Ny bensin, numera med upp till 10% etanol.
Vi som inte har rullande landsväg, saknar alla sorters avgasmätinstrument, och dessutom är befriade från en massa kunnande, hur gör vi?
Bilen gick ju bra med gamla bensinen.
Jag började med en del antagande, som inte är helt exakta, för att förenkla beräkningarna, men ändå få en fingervisning.
1. Densiteten för bensin och etanol ansätts lika. (Det är ju vikten som gäller, men volym är lättare att mäta)
2. Flödet genom huvudmunstycket ansätts som propotionellt med hålets area. (Flödesteori är långt mer komplicerat.)
Hur mycket mer bränsle behövs då? Det stökiometriska blandningsförhållande är ungefär:
(ungefär, då bensin är en blandning av massa olika ämnen, och etanolen är denaturerad för att brinna)
14,7 betyder blandning av 14,7 kg luft med 1kg bränsle.
Bensin (E00) 14,7
E05 14,4
E10 14,1
E85 9,8
E100 9,0
Hade du vid senaste (sista!) besiktningen CO-halt på 3-4%, tyder det på ganska fet blandning, runt 14:1. Då kanske det funkar bra ändå med E10.
Gjorde en tabell, inte helt olik kartböckernas avståndstabell. Men nu med huvudmunstycken, och förväntade bränsleblandningar.
Leta reda på ditt munstycke i övre raden, sök nedåt efter det blandningsförhållande du vill ha, och slutligen ut till vänster för att se vilket munstycke som behövs.
Storleken på munstycket står stämplat på. Ett sätt att mäta är med en tjock synål. Stick nålen i hålet, och mät nålen där det tog stopp. Lite svårt, lätt att få 0,05 eller 0,1 mm för mycket.
Allt med reservation för att ha resonerat galet.
