1

Min fråga gäller Typ 1 AD samt AS motorer 1600cc dubbelport av senare Tysk tillverkning.
Att dessa motorer går att få bra fart på med bibehållet innanmäte som originalkam, std cylindrar och kolvar känner de flesta till.
Original har dessa motorer rätt låg kompression och piggnar till en hel del med lite planing av topparna. Jag undrar om någon har planat och mätt kompressionsökningen med  tex 1,2 och 3 mm planing eller om det finns "vetenskapligt" testat och verifierat någonstans?
/Janne

2

Du kan mäta volymen i förbränningsrummet och utifrån detta se vad olika stora urfräsningar ger för komp.

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-08 15:28:21)

buggyjanne skrev:

Min fråga gäller Typ 1 AD samt AS motorer 1600cc dubbelport av senare Tysk tillverkning.
Att dessa motorer går att få bra fart på med bibehållet innanmäte som originalkam, std cylindrar och kolvar känner de flesta till.
Original har dessa motorer rätt låg kompression och piggnar till en hel del med lite planing av topparna. Jag undrar om någon har planat och mätt kompressionsökningen med  tex 1,2 och 3 mm planing eller om det finns "vetenskapligt" testat och verifierat någonstans?
/Janne

Du får tala om vilken gjutning  ( även utformning på förbrännings rummet skiljer
Det är skillnad på volymen på dessa toppar
Vissa har en kant på 1.4 mm  andra har 1.6 mm ( senare )
Med 1.6 mm borttaget  är det ofta 8.5-1  då vaknar dom
Nä har inte tagit bort 1 mm o testat  men att se till dom är lika på h-v sida i vändkants höjd är testat
Även det skillnad sen att gå ner till en 1.25 mm i vändkant höjd händer det mycket på förbränningen = hk
Det är väldigt ofta 2 tior i höjd skillnad på vändkanten på en std 1600  mätt från vevaxel cc
Jag har för mig att Johannes gjorde en sådan test på sin en cylindriga test motor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Hej Micke o tack för svar även om det var för ett tag sedan!
Vändhöjden var 1,4 mm på ena sidan och 1,5 mm på andra sidan. Nu justerat till 1,20 mm på båda sidor.
Vändkanten i topparna var 1,4 mm. Dessa är borttagna + lite till så kompressionen är ändrad från ca 7,0:1 till ca 9,0:1. Jag skriver "ca" då förbränningsrumsvolymerna skiljer en aning.
Jag har gjort en marginell portning på avgassidan, rundat till innerkanten i kanalerna och även rundat till stödet rund avgasstyrningen.
Originalkam med 1,25-vippor, dubbla Weber 40 samt 38 mm Pyton avgassystem.

Post's attachments

IMG_2594.JPG, 156.81 kb, 605 x 454
IMG_2594.JPG 156.81 kb, 125 downloads since 2022-01-22 

IMG_2595.JPG, 164.16 kb, 605 x 454
IMG_2595.JPG 164.16 kb, 108 downloads since 2022-01-22 

IMG_2713.JPG, 392.32 kb, 1291 x 968
IMG_2713.JPG 392.32 kb, 118 downloads since 2022-03-13