1

Hej!
Jag satte på vinterhjulen häromdagen, bilen rullar förvisso inte många mil på vintern, men den står i reserv för vardagsbilen som nu är rätt gammal den också.
Nåväl ett av hjulen, däcket, som hamnade på vä. fram är orunt, det rycker till i ratten för varje varv, märks bara när man kör långsamt. Det kan vara så att jag en gång lagat en punktering på det däcket med Biltemas lagningssats, det är alltså INTE ”däck på burk” som jag sprutat in, för då kan ju däcken bli väldigt orunda om man gör fel.

Hur 17 skall jag göra?
Jag funderar på att släppa ut ungefär hälften av luften och köra något varv runt kvarteret och se om det jämnar ut sig, eller är det helt fel? är det kanske bästa att ta med hjulet till en gummiverkstad?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Jag skulle bara köra någon mil med normalt tryck, löste problemet sig inte skulle jag överväga däcksverkstad/nytt...
Får själv lite liknande bekymmer ibland med mina fordon som stått på lut på hjul, här brukar lite körning få ordning på orundheter.
Kanske görs helst med bra väglag, i GBG borde det väl vara för det mesta..

Du skrev att du precis monterat, om de lagrats ok, legat i stapel och hade tryck kvar vid montering (dvs ingen logisk förklaring till varför) skulle jag bli lite orolig och ta däcksverkstan snarare än senare.

Mina fem öre..

/S

3

Det är inte så att däcket har skadad cord? Jag hade samma symptom och vid närmare undersökning var det en rejäl bula på däckets insida.

4

Sten vW skrev:

Jag skulle bara köra någon mil med normalt tryck, löste problemet sig inte skulle jag överväga däcksverkstad/nytt...
Får själv lite liknande bekymmer ibland med mina fordon som stått på lut på hjul, här brukar lite körning få ordning på orundheter.
Kanske görs helst med bra väglag, i GBG borde det väl vara för det mesta..

Du skrev att du precis monterat, om de lagrats ok, legat i stapel och hade tryck kvar vid montering (dvs ingen logisk förklaring till varför) skulle jag bli lite orolig och ta däcksverkstan snarare än senare.

Mina fem öre..

/S

Ok, ja dom låg i en stapel, minns inte vilken position detta hjulet hade. Det satt förra säsongen på hö. bak och även då tyckte jag att det kändes konstigt då bilen vaggade litet i hastigheter upp till 10 km/h.

5

HenrikL skrev:

Det är inte så att däcket har skadad cord? Jag hade samma symptom och vid närmare undersökning var det en rejäl bula på däckets insida.

Jo, så var det, vill minnas att det satt en träskruv i gränslandet mellan corden och slitbanan. Men det var på däckets utsida, där ser jag nu ingenting onormalt. Men jag får kolla mer noggrant.
Hade egentligen hellre velat lägga pengarna på nya feta sulor till beach-buggyn, än på tråkiga dubbfria vinterdäck.

Tja, vi har väl en liten aning sämre sommarväglag nu, och om det kommer annan nederbörd än regn, så slaskar det till sig med en gång.

Och om man nu inte vill ha dubbade däck, kan man ju titta på tysk TV, där är det mycket dubbat!  ICQ/at

6

Att köra runt kvarteret hjälper inte, oavsett lufttryck.
Om du är säker på att fälgen är rund, så har du en skada på däcket.
Lyft upp, snurra och inspektera!

7 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-11-21 21:44:01)

jG köpte regummerade däck en gång aldrig mer. Och där fick jag samma symptom.
Det var slitbanan som släppt, och var "krokig", av en händelse såg jag att slitbanan var konstigt sliten.
Kände man med handen på den kändes det hur en ormade sig.

Så det blev byta på garantien.

Ett annat av däcken fick jag punka på. på Essingeleden med husvagn efter. Bilen började vingla så jag fick svänga in på kanten, och när jag tiade på höger bak.
Så blåstes det upp en  gummiballong stor som en fotboll.
Så det var spännande att byta till reserven, med fru och barn bakom betongsuggorna.
Köpte ett däck på en skrot, och sen hade jag det trasiga fastkedjat i husvagnen hela veckan, folk undrade vad jag höll på med :-)

Så kolla med handen medan du snurrar runt hjulet

"ljushuvud"

8

Ursäkta, har inte varit inne på forumet på ganska länge.
Däcket är mer ovalt än runt, inga bulor eller bubblor någonstans.
Men jag får åka till en däckverkstad.