1

Hej, har en -64 bubbla som ska få 12v, har bytt torn o generator men den gamla motorfläkten passar ej på nya generatorn.
Nu är 12v generatorn lite större än den gamla 6v så jag undrar om det är originalfläkten till en likströmmare 12V jag ska ha?
Och om den då passar inne i fläktkåpan eller om man måste byta den med?

2

Du borde kunna flytta över den gamla fläkten med vidhängande
plåtar från den gamla fläkten till den nya. Den nya fläkten är tjockare och passar inte i den gamla fläktkåpan.

3

stickan skrev:

Du borde kunna flytta över den gamla fläkten med vidhängande
plåtar från den gamla fläkten till den nya. Den nya fläkten är tjockare och passar inte i den gamla fläktkåpan.

Det var planen, men bultcirkeln är annorlunda mot 6v-generatorn ICQ/ac

4

Jag vill minnas att det funkar fint att flytta över det gamla fläkthjulet, men plåten som sitter bultad i generatorn/fläktkåpan behöver Du byta ut till en avsedd för "stora" generatorn.

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Okej, den borde gå att hitta. Men det behöver alltså vara originalfläkten för att det ska passa med fläktkåpan?

6

La ner pusslet och köpte ett kit med växelströmsgenerator från classic. Tack ni som svarat! ICQ/bf

7

Of topic. . Har du en stor hund? Vad för RAS?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8 Senaste redigerad av walkthebigdog (2021-12-09 08:35:01)

michaelth skrev:

Of topic. . Har du en stor hund? Vad för RAS?

Haha. Jag hade en siberian husky för många år sedan och använder namnet bla här och som hotmailadress pga den jycken.
Eller varianter..

Post's attachments

IMG-20200930-WA0001.jpg, 123.45 kb, 1024 x 768
IMG-20200930-WA0001.jpg 123.45 kb, 112 downloads since 2021-12-08 

9

Ett annat mindre problem dök upp, skulle behöva en remskiva med lite negativ offset på generatorn, nån som kan peka i rätt riktining? Remmen går väldigt snett då skivan bygger för mkt utåt.

10

walkthebigdog skrev:

Ett annat mindre problem dök upp, skulle behöva en remskiva med lite negativ offset på generatorn, nån som kan peka i rätt riktining? Remmen går väldigt snett då skivan bygger för mkt utåt.

Jag skulle tro du har fel plåt mellan generator o fläkt ( även mellan biten skiljer )
Om jag inte minns fel så är det D efter nr som skall vara till växelströmaren  för det skall vara i linje med remskivan
Har du kollat så foten till generatorn är i linje ( där brukar det också vara si så där )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Du har tydligen en fläkt som tillhör tex en AB eller AD motor från 1971- dessa fläktar är avsedda för den sk "Doghouse" fläktkåpan. Likströmsgenerator avsedd för typ2/1600 från den tiden är längre och då skall den då ha speciella plåtar som den fästs i.

12 Senaste redigerad av walkthebigdog (2021-12-11 15:05:44)

det låter rimligt, det var en till plåt med i kitet, tack för svar.
*edit* andra plåten bygger ännu mer utåt.