lasslo skrev:Jag tycker att sealed beam är ett sinnessjukt slöseri… hur kan man vara så dum att man konstruerar en lampa med glas, reflektor och lampa i ett stycke. Ofattbart korkat
Jag lär ju inte hitta nya så fina gula små sealed beam lampor, iaf inte till några rimliga pengar.
Tanken är väl lite som Michael skriver, att skära upp ett hål bak och montera en vanlig lampa.
Tex en H7 led. Tar jag led så slipper jag problemet med värme, jag kan limma dit den. Och den bör hålla länge.
Jag testade lite idag, men en vanlig klinga bet inte på glaset? Är det diamantklinga man måste ha? Nått annat som funkar?
Jag testar lite, funkar det inte för det bli soptunnan för lamporna 
General Electric uppfann dom 1938-39, och de lyste mycket bättre än de som fanns på marknaden.
Så 1940 blev det lag på att bilar måste ha två 7" Sealed beam strålkastare.
Därav den stora kromringen på Ford 1940, man ville inte bygga om verktygen till skärmarna
1957 tilläts att man fick välja mellan två 7" eller fyra 5 3/4
Därför hade alla femtioåttor fyra strålkastare, och det fann ombyggnads satser för att modernisera sin gamla bil.
1975 tillät man fyrkantiga Sealed Beam
1983 lyckades Ford lobba för strålkastare med utbytbara lampor, så det blev lag då.
Som vi haft i Europa hela tiden.
Så de finns för att de var mycket bättre, än det som fanns. och att skapa en marknad där man är ensam leverantör, till att börja med är väl inte så tokigt
Apple har ju gjort det i nutid ;-)
Dina är nog 4,5" minstammodellen, Norrland's Custom har
https://www.norrlandscustom.com/produkt … m/45-114mm
5 3/4 finns på tradera.
https://www.tradera.com/item/343450/342 … -146mm-nos
"ljushuvud"