1

Jag har inga bälten i min Ghia, jag är inte speciellt sugen på ett midjebälte om jag ska montera ett. Ni som har bälte (vilket jag antar att de flesta faktiskt har), hur har ni löst det med den övre fästpunkten på ett trepunkts? Det hamnar ju en bra bit nedanför axeln om det inte ska sitta mitt i bakre sidorutan, men det kanske funkar, fast jag inbillar mig att det blir konstigt....

2

På senare Ghior satt övre infästningen här. https://am3pap001files.storage.live.com/y4mHuQbFaxUUZvwQQ_caaXK32f-Ka0UnBYCyPYvprkhb6EDCa6Ippni-ST85hLj4wrQpiErHHu9v4fh6NN7NqZs6cCiAABGJ5OnuknYACIvrkBRPeFh74eO9io92oM-hppRlUvJJQ4mMQbmFgbhqtai3-d4qHgax946tPv4bBHeUJ4?width=768&height=1024&cropmode=none

// Viktor

Passat GTE 2020, Karmann Ghia coupe 1966

3 Senaste redigerad av yogi (2021-10-30 20:21:38)

Det fästet kom till 62 års modell.

Är mer eller mindre bara en plåtbit med mutter på.

4

På min Ghia (-65) blev det så här. Garanterat nyckelbensbrott vid tvärstopp. Jag har sett något i järnsmide (iögonfallande) som höjer bältet en decimeter.
Jag gjorde det här på 80-talet (då det fanns "gratis" reservdelsbilar i överflöd). Bältet är från typ 1. Passar direkt i ramtunneln och B-stolpen. Satt rullen i golvet, via en vinkel (K70??) och en tjock förstärkningsplåt på utsidan. Som du ser har jag modellen utan beslag, men båda varianterna funkar. Ett problem är att bältet blir lite för långt för att rymmas på rullen. Skräddarna/skomakarna vägrar sy i bälten, så där får man klara sig själv (ingen fara, då det aldrig blir helt utrullat).

Post's attachments

GhiaBalte.jpg, 17.01 kb, 400 x 494
GhiaBalte.jpg 17.01 kb, 7 downloads since 2021-11-06 

5

Gillar klistermärket!!

// Viktor

Passat GTE 2020, Karmann Ghia coupe 1966

6

Det kanske ändå är att föredra att knäcka nyckelbenet än att slå ut alla tänderna mot ratten eller kurvhandtaget..... Pest eller kolera liksom.
Eller så låter jag bli att krocka helt enkelt.
Det kommer att bli en liten Europa-tur i sommar, så det är lite sådana här saker man går och funderar över. (förutom om bilen kommer att gå problemfritt på resan....)