1

Hej
Ska byta lamell i bubblan.
Mätte den 200mm och 24 splajns... hehe.
De är Luk fabrikat nu.

Ska vara lättkörd och klara minst 120hk.
Är de nån som kan tipsa på en ny.
Ser upnorth säljer billiga kopior.
Är de Sachs eller kanske nån annan.

Jag är helt grön på lamell sidan

2

Köp en std lamell utan fjädrar. Undvik "ekonomi" så blir det nog bra.

3

stickan skrev:

När ja Googla runt på lameller ser jag
200mm 24 splines på flera hemsidor.
Tex. Golf har den storleken
passa den oxå då?

Eller är de mer att tänka på?

4

Vwbug1973 skrev:
stickan skrev:

När ja Googla runt på lameller ser jag
200mm 24 splines på flera hemsidor.
Tex. Golf har den storleken
passa den oxå då?

Eller är de mer att tänka på?

Om du går in på Classic VW upnorth så har de två olika att välja på. Om du är riktigt seriös så köper du en hel sats med tryckplatta, lamell och urtrampningslager. /Stickan

5

120 hk det klarar en std lätt 
Ofjädrad lamell är ett bra val
Ofta har tryckplattan tappat klämkraften (tryck) av tidenstand (ålder under belastning)
Men om tryckplattan är minsta skev eller konkav ( har du kollat så svänghjulet är plant)
Som stickan säger byt allt 
Var noggrann med rengörning av svänghjulet kontra tryckplattan
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Är de några synpunkter på dessa grejer på upnorth
Lamell 200mm ofjädrad kush lock. 700kr
Tryckplatta Kennedy stage 1 eller 2 för 2000kr.

Tänkte om nån vet bu eller bä.
Eller om andra tips.

7

Jag har en isbil. Typ4 motor med typ ett svänghjul. Monterat i en 1303.motorn är lite påställd och har väl nånstans mellan 100-120hk. Kushlock lamell och ny standrt tryckplatta har funkat utomordentligt i tre säsonger. Och det går tungt med isdäck… så det betyget är nog bra

8

masen skrev:

Jag har en isbil. Typ4 motor med typ ett svänghjul. Monterat i en 1303.motorn är lite påställd och har väl nånstans mellan 100-120hk. Kushlock lamell och ny standrt tryckplatta har funkat utomordentligt i tre säsonger. Och det går tungt med isdäck… så det betyget är nog bra

Hur känns en ofjädrad lamell?
Vid "rödljus" mjukstart?

9

Lamellen är ofjädrad. Funkar bra. Ny fin frisk orginal tryckplatta räcker bra. Skulle det vara så att det inte hugger i helt full och stumt vid avsläpp så tackar din växxellåda dig…

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-21 12:05:46)

Vwbug1973 skrev:
masen skrev:

Hur känns en ofjädrad lamell?
Vid "rödljus" mjukstart?

Det sitter ofjädrad lamell som std i tidiga VW så det märks ingen skillnad
En std tryckplatta klarar lätt 150 hk sen är det snällare mot dina ramlager i maskin ( det finns sätt upp en tryckplatta så det klarar mer hk)
Sådan  kush lock ( en bra organisk lamell ) ihop med en steg 2 klarar mer än 312hjul Hk
Man börjar använda steg 1 när man närmar sig 200 hk eller mer   ( vi kör sådana ihop med black Magic och +400 hjul hk)
en steg 1 har ett tryck på 771 kg mot lamellen då får man ha starkt vänster ben när man står vi rödljus ( ibland smaker det illa i munnen )
Sen blir det extremt tryck på axiel lagret ( får inte starta med nedtryckt koppling om det inte skall bli skador på lagret)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Ja blir mäkta glad av dessa inputs av er.
Ja har nog bestämt mig för kush lock lamellen.

Men jag är lite osäkert på vilken tryckplatta jag ska beställa. De finns "flera" på upnorth. Vwcustom och vwimporten.
Kan nån peka ut en bra.

12

Är de svårt att byta packboxen bakom urtrampningslagret?
Hur gör man.

13

Det finns ett verktyg som på svenska heter "packboxverktyg". Ett bra sådant finns att köpa hos Laitis handels. Kamaza tools nr:K10651. Pris:389:- inkl. frakt. Det finns videos hur man använder det på bl.a. the samba.

14 Senaste redigerad av Vwbug1973 (2021-12-26 13:45:18)

https://www.classicvw.se/thumb.php?src= … 0&zc=2
PACKBOX VÄXELLÅDA INGÅENDE AXEL
Art. nr: C1416
Passar alla luftkylda modeller, även T25 WBX.

är det rätt till 1303s 1973, bakom urtrampningslagret?

15

Axeltätningen går bra att byta utan specialverktyg. Borra två små hål i den gamla och skruva i två plåtskruvar, när skruvarna bottnar kommer tätningen bort.