Hej på er. Tänkte kolla om någon vet hur vanligt det är med dubbel dörr på splitbuss?
Har en -67 själv men inte sett så många andra 
2 2021-10-20 10:12:49 Senaste redigerad av lasslo (2021-10-20 10:13:45)
Det är vanligt 65 och 67, och jättevanligt(typ alla) 66 
Jag skulle uppskatta att hälften av 65orna har dubbeldörrar, alla 66or(förutom special som polis, ambulans osv) och kanske 25% av 67or?
En del 64or och enstaka tidigare kan oxå ha.
I Sverige alltså, i resten av världen är det mycket ovanligt
Det handlade ju såklart om den stundande högertrafikomläggningen den 3/9-67 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Tack för svaret
fick en funderare när jag va inne å kollade på till salu på the samba och såg att det "bara" fanns 5st bussar till salu med dubbla dörrar.
Men då är det ganska vanligt i Sverige med dubbeldörrar då 
hej.jag har en 64 som gick för sj när den var ny
Hade en 67:a 1974 - 2009 och den hade dubbeldörrar, med förstyvningsplåtar under balkarna.
Nu har jag en 67:a med enkeldörrar, just importerad från Finland. Inga plåtar under balkarna.
Kanske säger något.
Alla dubbedörrsbussar har förstyvningsplåtar under balkarna.
Alla dubbeldörrar och alla med soltak har förstärkningsplåtarna.
Eller, inte min dubbeldörr 65a. Den har jag kört utan förstärkningsplåtar i snart 20 år, och tidigare ägare i många år innan dess.
Den har såklart haft plåtarna när den var ny, men nån har nog renoverat bort dom nångång i tiden.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Intressant var sitter dessa förstärkningsplåtar 
Under, "Belly Pans"

Jag har 3 split med dubbeldörrar. Typ jättevanligt vill jag påstå.
Är alla 65-67?
Är alla 65-67?
Japp, och högersidan har höga gångjärn!!??
Dom plåtarna saknar jag oxå 
Under, "Belly Pans"
Löf skrev:Är alla 65-67?
Japp, och högersidan har höga gångjärn!!??
Är enig i det du säger om att det är jättevanligt med dubbeldörrar så länge det är 65-67, tidigare så är dom mer svårräknade.
Har alla tre höga gångjärn på högersidan?
När jag importerade min dubbeldörr från USA så insåg jag att det fanns många 50tals paneler med dubbeldörr i USA, fick nåt svar på Samaba om bakgrunden till det, kommer inte ihåg vad nu, men det brukar ju vara lokala omständigheter som ligger bakom sådana saker, såsom högertrafikomläggnignen i Sverige.
15 2021-11-16 14:41:13 Senaste redigerad av michaelth (2021-11-16 14:42:49)
Men hur angående bay dubbeldörr...
Om man vågar fråga i denna split tråd?
Jag har ett baylik.. duktigt knöligt fast med dubbeldörr panel.. en gammal hantverkare grej...
Vet att den har dubbelgolv... och karossen är ... både rostig och sönderslagen......
Men har en plan.... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Just arbetarfordonen (paneler främst) var vanligt att man utrustade med dubbla dörrar, även under bay-eran. Det gick dock alltid att välja som tillval men var ovanligt. Annars stämmer det att det är en relativt Sverige-unik grej med dubbeldörrar under åren 64-67 som redan konstaterats. Något som också är ganska ovanligt runtom i världen är vänsterstyrda bussar med dörrar på vänster sida, vilket "alla" icke-dubbeldörrssplittar hade 63 och äldre. Detta på grund av de märkliga omständigheterna med vänstertrafik OCH vänsterstyrning. 
