1

Hej,

Skulle byta ut min gamla generator mot en renoverad men på den kommer det upp 3 kablar mot 2st som jag har på den gamla, på den gamla går båda kablarna in i en tjock lindad kabelstam som går runt spolen, på den nya går 2 kablar in i den tjocka stammen medans kabeln till kolet på ena sidan går direkt ut mot regulatorn.

Dom bör ju sitta enligt bilden då dom inte räcker längre än så men får gärna tips på om jag är rätt ute?

Gamla med lös regulator som den satt samt nya generator

Post's attachments

20211210_195621.jpg, 178.59 kb, 604 x 806
20211210_195621.jpg 178.59 kb, 145 downloads since 2021-12-10 

20211210_195641.jpg, 158.52 kb, 604 x 806
20211210_195641.jpg 158.52 kb, 145 downloads since 2021-12-10 

2

Ser ut som det är en av de interna jordarna som flaggar med sin närvaro( jag gissar att det är den kantige).
Ledarna verkar komma ut genom accesshålen för borstarna, ser lite konstigt ut i mina ögon (jämför med din gamle som har genomföringar i gen-huset) och vad jag vanligtvis har (terminalstolpar med isolerade genomföringar i huset).

Den normala kopplingen mellan generator och omgivning brukar i min 60:tals värld vara:

"D+" till batteriplus, den skall vara direkt från den ena borsten.

"DF" från fält/statorlindningens ena ända (F i DF indikerar Fält)

Internt sedan är de kvarstående fältlindningsändan och borsten anslutna till jord (=generatorhuset).

Detta är direkt från minnet, om någon har andra åsikter får ni dumpa på mig...

/S

3

Sten vW skrev:

Ser ut som det är en av de interna jordarna som flaggar med sin närvaro( jag gissar att det är den kantige).
Ledarna verkar komma ut genom accesshålen för borstarna, ser lite konstigt ut i mina ögon (jämför med din gamle som har genomföringar i gen-huset) och vad jag vanligtvis har (terminalstolpar med isolerade genomföringar i huset).

Den normala kopplingen mellan generator och omgivning brukar i min 60:tals värld vara:

Internt sedan är de kvarstående fältlindningsändan och borsten anslutna till jord (=generatorhuset).

/S

Rotade lite i mina gömmor och hitta en 6v generator av samma modell som den som ska monteras och den verkar sitta som det jag trodde, dvs dom 2st kablarna som kommer från hålet på generatorn ska sitta på höger sida båda två och den som kommer upp ur "kolhålet" ska sitta till vänster.

Post's attachments

20211210_204218.jpg, 173.97 kb, 604 x 806
20211210_204218.jpg 173.97 kb, 148 downloads since 2021-12-11 

4

19610101 skrev:
Sten vW skrev:

/S

Rotade lite i mina gömmor och hitta en 6v generator av samma modell som den som ska monteras och den verkar sitta som det jag trodde, dvs dom 2st kablarna som kommer från hålet på generatorn ska sitta på höger sida båda två och den som kommer upp ur "kolhålet" ska sitta till vänster.

Här ser det rätt ut !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967