1

Ny bensin, numera med upp till 10% etanol.
Vi som inte har rullande landsväg, saknar alla sorters avgasmätinstrument, och dessutom är befriade från en massa kunnande, hur gör vi?
Bilen gick ju bra med gamla bensinen.

Jag började med en del antagande, som inte är helt exakta, för att förenkla beräkningarna, men ändå få en fingervisning.
1. Densiteten för bensin och etanol ansätts lika. (Det är ju vikten som gäller, men volym är lättare att mäta)
2. Flödet genom huvudmunstycket ansätts som propotionellt med hålets area. (Flödesteori är långt mer komplicerat.)

Hur mycket mer bränsle behövs då? Det stökiometriska blandningsförhållande är ungefär:
(ungefär, då bensin är en blandning av massa olika ämnen, och etanolen är denaturerad för att brinna)
14,7 betyder blandning av 14,7 kg luft med 1kg bränsle.

Bensin (E00)    14,7
E05                 14,4
E10                 14,1
E85                   9,8
E100                 9,0

Hade du vid senaste (sista!) besiktningen CO-halt på 3-4%, tyder det på ganska fet blandning, runt 14:1. Då kanske det funkar bra ändå med E10.

Gjorde en tabell, inte helt olik kartböckernas avståndstabell. Men nu med huvudmunstycken, och förväntade bränsleblandningar.
Leta reda på ditt munstycke i övre raden, sök nedåt efter det blandningsförhållande du vill ha, och slutligen ut till vänster för att se vilket munstycke som behövs.

Storleken på munstycket står stämplat på. Ett sätt att mäta är med en tjock synål. Stick nålen i hålet, och mät nålen där det tog stopp. Lite svårt, lätt att få 0,05 eller 0,1 mm för mycket.

Allt med reservation för att ha resonerat galet.

Post's attachments

Huvudmunstycken.jpg, 173.46 kb, 1403 x 992
Huvudmunstycken.jpg 173.46 kb, 243 downloads since 2021-12-05 

2

Man lär så länge man lever. Huvudmunstycket sitter väldigt olika monterat. I 28PICT-x och 30PICT-1 (de med runt flottörhus?) sitter det munstycket iskruvat i tätpluggen. Däremot för 30PICT-2 och alla 31-34 (de med fyrkantigt flottörhus?), sitter det långt in. Pyssligt att montera. Det hela innebär att soppan rinner åt olika håll i munstycket. I en del rep-böcker är munstycksstorleken märkt med kryss, beroende på flödesriktningen.

Nu tror jag (rätta mig om jag har fel), att det inte har någon betydelse. De ser lika ut, bara en sorts munstycken finns att köpa, samt att jag själv har flyttat munstycke mellan typerna utan problem.

Det finns även ställbara varianter. Känns som det enbart är möjligt med munstycket i tätpluggen.

Post's attachments

SolexHuvudmustycke.jpg, 26.73 kb, 405 x 475
SolexHuvudmustycke.jpg 26.73 kb, 158 downloads since 2021-12-22 

3

Såg inte denna sida
Nr1 har Aldrig en luft kyld motor gått på 14,7 i AFR ( mätvärde) (lambda 1) ( avgas ventilen mår illa vid det värdet )
Man brukar säga så här aldrig under 14.0 på körning  om det går snålare går dom varmt ( AFR mäter åt fel håll mot lambda)
Vid choklad brun färg ligger man runt 13.6 o där mår en luftkyld vw maskin som en prins ( lambda 0.86)
I VWs bränsle handbok rekommenderades en tomgång inblandning runt 3-4.5 ( lambda 0.86)   vid lägre än detta var det vid 2.5 skulle det bestyckas om   
Tips om man mäter lambda så har det ingen betydelse vilket bränsle man använder ( AFR måste man ta hänsyn till bränslet i tabell

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke