Hej har funderingar på om det går att montera en automatlåda på min trike ifrån någon annan sorts vw typ transporter lr buss.
Motorn är en 1600 AD
Är det någon som har några idéer.
Tacksam för svar
Hej har funderingar på om det går att montera en automatlåda på min trike ifrån någon annan sorts vw typ transporter lr buss.
Motorn är en 1600 AD
Är det någon som har några idéer.
Tacksam för svar
Borde det inte funka med bubblans semi automat låda ?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Automat från typ 3 eller 4 borde vara bättre. Typ1 har jag extra låda.
4 2021-12-11 21:02:42 Senaste redigerad av MH (2021-12-11 21:04:06)
Finns säkert en eller annan automatvxl. att välja på, som har utväxlingar AVSEDD FÖR EN BIL.
Tänk/överväg följande:
1. Din trike väger väger gissningsvis 350-450 kg, med en fullvuxen "hen" på. En vxl. som du tänker använda är avsedd för en bil som väger dubbelt.
2. Vad har du för hjul/däck, rakt på sak, rullningsdiameter? (trikar brukar köra 13", i bästa fall 14" fälgar, med brett däck, men väldigt låg profil).
3. I och med du har ett så lätt ekipage/en trike, brukar man vilja ha ett lågt varvtal vid max cruisingspeed (90kph@c:a2000rpm?)
Vad jag försöker säga är att räkna på utväxlingarna innan du BARA skaffar en automatvxl. För många år sen hade jag en kund jag levererade en trikevxl. till som sa: "Skall bli spännande att att kunna starta i #1; hittills har jag aldrig använt den".
Jag har dock all respekt för om automatvxl. är förutsättning för att du överhuvudtaget skall komma ut på vägen, ....även om det (förmodligen) blir "fel utväxling".
Däckdimensionen jag har på triken är 245 /60 15"
245/60 15" har en rullningsomkrets på 2059 (enl. STRO). Std. rullningsomkrets för 155-15 är 1922 (enl. samma källa). Lyckat val av hjul till en trike, tycker jag.
Saxomaten (halvautomat) var/är treväxlad och har, om jag inte minns fel, en utväxling på #1 2,31 och en R/P 4,125.
Hej
Vi har oxå en trike och går i samma fundering, att montera en automatlåda ist.
Letat efter lådor ett tag nu men de verkar vara ovanliga på marknaden.
Motorn här är 1600 med.