66a golfmk180.polo05.touran 2015

6

Okej, tack för infon. Det var mycket bra att veta!!

Instagram @skolalfred

7

Hur lång är du?
Det är inte helt oviktigt, eftersom du måste sitta med gamnacke i en splitbuss om du är över medellängd. Kortare turer kan kanske funka, men flera timmar blir plågsamt. Om du dessutom har en råsänkt buss med tubbade hjulhus måste du böja ännu mer på nacken för att kunna se framåt om du är över 1.90...
Jag har inte ägt en splitbuss på drygt tjugo år, och saknar det inte heller. Det är fantastiska fordon på alla sätt, men jag avnjuter dem helst på träffar eller på bild. Ska jag köra långt finns det inget som slår en T3 Gipsy ICQ/bp

8

splitbussarna är ju, just det, gamla.
det är en stor del av charmen men dom är primitiva
vad gäller bromsar, hjulupphängning(=väghållning),
växelallt, ljudnivå, prestanda.
man kan byta o fixa mycket men ändå. tveksamt
om man vill köra en sväng runt rivieran med frun?

baybussarna är verkligen ett steg modernare,
speciellt med tvålitersmotor, bättre bromsar,
rymligare, bekvämare,här kan man nog hålla
hyfsad fart o komma en bit på en dag.

T3, fyrkantsbussarne, finns luftkylda fram till 1983
för oss puritaner men oxå med 112 hp wasserboxer,
motorn bak, massor med plats, riktigt bra väghållning o
bromsar, men gipsyn är för tung o trött o bara riktigt bra
när man sover  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Längden borde inte vara så stort problem, men är det någon som har koll på sydamerika bussarna från 70-talet om dom är byggda med gamla delar eller är dom modernare i drivlina och upphängning?

Instagram @skolalfred

10

Någon måste säga det...... Vill man köra i 100 km/h med komfort och väghållning ska man naturligtvis köpa en Typ 3! (och då menar jag inte T3)  ICQ/ag

11

Min erfarehet av splitbuss (efter diverse andra hobbybilar) är att den har en sak som gör den mer användbar än alla andra bilar jag haft:
Man kan ta med familjen på en tur och sen stanna och fika i bussen med god komfort. Det gör att alla vill följa med på bilutflykt.

Sen att den är skramlig och högljud får man leva med. Jag har en bubblalåda och 1776cc motor - det ger lite lugnare gång i landsvägstempo. På längre turer använder jag mina Bose hörlurar (noice reduction), på korta turer njuter jag av VW-ljudet.

Lycka till!