1

Hallå undrar om det finns bättre och sämre toppar till T4 ifall man skall fixa till dom och porta och byta ventiler. Någon som har koll??

2

koll o koll . . . kan tycka nåt iallafall:
senare "square-port" hellre än tidiga "instickstoppar",
kanske 1800-toppar har ngt större ventiler än övriga?,
ja om man inte får tag på 914-toppar då, bättre vinkel
på tändstiftet, större ventiler
när du sa "porta o byta ventiler", tänker du byta säten
o gå upp i storlek också?
då spelar kanske inte originalstorleken nån roll
sen beror det ju på vad man har tillgång till

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

På några av typ 4 locken är det redan förstora  ventiler på insug
Och dom är oftast jätte bra på den sidan
men sorgebarnet är avgas sidan på dom topparna
Det är en av andledningana att eftermarknas är med typ1 typ på avgasporten
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Square-port topparna är att föredra då dom inte är lika "trånga" i avgasporten. Dessa satt bland annat på t3 -80 till -82. Själv så har jag fått i 42 / 36 ventiler i ett av mina par utan att behöva byta säten. Men det är max. Större ventiler kräver större säten. Om man i samband med detta även byter styrningarna till 8mm så passar det oförskämt bra att stoppa i volvo b20 ventiler.